Spring naar bijdragen

Vet olielek linker achterwiel


Recommended Posts

Heb deze morgen tijdens de inspectie van de WJ gezien dat het linkerachterwiel aan de binnenkant helemaal vet staat.

Aan de flens waar het wiel op zit hangt ook een dikke vette druppel.

Het is geen remolie, heb gezien dat de klauw en de flexibel nog droogstaan.

Enkel de remschijf, het wiel, de flens en de rest hangen onder een dikke vette brij van olie en vuil.

Ik vermoed dus al dat het differentieel olie zal zijn. Heb deze 1000 km geleden ververst en nu heb ik dit probleem. voorheen stond het wiel droog.

Iemand ervaring met dit soort leuke verassingen ?:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb deze morgen tijdens de inspectie van de WJ gezien dat het linkerachterwiel aan de binnenkant helemaal vet staat.

Aan de flens waar het wiel op zit hangt ook een dikke vette druppel.

Het is geen remolie, heb gezien dat de klauw en de flexibel nog droogstaan.

Enkel de remschijf, het wiel, de flens en de rest hangen onder een dikke vette brij van olie en vuil.

Ik vermoed dus al dat het differentieel olie zal zijn. Heb deze 1000 km geleden ververst en nu heb ik dit probleem. voorheen stond het wiel droog.

heb het bij mijn zj ook gehad, is waarschijnlijk je oliekering lek:(

Iemand ervaring met dit soort leuke verassingen ?:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk zijn de plaatjes van limited slip versleten.

En dan vernield het slijpsel je keering.

Op zich kun er gewoon mee doorrijden (heb ik ook gedaan)

Maar met de apk keuring is dan je handrem nat dus werkt dan niet meer goed dus afkeur.

Voor heb ik het ook gehad en als ik dan wat een wat zwaardere aanhanger trok in de bocht dan maakte dit een rot herrie.

Wat ik gedaan heb is een open diff van een 3.1 diesel erin gezet en uiteraard nieuw keeringen.

Eerst had ik een gebruikte as gekocht maar die had hetzelfde probleem.

De kwaal is bekend dus.

suc6

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh... :whistle: nog zo'n klein vraagje:

toen ik vorig jaar de stofhoes van het linkervoorwiel heb vervangen, kwam die steekas er zo uit.

Blijkbaar zit er géén C-klip aan de steekassen van het voorste diff.

Op de foto's ergens op het forum hier, heb ik gezien dat er voor het achterste diff wel C-clips worden gebruikt om de steekassen vast te houden.

Ik snap alleen niet goed waarom achteraan wèl en vooraan niet....:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

achter zit het wiel alleen vast aan de steekas die niet naar buiten kan vanwege de C clip

voor zit het wiel vast bij de fuseekogels

breek je voor een kruisje en haal je de steek as eruit dan kun je gewoon naar huis omdat je wiel vast zit.

breekt achter je as of draait je dif in de soep en zit de as niet meer vast aan de C clip dan komt de as naar buiten en wordt je aardig breed van achter.

rechtsVoor is lastig om de oliekering te vervangen. die zit net rechts van je vacuumschakelaar en moet je met een draadeind met een rond plaatje erop door je asbuis vanaf je vacuum naar buiten trekken.. Oorzaken lekke kering voor verschillen. Veel zand, difslijpsel maar vooral speling in je assen.

Rechtsvoor heb je immers 2 assen. een rechte van je dif naar je vacuum met een kunststof lagertje gelijk links in je vacuumkastje. dan wordt ie gekoppeld in je vacuum aan je rechtersteekas die naar de yoke van je rechtervoorwiel loopt..

De schakelvork in je vacuum kan speling inzitten zodat de mof die heen en weer schuift en je 2 steekassen verbind niet goed heen en weer schuift of niet volledig en er dan afknalt in terrein en de "splines"verwoest. de splines zijn de tanden in je as.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar snap ik nou helemaal niks meer van.

In de Service Manual van de 2000 WJ staat dat er 3 soorten zijn:

de 186 FBI axle

de 198 RBJ axle

en de 226 RBA

Heb er al eens onder gekropen, maar nergens vind ik typenummers van DANA.

En van die vacuumtoestanden helemaal niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziezo: ik heb gans het wiel opengemaakt. Zat veel vet en stof in, maar niet echt om te zeggen heel veel.

Van een groot olielek is dus wel geen sprake, ik vermoed eerder een 200.000 km kwaaltje. We spreken hier dus over een paar druppels maar !

Ik heb alles heel goed gereinigd met ontvetter en het ziet er netjes uit. Remschoenen terug droog gekregen en afgeschuurd, en schijven zijn ook weer droog.

Probleempje: de as zelf krijg je er niet uit. Heb eens goed gekeken in de service manual, en je hebt speciaal gereedschap nodig voor de WJ. Ik heb de as maar laten zitten, ga nu eens een paar duizend km rijden en zien of hij nog lekt. Alle bouten en moeren zitten nu toch lekker in het vet en ik kan dit makkelijk periodiek eens terug open vijzen.

Ik zit echter nog met één klein vraagje: ivm de smering van de lagers van de achterste steekassen. Aangezien de as muurvast in de buis van het diff zit, kan ik het lager zelf niet checken. Ik weet dus ook niet of er nog genoeg vet in zit. In tegenstelling tot de vooras, waar je een zakje vet in het lager kan persen in de rubberhoes, kun je er achteraan niet aan.

Heeft er iemand al zo'n achteraslager vervangen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...