Spring naar bijdragen

Het brede banden gevecht??


Recommended Posts

1 van mijn dromen zijn brede banden hebben onder mijn jeep,maar de welke is de hamvraag voor mij?Heb me al suf gezocht op internet maar heb er toch een paar gevonden,hier een paar foto's:

Ik ga mijn'probleem' proberen uitleggen;De eerste en tweede foto hebben banden met de maten 275/60R15 Maar deze mogen geen uitsteek hebben daarom de spatbordverbreders.Die zijn noodzakelijk of je wordt beboet op openbare weg maar juist die spatborden

vind ik niet mooi ogen het zijn de breedste spatborden die er zijn en maakt vind ik de jeep veel te breed.Foto 3 heeft de beste look met brede banden ik heb daar nog wel een paar foto's van maar die krijg ik niet op het forum(zijn te groot om te uploaden,zal later nog eens proberen)Deze (foto3) heeft geen''te brede spatborden"Het zijn spatborden van 16cm,ideaal vind ik.Foto 4 heeft volgens mij dezelfde banden maar heeft de standaard spatborden dus banden steken eruit(deze is er 1 uit de USA en het zou kunnen dat het daar toegelaten is)

Nu als ik opteer voor foto 1 2 en4 zit ik met het probleem dat ik de breedste spatborden moet gebruiken en dat wil ik niet. Nu vraag ik me af of ik de uitsteek niet kan versmallen met andere velgen of heeft een band met de afmetingen275/60R15 altijd dezelfde diepte van velg?

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk geformuleerd wat mijn probleem betreft,misschien zijn er hier ook mensen die dit gerealiseerd hebben en me toch een beetje kunnen opweg helpen?

Groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden mogen maximaal 30mm uitsteken voor de APK. ik ben een aantal keer aangehouden met mijn wrangler met 12,5 breedt en nog nooit een boete gehad voor te ver uitsteken.

ook kun je met andere velgen nog met de backspacing spelen dat je bredere banden hebt die meer naar binnen staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden mogen maximaal 30mm uitsteken voor de APK. ik ben een aantal keer aangehouden met mijn wrangler met 12,5 breedt en nog nooit een boete gehad voor te ver uitsteken.

ook kun je met andere velgen nog met de backspacing spelen dat je bredere banden hebt die meer naar binnen staan.

Die 12.5 bedoel je daarmee dat ze aan elke kant 12.5cm uitstaken?

Dus wat de velgen betreft die kunnen ook een grote rol spelen wat het uitsteken doet verminderen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 12.5 bedoel je daarmee dat ze aan elke kant 12.5cm uitstaken?

Dus wat de velgen betreft die kunnen ook een grote rol spelen wat het uitsteken doet verminderen

ik denk dat hij de bandbreedte maat bedoeld.

volgens mij rijd hij nog bandmaat 33x12.5x15 dat zijn dus Inc maten

33(+/_84cm) is de diameter van de band (loopvlak naar loopvlak)

12.5 (+/_32cm) )is dus breedtemaat van de band

15 (+/_38cm)is de velg maat diameter van de velg..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat hij de bandbreedte maat bedoeld.

volgens mij rijd hij nog bandmaat 33x12.5x15 dat zijn dus Inc maten

33(+/_84cm) is de diameter van de band (loopvlak naar loopvlak)

12.5 (+/_32cm) )is dus breedtemaat van de band

15 (+/_38cm)is de velg maat diameter van de velg..

33/12.5/15 dat is waarschijnlijk inch,1inch=2.4cm?

Ik kijk altijd naar de maten bv 275 of 255 dat zijn waarschijnlijk de europese

of ben ik verkeerd:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

defsomeday wil geen 33ers alleen breder op standaard hoogte

zit er nu nog een standaard velg op?

ga je die ook gebruiken of andere?

een standaard velg heeft 7j (breedte velg)

backspace geen idee wat een YJ standaard heeft(BS noemen ze ook wel et) een kleinere bs word de velg dieper en komt die verder buiten de auto te staan.

domweg bredere banden op standaard velg, kan je eerder gaan aanlopen met sturen.

dus bandenmaat kiezen, en dan kijken/spelen met bs van velg of het past

#edit

https://rsracing.com/tech-wheel.html hier wor het 1 en ander uitgelegt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

defsomeday wil geen 33ers alleen breder op standaard hoogte

zit er nu nog een standaard velg op?

ga je die ook gebruiken of andere?

een standaard velg heeft 7j (breedte velg)

backspace geen idee wat een YJ standaard heeft(BS noemen ze ook wel et) een kleinere bs word de velg dieper en komt die verder buiten de auto te staan.

domweg bredere banden op standaard velg, kan je eerder gaan aanlopen met sturen.

dus bandenmaat kiezen, en dan kijken/spelen met bs van velg of het past

#edit

https://rsracing.com/tech-wheel.html hier wor het 1 en ander uitgelegt

Wel kijk,

Ik heb het uitgeprobeerd;Ik heb 4 nieuwe banden(voor een zeer belachelijke prijs) met velg aangeschaft.De banden hadden de maten;295/50R15

Maar deze staken zoveel uit dat als ik in orde wilde zijn met de wet de breedste spatborden moest gebruiken(zie spatborden foto 1 en2) en dit vind ik lelijk,TE breed.

Op foto 1 en 2 liggen banden met de maten 275/60R15;Deze zijn minder breed dan die van mij(295/50R15)maaaaaar,de velgen die daarop liggen(foto 1en2)zijn dieper dan de velgen die op mijn banden liggen met als gevolg dat de banden van foto 1en2 even ver uitsteken als mijn brede banden want ik zou dezelfde meest brede spatborden moeten gebruiken.

Ik wil er nog even bij vermelden dat rijden met de maten295/50R15 niet aanbevolen is deze zoeken spoor en rijden onstabiel

Daarom ben ik geintereseerd in de bandenmaat 275/60R15 maar deze zouden op een andere velg moeten komen die niet zover uitsteekt zodat ik kan opteren voor spatbordverbreders die een maatje kleiner zijn.

en zoals ik kan lezen is die mogelijkheid daar misschien;het uitzoeken met die backspace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus die 295/50R15 heb je al..

en geen ruimte meer om daarmee met de bs te spelen?

ze waren duur schreef je, kan je ze dan netzo goed niet af rijden met andere velg?

neem je die 275/60/15

dan is het wel goed uit temeten welke velg je moet gebruiken om de juiste brrdte te krijgen.

wel opletten dat je dus ook aan de binnenkant ruimte overhoud om te sturen, een draaicircel van een vrachtwagen is ook niet handig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus die 295/50R15 heb je al..

en geen ruimte meer om daarmee met de bs te spelen?

ze waren duur schreef je, kan je ze dan netzo goed niet af rijden met andere velg?

neem je die 275/60/15

dan is het wel goed uit temeten welke velg je moet gebruiken om de juiste brrdte te krijgen.

wel opletten dat je dus ook aan de binnenkant ruimte overhoud om te sturen, een draaicircel van een vrachtwagen is ook niet handig

Die 295... heb ik idd nog maar als ik ze op een andere velg steek verbeterd dan het weggedrag?

En als het idd goed uit te meten valt(275...) maak ik een goede kans denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even m'n persoonlijke beschouwing op bredere banden:

Bredere banden verbeterd in beginsel nooit het stuur-/weggedrag.

Er zitten nogal wat nadelen aan brede banden:

Sturen wordt zwaarder door de grotere draaiweerstand (parkeren), dus je stuurpomp leidt daar wat meer onder.

Je grip neemt sterk af als het nat is, balanceren wordt lastiger, de banden zijn duurder etc..

Aan de andere kant.. goeie brede banden zijn weer veel fijner dan slechte normale. In het terrein fijn doordat je carosserie beschermd wordt door wat rubber. Gewoon proberen.. over een tijdje moet je toch weer andere.

Face it: het staat alleen mooi. :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij iemand met ervaringen te horen ik denk ook dat misschien de nadelen zwaarder doorwegen dan de voordelen.Het is toch een dure kost(4 nieuwe banden en 4 waarschijnlijk dure velgen)

Ik moet je spijtiggenoeg gelijk geven al geef ik het nog niet zo gauw op:wub:

Toch bedankt iedereen voor reacties

Stijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook van 13,50 op 10J naar 10,50 op 8J gegaan ( breed inch) en ik wil niet anders meer.

Minder herrie en meer grip. Minder snel uit balans. In terrein ook super.

Doordat je ook weg komt met lichtere velgen zijn je wielen een stuk lichter en wordt je aandrijving minder zwaar belast.

Minder last van spoorvorming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook van 13,50 op 10J naar 10,50 op 8J gegaan ( breed inch) en ik wil niet anders meer.

Minder herrie en meer grip. Minder snel uit balans. In terrein ook super.

Doordat je ook weg komt met lichtere velgen zijn je wielen een stuk lichter en wordt je aandrijving minder zwaar belast.

Minder last van spoorvorming.

How How dez. kan je dit even in verstaanbare taal neerzetten aub?

Ik ga er even het tabelletje bij halen.

7j 8j...daar herken je de maat van een velg mee heb ik gelezen maar wat het zegt heb ik het gissen naar.....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet veel makkelijk om gewoon een mooie set wielen te kopen die jij graag wil en dan voor de APK even een kleiner setje eronder zetten?

Dat doen er veel meer hoor en over dat aanhouden door de politie: heb ik nog nooit meegemaakt of van anderen gehoord dat ze het ervaren hebben.

(neemt niet weg, dat de politie het wel mag, als ze willen...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet veel makkelijk om gewoon een mooie set wielen te kopen die jij graag wil en dan voor de APK even een kleiner setje eronder zetten?

Dat doen er veel meer hoor en over dat aanhouden door de politie: heb ik nog nooit meegemaakt of van anderen gehoord dat ze het ervaren hebben.

(neemt niet weg, dat de politie het wel mag, als ze willen...)

.....ssssssssssssssssssssssssssssssshhhhht:lol::no::P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geloof het of niet maar ben tegengehouden door een "zwaantje" zo een op de motor. Die had zen metertje bij en wist me te vertellen dat mijn banden 14cm te ver uitstaken:ph34r: De banden lagen er een goeie 14 dagen op!dus nee ik wil dat niet meer meemaken

ofwel brede banden met spatborden of helemaal geen brede banden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...