87wrangler Geplaatst April 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2008 Volgens mij bedoeld Menno een ander asje. Overigens heeft het niet zo heel veel zin om de oliepomp vooraf te laten draaien, als de rest van de motor nog stil staat. de olie komt dan namelijk niet of nouwelijks buiten de smeergroeven. Voldoende vet os dikke olie op de lagerschalen heeft meer nut. Bij de eerste keer starten ff de bobine kabel loshalen, en starten totdat er oliedruk is, is zinvoller. Overigens: Nice job, Menno!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schumer Geplaatst April 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2008 Mooi project. Mooi om te volgen met goede foto's Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst April 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2008 Volgens mij bedoeld Menno een ander asje.Overigens heeft het niet zo heel veel zin om de oliepomp vooraf te laten draaien, als de rest van de motor nog stil staat. de olie komt dan namelijk niet of nouwelijks buiten de smeergroeven. Voldoende vet os dikke olie op de lagerschalen heeft meer nut. Bij de eerste keer starten ff de bobine kabel loshalen, en starten totdat er oliedruk is, is zinvoller. Overigens: Nice job, Menno!!! als dat volgens jou niet zoveel zin heeft. dan haal de kleppendeksel er maar eens af. dan zie je waar de olie overal naar toe stroomt. als je met een boormachine de oliepomp aandrijft.maar over een week rij ik naar Wommels toe over Petten. en dan neem ik mijn asje mee. en dan mag Menno hetzelf uitproberen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst April 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2008 Dat met dat asje heb ik ook gedaan. Met koude olie had de boormachine er redelijk moeite mee om alles vol te krijgen. Plus dat de tuimelaars ook smering krijgen van de hydraulische lifters, en die staan nog stil. Dus als je overal olie wilt hebben: Ontsteking los en even starten. Eehm, je weet dat bestuurderskant de oneven cilinders zijn (1,3,5,7) en bijrijderskant de even (2,4,6,8), van voor naar achter? Ik zie de nummertjes op de zuigers bestuurderskant 1,2,3,4. Zeker weten dat het zo klopt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2008 die nummers had ik er alleen opgezet zodat de drijfstangen weer op dezelfde plek kwamen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 vandaag maar weer een kleine start gemaakt. kop schoon geborsteld en geprobeerd een klep te slijpen ik weet alleen nog niet hoe je die slijppasta op de klep of voering krijgt??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 Gewoon met de vingers erop smeren? eventueel de pasta wat vochtig maken. En dan maar draaien...en draaien....en draaien... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst October 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 Gewoon met de vingers erop smeren? eventueel de pasta wat vochtig maken.En dan maar draaien...en draaien....en draaien... maar wel een keer stoppen hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst November 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2008 kleine update, vorige week toch maar besloten om me koppen weg te brengen naar een specialist, gister weggebracht vandaag weer opgehaald. er moesten 5 nieuwe kleppen in, 8 loodvrije zetels/zitingen in laten frezen en persen, speciaal voor de inlaat kleppen betere seals ipv standaard, hoefde niet gevlakt te worden, voor de rest alles schoongemaakt kleppen geslepen noem maar op, koste wel effe 600€ maar goed je begint ergens aan dus moet je het ook afmaken en wel goed. koppakking erop en alles gemonteerd en aangetrokken, helaas was me mobiel leeg dus verder geen foto's meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ardin Geplaatst November 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2008 Hallo , eigenlijk moet je een zitting slijp machientje hebben maar ik ga er van uit dat dit er niet is ,de slijppasta een beetje nat/vochtig maken en op de schuine zijde van de klepsmeren de klepin de klepgeleider plaatsen zodat de klepop de klepzitting valt een beetje spuug op het rubberzuignapje doen en dan aandrukken op de klep en tussen je handen de steen een draaiende beweging laten makenaf en toe kijken of de schuine kant van de klep en de klepzitting al een glimmende ring vertonen zoja schuurstok opzij leggen (en zo deed ik het altijd) een vloeitje nemen en hiervan een strookje afscheuren en met de linkerhand van onder de kop de steel iets oplichten zodat de klep en zitting iets gapen ,vloeitje er tussen en de klep laten zakken zit het vloeitje vast rond om de gehele klepzitting ga verder met de volgende klep zoniet slijp de zitting wat langer tot het vloeitje wel vast zit:bye1: succes Ardin oja de kop na het gehele slijp proces goed (uit)spoelen met petroleum Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst November 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2008 vandaag lifters geplaatst, tuimelaars, stoterstangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 gister de kleppen een basis afstelling gegeven, koppen gespoten (ik had achteraf beter het blok 1 kleur kunnen geven) deksels erop, en nu is het de bedoeling tussen kerst en nieuwjaar het blok in te bouwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst December 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 21, 2008 (bewerkt) vandaag alle prut van heerde verwijderd en begonnen met demonteren moest nog flink wat draadjes loshalen voor die moter er uit kon, en je mag gerust weten ik heb af en toe slapeloze nachten, want ja is toch wel wat werk en als ie dan straks niet wil starten, of start met een hoop gekraak dan wordt ik niet blij, ik hoop dat het allemaal goed kompt December 21, 2008 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 21, 2008 maar even alvast een vraag, nou heb ik zon nieuwe hei ontsteking maar hoe ga ik die nou plaatsen??? ik bedoel dus, je hebt dat tandwieltje van de ontsteking die staat in een stand, en je hebt ook nog je blok die in een bepaalde stand staat, hoe ga je dit nou op elkaar afstemmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst December 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 maar even alvast een vraag, nou heb ik zon nieuwe hei ontsteking maar hoe ga ik die nou plaatsen??? ik bedoel dus, je hebt dat tandwieltje van de ontsteking die staat in een stand, en je hebt ook nog je blok die in een bepaalde stand staat, hoe ga je dit nou op elkaar afstemmen. *Krukas draaien tot cilinder 1 volledig bovenaan staat = inkeping op de V-riemschijf gelijk met 0° voorontsteking. Nu heb je 2 kansen, ofwel staat cil 1 op begin van de inlaatslag (= einde uitlaatslag), of op het begin van de arbeidslag (= einde compressieslag). Dit laatste heb je nodig. Dit kan je zien door je kleppendeksel af te nemen en de opeenvolging van de kleppen te bekijken, of door je vinger in de opening van de bougie te steken. Als hier luchtdruk uit komt, ben je aan de compressieslag bezig. *Op de verdeler aanduiden waar de aansluiting voor cil 1 staat. *Verdelerkap afnemen en de verdeler op cilinder 1 draaien (merkteken dat je juist hebt geplaatst). *Verdeler in de motor plaatsen zodat deze op cil 1 staat. Het vacuüm-aansluitpunt hoort aan de pasagierskant, en de elektrische aansluiting aan de bestuurderskant te staan. Misschien komt dit plaatje ook van pas: Suc6, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 super is presies wat ik nodig had, dank je Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst December 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 Hallo Menno, Ben ook bezig een blok te reviseren (chevy 229 v6). Ik heb het blok wel in 1 kleur gespoten (rood). Verder ziet het er netjes uit! Maar ik zie da tje bij het uitgebouwde blok de poulie aan de voorzijde van je krukas heb gehaald. Hoe doe je dit? Ik heb bij mij de middelste bout eruit gedraaiden En de 3 bouten van de poulie maar ik krijg het afstelblok van de onsteking er niet af? Zit deze gewoongeperst met een spie? Of zie ik iets over het hoofd? Heb er al een flinke poulietrekker op gezet maar dit mocht niet helpen? Gr Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 zit met een spie baan, gewoon een trekker erop, op spannig brengen en dan met een kunstof hamer rond de poulie tikken en trekker aan blijven draaien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 jeepertje, ik heb toch nog een vraag, hoe zit het nu met het tandwieltje van de ontseking? die kan je alle kanten opdraaien (logisch) maar ik neem aan dat die ook in een bepaalde stand moet staan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst December 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 jeepertje, ik heb toch nog een vraag, hoe zit het nu met het tandwieltje van de ontseking? die kan je alle kanten opdraaien (logisch) maar ik neem aan dat die ook in een bepaalde stand moet staan? Verdeelkap eraf halen. Dan zie je de rotor (verdeler) draaien, en daar moet je hem ook op afstellen. Het vacuüm-aansluitpunt hoort aan de pasagierskant, en de elektrische aansluiting aan de bestuurderskant te staan. Niet noodzakelijk, wel gebruikelijk. In sommige situaties is het handiger de distributiekap in een andere orientatie te hebben, ruimtetechnisch gezien. Zolang bij zuiger 1 op Bovenste Dode Punt de rotor maar naar de aansluiting van bougiekabel #1 wijst. Alleen bij motoren waar een computer (een deel van) de regie voert luistert het wat nauwer. Maar waarschijnlijk komt ie bij jou zoals Geert het beschrijft. In dit topic nog een paar tips: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=13169 Voor het bepalen van zuiger 1 op BDP op z'n compressieslag: de kleppen van cilinder 1 bewegen niet, die van cilinder 6 wel (die is 360° verder in het 4-takt spelletje). Soms is het makkelijker om de kleppendeksel aan de passagierkant eraf te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst December 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2008 okee, ik denk dat ik het goed heb gedaan na jullie reaktie, verder heb ik vandaag alle onderdelen van het oude blok gehaald die ik nog nodig had, schoon gespoten en zonodig effe snel een kleurtje gegeven, ik geef het eigenlijk alleen maar een kleurtje omdat het op de foto's wat mooier is:whistle: want sjeesus wat zit er een bagger overal. eerst de ontsteking gemonteerd toen de olie pomp met asje naar de ontsteking, en dan denk je dat je al het inwendige nieuw hebt maar dan moet je toch nog het zeefje van de oude oliepomp af zien te halen omdat dat er niet bij zit:wacko: toen alle pakkingen van de carterpan gelegd en zonodig ook in de kit, pan erop, passen de boutjes niet meer!! is de rand van de nieuwe pan 2x zo dik als de orginele, snel de pakkingen er weer af en schoonmaken want boutjes heb ik wel genoeg maar het is natuurlijk weer ander soort draad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst January 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2009 (bewerkt) zo na enige vertraging weer verder met het monteren van oude onderdelen en begonnen met inbouw van de motor helaas hing de motor iet te scheef en zijn we de wedstrijd om 23.00 uur gestaakt, morgen een nieuwe poging om hem er in te hangen January 5, 2009 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2009 Tip: Haal de HEI eraf als je je motor gaat plaatsen. Dat ding wordt zo kapot gedrukt tegen het schutbord. Zelf zou ik de headers ook niet geplaats hebben om mezelf meer ruimte te geven (maar bij mij zijn de zijschermen er ook af geweest), maar ik weet van andere dat zij ze wel monteren voor plaatsing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst January 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2009 poging 2. en ja wel na heel wat gehufter zit ie dr in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.