fransdemers Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 Heb deze morgen tijdens de inspectie van de WJ gezien dat het linkerachterwiel aan de binnenkant helemaal vet staat. Aan de flens waar het wiel op zit hangt ook een dikke vette druppel. Het is geen remolie, heb gezien dat de klauw en de flexibel nog droogstaan. Enkel de remschijf, het wiel, de flens en de rest hangen onder een dikke vette brij van olie en vuil. Ik vermoed dus al dat het differentieel olie zal zijn. Heb deze 1000 km geleden ververst en nu heb ik dit probleem. voorheen stond het wiel droog. Iemand ervaring met dit soort leuke verassingen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 Heb deze morgen tijdens de inspectie van de WJ gezien dat het linkerachterwiel aan de binnenkant helemaal vet staat.Aan de flens waar het wiel op zit hangt ook een dikke vette druppel. Het is geen remolie, heb gezien dat de klauw en de flexibel nog droogstaan. Enkel de remschijf, het wiel, de flens en de rest hangen onder een dikke vette brij van olie en vuil. Ik vermoed dus al dat het differentieel olie zal zijn. Heb deze 1000 km geleden ververst en nu heb ik dit probleem. voorheen stond het wiel droog. heb het bij mijn zj ook gehad, is waarschijnlijk je oliekering lek:( Iemand ervaring met dit soort leuke verassingen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 steekas er uit oude kering eruit, nieuwe kering er in, klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Bear Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 Waarschijnlijk zijn de plaatjes van limited slip versleten. En dan vernield het slijpsel je keering. Op zich kun er gewoon mee doorrijden (heb ik ook gedaan) Maar met de apk keuring is dan je handrem nat dus werkt dan niet meer goed dus afkeur. Voor heb ik het ook gehad en als ik dan wat een wat zwaardere aanhanger trok in de bocht dan maakte dit een rot herrie. Wat ik gedaan heb is een open diff van een 3.1 diesel erin gezet en uiteraard nieuw keeringen. Eerst had ik een gebruikte as gekocht maar die had hetzelfde probleem. De kwaal is bekend dus. suc6 Hendrik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 En waar bevindt zich die keerring precies ? Is dat aan de wielkant of aan de diff-kant ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst February 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 wielkant, olie uit diff, dif open, c klip er uit, as er uit, keerring er uit, nieuwe erin, en weer terug bouwen heb bij mij ook lager vervangen, is wat lastiger verwijderen, zit goed klem. suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2008 ja , ik hoor het al. valt weer onder de rubriek: Aan een Jeep heb je altijd plezier... Ook 's op een andere manier... en nu ga ik op voorhand schrappen wat ik ga zeggen: (het begint met "ik had...") ... (geschrapt op voorhand) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 Euh... nog zo'n klein vraagje: toen ik vorig jaar de stofhoes van het linkervoorwiel heb vervangen, kwam die steekas er zo uit. Blijkbaar zit er géén C-klip aan de steekassen van het voorste diff. Op de foto's ergens op het forum hier, heb ik gezien dat er voor het achterste diff wel C-clips worden gebruikt om de steekassen vast te houden. Ik snap alleen niet goed waarom achteraan wèl en vooraan niet.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 achter zit het wiel alleen vast aan de steekas die niet naar buiten kan vanwege de C clip voor zit het wiel vast bij de fuseekogels breek je voor een kruisje en haal je de steek as eruit dan kun je gewoon naar huis omdat je wiel vast zit. breekt achter je as of draait je dif in de soep en zit de as niet meer vast aan de C clip dan komt de as naar buiten en wordt je aardig breed van achter. rechtsVoor is lastig om de oliekering te vervangen. die zit net rechts van je vacuumschakelaar en moet je met een draadeind met een rond plaatje erop door je asbuis vanaf je vacuum naar buiten trekken.. Oorzaken lekke kering voor verschillen. Veel zand, difslijpsel maar vooral speling in je assen. Rechtsvoor heb je immers 2 assen. een rechte van je dif naar je vacuum met een kunststof lagertje gelijk links in je vacuumkastje. dan wordt ie gekoppeld in je vacuum aan je rechtersteekas die naar de yoke van je rechtervoorwiel loopt.. De schakelvork in je vacuum kan speling inzitten zodat de mof die heen en weer schuift en je 2 steekassen verbind niet goed heen en weer schuift of niet volledig en er dan afknalt in terrein en de "splines"verwoest. de splines zijn de tanden in je as. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 Ok, thanks voor de uitleg. We gaan er dit weekend eens werk van maken. En hebben die keerringen soms ook nog een speciale naam ? Zou handig zijn bij het bestellen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 er iskans dat de D44a van de WJ een non C-clip is en geen vacuum aan vooras voor bestellen gewoon bij de dealer krijg je de juiste Dealer checkt via vinnr. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 Daar snap ik nou helemaal niks meer van. In de Service Manual van de 2000 WJ staat dat er 3 soorten zijn: de 186 FBI axle de 198 RBJ axle en de 226 RBA Heb er al eens onder gekropen, maar nergens vind ik typenummers van DANA. En van die vacuumtoestanden helemaal niks. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2008 yup klopt, zijn meerdere soorten, das om het simpel te houden en vacuum zit er niet op naar dealer gaan kan je op vinnr. bestellen, altijd het juiste spul binnen eventueel lager erbij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst February 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2008 normaal gesproken hebben die ook een overnight delivery, zodat meestal de volgende dag je spullen er zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Ziezo: ik heb gans het wiel opengemaakt. Zat veel vet en stof in, maar niet echt om te zeggen heel veel. Van een groot olielek is dus wel geen sprake, ik vermoed eerder een 200.000 km kwaaltje. We spreken hier dus over een paar druppels maar ! Ik heb alles heel goed gereinigd met ontvetter en het ziet er netjes uit. Remschoenen terug droog gekregen en afgeschuurd, en schijven zijn ook weer droog. Probleempje: de as zelf krijg je er niet uit. Heb eens goed gekeken in de service manual, en je hebt speciaal gereedschap nodig voor de WJ. Ik heb de as maar laten zitten, ga nu eens een paar duizend km rijden en zien of hij nog lekt. Alle bouten en moeren zitten nu toch lekker in het vet en ik kan dit makkelijk periodiek eens terug open vijzen. Ik zit echter nog met één klein vraagje: ivm de smering van de lagers van de achterste steekassen. Aangezien de as muurvast in de buis van het diff zit, kan ik het lager zelf niet checken. Ik weet dus ook niet of er nog genoeg vet in zit. In tegenstelling tot de vooras, waar je een zakje vet in het lager kan persen in de rubberhoes, kun je er achteraan niet aan. Heeft er iemand al zo'n achteraslager vervangen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2008 Linker achterwiel staat OPNIEUW vet ! Na 300 km... Dus is het lek wel degelijk erger dan gedacht. Heeft iemand een idee wat de stealers vragen voor zo'n herstelling, want ik krijg die as er echt niet uit ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2008 3 uurtjes werk voor beide kanten(zou beide kanten doen) plus materiaal ow natuurlijk ook gelijk het lager mee laten pakken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brabant4x4 Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 die assen kunnen erg vast zitten [wij hebben er een trekker voor gekocht ] maar voor je de as eruit haalt bestel er dan ook een lager en een krimp ring bij [kun je ook in een setje kopen ] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.