Spring naar bijdragen

Welke is de typebenaming van Jeep assen ?


fransdemers
 Share

Recommended Posts

Ik heb eerst en vooral al het leesvoer over de DANA assen op dit forum doorgenomen, en nu snap ik er HELEMAAL niks meer van :)

Het gaat dus over mijn 99 WJ 4.0 quadratrac II

In de Service Manual van de 2000 WJ staat dat er 3 soorten zijn:

de 186 FBI axle

de 198 RBJ axle

en de 226 RBA

In het bijgeleverde User manual van de wagen staat dat er 2 soorten zijn:

één met limited slip, geleverd op de QuadraDRIVE voertuigen

één zonder limited slip, geleverd op de QuadraTRAC II

Ik heb dus die laatste.

Maar in de parts manual van de 00 WJ staat dat er 2 assen zijn, nl. de Dana 35 en de Dana 44, beiden dan nog leverbaar mèt of zonder Lock...

Bovendien, hebben die dingen op de tekeningen een aftapmoer, terwijl er bij mijn WJ een rubberen dop in zit...

Ik geraak er dus helemaal niet meer wijs uit ...

Is er iemand die de knoop kan doorhakken ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.nagca.com/grandtech/Jeep%20Axel%20Transfer%20Case.pdf

hier nog wat extra info.

Oftewel 186 FBI axle-> Dana30 De Vooras.

Die andere twee zijn dus respectievelijk de 35 en 44.

Je hebt dus zowiezo de D30 voor, en aangezien je een rubber dop hebt de D35 achter.

(D44 heeft standaard een stalen afdichting)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks kameel,

dit is interessante info.

Maar volgens de pdf file staat er dat er 4oz additief in moet en in mijn user manual staat dat dit enkel voor de quadradrive moet. Ik heb echter wel een quadratrac II en die rijdt al jaren rond zonder additief.

Heb er nu ook gewoon 75-90 ingedaan en ik ondervind geen hinder tijdens het rijden.

Wel heb ik sinds het olie verversen nu een paar maand later dit lek aan het rechter wiel...

Zou dit verband kunnen houden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of je moet er echt totaal wat anders in doen. :)

Nee hoor, dat pilsje zit in mijn buik...

Maar ik kan nergens terugvinden of mijn WJ nu LS heeft of niet.

Ik heb daar vroeger al naar gezocht en de vorige eigenaar heeft mij het adres gegeven van de garage die de WJ heeft onderhouden. Deze heeft er steeds gewoon 75-90 ingedaan zonder additief.

Maar ik heb eens alle topics over achterassen en diff problemen gelezen en de een zegt: Wèl additief, de ander zegt Geen additief.

Hoe kan ik dit nu te weten komen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die andere twee zijn dus respectievelijk de 35 en 44.

Je hebt dus zowiezo de D30 voor, en aangezien je een rubber dop hebt de D35 achter.

(D44 heeft standaard een stalen afdichting)

nope de d44a heeft ook rubber doppie

de D35 is ovaal D44 is anders..... klikkie voor plaatjes is dan duidelijker

de toevoeging is voor de LS, die je niet hebt (tenminste dat schreef je ergens)

opendiff geen toevoeging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, op de prentjes afgegaan, zie ik dat het wel geen D35 kan zijn, omdat de mijne niet ovaal is.

Meer het hoekiger type.

Zal dan toch een 44 zijn ?

Waarom konden ze bij DANA dit nergens duidelijk erop zetten, er staan enkel wat nummers op, waarmee je niks bent.

Nu ja, stel dat het een 44 is, dan weten we nog altijd niet of er LS in zit of niet. Zo'n plaatje hangt er niet aan, maar ja, dat kan toch door een mecanicien in de loop der jaren eraf gehaald zijn en verloren ?

Voorlopig rijdt ik dus nog rond met 75W90 zonder LS additief en ik hoor noch voel niks raars...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Type as staat op een typeplaatje. Bij de D35 tussen 2 boutjes van het diff deksel, bij de 44... euh... geen idee!:lol:

Overigens zijn er genoeg olieën die al een LS toevoeging hebben.... Dat staat dan natuurlijk wel op de fles / blik / can!

Kameel is onze olie goeroe... hij is DE persoon die je over olie alles kan vertellen. 't Schijnt dattie het zelfs door z'n koffie doet! :unsure:

iig Weet hij beslist wat er op de verpakking staat als er al een LS additief in zit.

Wat ik wél weet is dat het geen kwaad kan om de LS additief in een gewoon, open, diff te hebben....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik bezig ben die vettige boel aan het achterwiel te repareren.

En die steekas wil er niet uit.

Dus ja, zit ie met een clip vast in het diff, of niet.

Als het een dana 44 is dan zou het in principe zonder C-clip moeten zijn, volgens de info die ik hier vind op het forum;

Maar dat ding verroert geen vin....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...