Spring naar bijdragen

Motor loopt niet mooi: additieven gebruiken?


Recommended Posts

In de thread van Ludo (klik), zegt jeeped:

Heb je toevallig dan ook een tik in de motor?

Kan heel goed zijn dat 1 van je klepstoters versleten of verstopt is.Bij de automaterialenhandel kan je hydraulische klepstoter reiniger kopen,dit toevoegen bij de motor.Ook kan je een half litertje ATF erbij gooien en dan een 200km rijden om vervolgens de olie te wisselen.

Succes!!

Dat heb ik dus geprobeerd, en de motor loopt iets mooier. Nog niet helemaal goed. Ik weet oko niet hoe lang dat spul nodig heeft om zijn werk te doen, maar ik vind de motor wel iets soepeler lopen.

Ik heb de Hydraulic Valve Lifter Concentrate van Wynn's gebruikt (klik). Nu vraag ik me af of het zin zou hebben om ook de verbrandingsmaker op die manier te reinigen met bijvoorbeeld Combustion Chamber Cleaner (klik).

Ik weet dat het geen wondermiddelen zijn, maar ik heb gezien hoe je met zo'n spuitbus bijvoorbeeld het gasklephuis schoon kunt krijgen (en die was vies). Het zou me dan ook niet verbazen als er in de motor ook een hoop prut zit.

Iemand ervaringen met zulk spul?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik niet erg veel ervaringen heb met additieven, heb ik bij mijn vorige 5.2 een engine-flush uitgevoerd met een goedje van Wynns (geloof ik). Het resultaat was dat er toch wel flink wat rotzooi uit de olie kwam zetten; het spul heeft dus wel degelijk gewerkt. Het was een kwestie van toevoegen aan de olie, 20 minuten laten draaien en direkt aftappen, nieuw filter en olie erin.

Mijn 5.9 is inmiddels - ondanks gebruik van dure Kendall Elite 5W50 - ook enigzins gaan tikken bij bepaalde toerentallen. Laatste verversing was 10.000km terug. Ik overweeg nu een olie-verversing waarbij ik eerst een halve liter ATF toevoeg aan de motorolie, er 1000km mee rijd en vervolgens de olie ververs. ATF heeft een bijzonder sterke reinigende werking. Omdat er flink wat los kan komen aan rotzooi, wil ik echter niet blijven rijden met een combi van motorolie en ATF.

Ben benieuwd naar de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ware misschien beter eerst eens te proberen achterhalen waarom die motor niet mooi loopt...

additieven zijn geen wondermiddelen.

Slijtage kunnen ze bijvoorbeeld, ondanks de reklamepraatjes, niet ongedaan maken.

Reinigen van een motor kan wel eens nodig zijn, maar toch met de nodige voorzichtigheid ! Het is immers niet voor niets dat chrysler waarschuwt voor het gebruik van brandstof- en olie-additieven !

heb ooit eens mijn mercedes E220 een volledige WYNN's behandeling gegeven, met alles wat in hun catalogus stond:

de enige die er beter bij geworden is, is de winkel.

hielp geen moer :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ware misschien beter eerst eens te proberen achterhalen waarom die motor niet mooi loopt...

additieven zijn geen wondermiddelen.

Slijtage kunnen ze bijvoorbeeld, ondanks de reklamepraatjes, niet ongedaan maken.

Dat het geen wondermiddelen zijn, begrijp ik. Ik zoek ook niet echt naar een magische oplossing, ik wil vooral dingen uitsluiten. De echte oorzaak van het niet mooi lopen moet inderdaad achterhaald worden.

Waar het mij vooral om gaat, is dat ik gezien heb hoe vies sommige onderdelen zijn (IAC, Gasklep, etc). Dan vermoed ik dat dat in de motor niet anders zal zijn.

Ik vraag me vooral af of het kwaad kanom de motor op die manier intern (dus verbrandingsruimte, niet oliekanalen) de reinigen.

Reinigen van een motor kan wel eens nodig zijn, maar toch met de nodige voorzichtigheid ! Het is immers niet voor niets dat chrysler waarschuwt voor het gebruik van brandstof- en olie-additieven !

Ik heb het vermoeden dat die reiniger die ik wil gebruiken net zoiets is als FlashLube, maar dan eenmalig. Ik denk dat chrysler vooral die waarschuwing geeft omdat er natuurlijk honderden additieven zijn, en ze zullen niet allemaal even goed zijn...

heb ooit eens mijn mercedes E220 een volledige WYNN's behandeling gegeven, met alles wat in hun catalogus stond:

de enige die er beter bij geworden is, is de winkel.

hielp geen moer :(

Was het uiteindelijk dan slijtage? Dat zal bij mijn (bijna) 14-jarige Jeep motor ook wel het geval zijn. Vroeg of laat moet er het een en ander vervangen worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo ? Waren het geen nieuwe dan ?

Hehe, jawel. Maar ook nieuwe kunnen wel eens slecht zijn, toch? Ik heb hier al vaker gelezen van mensen die iets vervangen hebben waarbij de (nieuwe) vervanging ook rot bleek.

wat heb je allemaal vevangen? is wel handig om te weten

Het begon allemaal met een afslaande motor, ik dacht eerst dat het rottig lopen de oorzaak was van het afslaan. Ik heb toen de bougies, kabels, rotor en verdeelkap vervangen, het gasklephuis schoongemaakt, IAC schoongemaakt en uiteindelijk een nieuwe IAC erin. Telkens liep de motor eventjes wat beter, maar nooit echt goed. Na de nieuwe IAC is hij nooit meer afgeslagen.

Het rottig lopen voel je vooral stationair (in P of N aanzienlijk minder dan in D of R). Bij een klein beetje gas is het weg. Verder voel je het tussen 80/85 en 100/105, maar alleen net onder de 2000 toeren. In een andere versnelling (dus boven 2000 toeren) voel je niets.

Zinds dat blikje Wynns is het iets beter, maar nog zeker niet over.

De symptomen zijn er zowel op benzine als op LPG, maar met benzine wel minder.

Ik moet nog steeds een compressietest doen, maar de meter die ik had paste niet, en ik ben er eerder nog niet aan toegekomen om een nieuwe meter uit te zoeken. Aangezien de auto op zich prima bruikbaar is, 'voelt' het allemaal niet zo urgent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 2 beste kameraden voor het zoeken van de goede richting voor de diagnose zijn:

1) mijn compressiemeter

2) mijn vacuummeter

die 2 vertellen heel veel over de toestand in het blok...

Als je weet hoe je een vacuummeter moet aflezen, kun je al heel snel tot conclusies komen.

en een compressietest is bij vierkant draaien m.i. toch wel eens aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt toch als een ontstekingsprobleem, Benzine ontsteekt makelijker dan LPG vandaar dat verschil.

Ik zou de bobine eens doormeten, kan zijn dat de vonk niet krachtig genoeg is.

Massa van het blok OK?

Hehe, jawel. Maar ook nieuwe kunnen wel eens slecht zijn, toch? Ik heb hier al vaker gelezen van mensen die iets vervangen hebben waarbij de (nieuwe) vervanging ook rot bleek.

Het begon allemaal met een afslaande motor, ik dacht eerst dat het rottig lopen de oorzaak was van het afslaan. Ik heb toen de bougies, kabels, rotor en verdeelkap vervangen, het gasklephuis schoongemaakt, IAC schoongemaakt en uiteindelijk een nieuwe IAC erin. Telkens liep de motor eventjes wat beter, maar nooit echt goed. Na de nieuwe IAC is hij nooit meer afgeslagen.

Het rottig lopen voel je vooral stationair (in P of N aanzienlijk minder dan in D of R). Bij een klein beetje gas is het weg. Verder voel je het tussen 80/85 en 100/105, maar alleen net onder de 2000 toeren. In een andere versnelling (dus boven 2000 toeren) voel je niets.

Zinds dat blikje Wynns is het iets beter, maar nog zeker niet over.

De symptomen zijn er zowel op benzine als op LPG, maar met benzine wel minder.

Ik moet nog steeds een compressietest doen, maar de meter die ik had paste niet, en ik ben er eerder nog niet aan toegekomen om een nieuwe meter uit te zoeken. Aangezien de auto op zich prima bruikbaar is, 'voelt' het allemaal niet zo urgent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt toch als een ontstekingsprobleem, Benzine ontsteekt makelijker dan LPG vandaar dat verschil.

Ik zou de bobine eens doormeten, kan zijn dat de vonk niet krachtig genoeg is.

Massa van het blok OK?

Bedankt voor de tip, ik zal eens uitzoeken hoe ik dat ding kan testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb inmiddels een blikje Hydraulic Valve Lifter Concentrate en een blikje Combustion Chamber Cleaner geprobeerd. De motor loopt nu een stuk mooier. Er zit nog een kleine schommeling in de stationair loop, en het gevoel tussen 80/85 en 100/105 is ook aanzienlijk minder aanwezig. Verder reageert de motor gewoon iets soepeler (alsof 't 'm minder moeite kost).

De motor is dus duidelijk nog niet optimaal (dat was ook niet te verwachten), maar er is wel merkbaar verschil.

Vanmorgen ook nog even de motorolie + filter ververst. De auto loopt nu echt een stuk lekkerder dan een paar weken geleden. Kreeg ook nog even bezoek van de politie, die vonden het niet zo'n goed idee dat ik op straat de olie aan het verversen was (ondanks de grote opvangbak & geen geknoei). Ze lieten het bij een waarschuwing... :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kreeg ook nog even bezoek van de politie, die vonden het niet zo'n goed idee dat ik op straat de olie aan het verversen was (ondanks de grote opvangbak & geen geknoei). Ze lieten het bij een waarschuwing... :wacko:

Grootstedelijk geneuzel!

Hier komt de politie amper langs... laat staan dat ze je op olieverversen aanspreken! Iemand die zelf de olie ververst, en dat netjes knoeivrij doet, een waarschuwing geven is echt spijkers op laag water zoeken zeg!

OT:

Misschien nog ff rustig afwachten. Zo'n reinigingsproduct moet je ff de tijd geven, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels een blikje Hydraulic Valve Lifter Concentrate en een blikje Combustion Chamber Cleaner geprobeerd. De motor loopt nu een stuk mooier. Er zit nog een kleine schommeling in de stationair loop, en het gevoel tussen 80/85 en 100/105 is ook aanzienlijk minder aanwezig. Verder reageert de motor gewoon iets soepeler (alsof 't 'm minder moeite kost).

De motor is dus duidelijk nog niet optimaal (dat was ook niet te verwachten), maar er is wel merkbaar verschil.

Vanmorgen ook nog even de motorolie + filter ververst. De auto loopt nu echt een stuk lekkerder dan een paar weken geleden. Kreeg ook nog even bezoek van de politie, die vonden het niet zo'n goed idee dat ik op straat de olie aan het verversen was (ondanks de grote opvangbak & geen geknoei). Ze lieten het bij een waarschuwing... :wacko:

Heb je eerst de doping voor je auto toegevoegd en daarna je olie ververst of visa versa. Anders moet ik inhaken op wat Rob OT zei dat het eerst in moet werken. Tip die ik gekregen heb bij het toevoegen van auto doping ..Eerst het 1 in laten werken dan het ander toevoegen na +/- 20 km daarna weer 20 km rijden dan pas verversen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je eerst de doping voor je auto toegevoegd en daarna je olie ververst of visa versa. Anders moet ik inhaken op wat Rob OT zei dat het eerst in moet werken. Tip die ik gekregen heb bij het toevoegen van auto doping ..Eerst het 1 in laten werken dan het ander toevoegen na +/- 20 km daarna weer 20 km rijden dan pas verversen.

Ongeveer twee weken geleden heb ik de reiniger in de olie toegevoegd. Toen afgelopen zondag de reiniger voor de verbrandingsruimte (via vacuumslang), daarna een flink stuk gereden. Vandaag de olie ververst. De olie heeft dus twee weken de tijd gehad om te reinigen. De reiniging van de verbrandingsruimte zou vrij snel moeten gaan. Dat kon ik ook wel merken.

Ik denk dat er in mijn geval een combinatie van problemen is. De motor was misschien vies van binnen (geloof ik best, IAC was ook zo vies dat die niet meer goed werkte, gasklephuis was enorm smerig & kleverig). Daarnaast zal er ook een daadwerkelijk meganisch (of ontstekings) probleem zijn.

Naast het feit dat de motor nu lekkerder loopt denk ik dat de andere problemen ook beter te diagnoseren zijn wanneer er zoveel mogelijk is uitgesloten. En deze dingen zijn vrij simpel te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongeveer twee weken geleden heb ik de reiniger in de olie toegevoegd. Toen afgelopen zondag de reiniger voor de verbrandingsruimte (via vacuumslang), daarna een flink stuk gereden. Vandaag de olie ververst. De olie heeft dus twee weken de tijd gehad om te reinigen. De reiniging van de verbrandingsruimte zou vrij snel moeten gaan. Dat kon ik ook wel merken.

Ik denk dat er in mijn geval een combinatie van problemen is. De motor was misschien vies van binnen (geloof ik best, IAC was ook zo vies dat die niet meer goed werkte, gasklephuis was enorm smerig & kleverig). Daarnaast zal er ook een daadwerkelijk meganisch (of ontstekings) probleem zijn.

Naast het feit dat de motor nu lekkerder loopt denk ik dat de andere problemen ook beter te diagnoseren zijn wanneer er zoveel mogelijk is uitgesloten. En deze dingen zijn vrij simpel te doen.

:wacko: that`s the way...ik hoor graag wat het probleem werkelijk was /is:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ben bij JeepEd geweest, en hij vond de motor eigenlijk heel mooi lopen. Er zat een kleine tik in, maar dat is na bijna 320.000 km niet zo gek. Dat bezoek was na het intern reinigen van de motor.

Afgelopen week heb ik een flowmaster 50 geplaatst en de kat weggehaald. Nu loopt de motor stationair een stuk rustiger (en klinkt dankzij de Flowmaster een stuk 'amerikaanser').

Op de snelweg is het probleem tussen 80 en 100 ook weg. Dat zou dus aan de kapotte / volle kat gelegen kunnen hebben, maar ook aan de banden. Ik had namelijk voor en achter andere banden met verschillend profiel. Dat schijnt dus bij mijn permanente 4x4 niet goed te zijn (voor de visco). Met de uitlaat heb ik gelijk ook 4x General Grabber AT2 laten plaatsen (30x9.5).

Ik kan dus nooit meer met zekerheid zeggen wat de uiteindelijke oorzaak was, maar zelf houd ik het op een combinatie van factoren, die gezamelijk voor een onrustige motor zorgden. Het schoonmaken heeft zeker zin gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Citaat: De symptomen zijn er zowel op benzine als op LPG, maar met benzine wel minder.

Bij mij was de oorzaak uiteindelijk verbrande klepzetels door LPG gebruik, veel beter merkbaar bij stationair of lage toeren op LPG stand.

Bij stand benzine nauwelijks merkbaar omdat dat meer smeert en kleine kieren dicht.

Op het laatst zette ik de schakelaar al op benzine als ik voor het stoplicht stond te wachten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat: De symptomen zijn er zowel op benzine als op LPG, maar met benzine wel minder.

Bij mij was de oorzaak uiteindelijk verbrande klepzetels door LPG gebruik, veel beter merkbaar bij stationair of lage toeren op LPG stand.

Bij stand benzine nauwelijks merkbaar omdat dat meer smeert en kleine kieren dicht.

Op het laatst zette ik de schakelaar al op benzine als ik voor het stoplicht stond te wachten..

een flashlube installeren helpt ook, kost max 100 euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inmiddels alweer bijna twee maanden geleden, en de motor loop nog steeds erg mooi, zowel op gas als op benzine. Het reinigen heeft zeker geholpen.

Hoewel ze er waarschijnlijk vroeg of laat aan zullen komen, vermoed ik dus dat mijn klepstoters nog goed (genoeg) zijn. Ik ben wel van plan zo'n flashlube kit te installeren. Ik hoor er goeie dingen over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...