Spring naar bijdragen

Wel of geen limited slip


Gast Iwan Overmars
 Share

Recommended Posts

De LS zorgt ervoor dat bij een slippend wiel het andere wiel aan de as (die wel tractie heeft) nog een klein beetje wordt aangedreven. Een sper zorgt ervoor dat het wiel met tractie net zo hard wordt aangedreven als het slippende wiel (ze zijn star met elkaar verbonden) dit is 100% sper.

LS of sper is achteraf in te bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De werking van zo'n LS is echter discutabel, en verbeterd de terreincapaciteiten nagenoeg niet.

Z'n voordelen liggen vooral op de weg, en dan weer niet in de bochten, want daar is het weer een nadeel.

dd het geld om een LS te monteren kan je beter gebruiken voor een locker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • 1 month later...
De werking van zo'n LS is echter discutabel, en verbeterd de terreincapaciteiten nagenoeg niet.

Z'n voordelen liggen vooral op de weg, en dan weer niet in de bochten, want daar is het weer een nadeel.

Hierboven staan een aantal uitspraken die ik ten zeerste wil tegenspreken. Er zijn limited slip differentieels waar het redelijk van toepassing is (denk hierbij aan de Trac-Lock). Als je bijvoorbeeld de PowerLock (en zeer zeker in de meest zware afgestelde toestand), dan moet je in het terrein behoorlijk goed je best doen om te merken dat het een LS is en geen sper. Op de weg zul je dan merken dat de bochten met wat tegensribbeling gemaakt worden. De True-Trac daartegen opereert ongemerkt op de openbare weg, maar werkt bijna als een echte sper in het terrein. Met de True-Trac spreek ik uit eigen ervaring. Bij het laatste evenement in Holzen (DE) heb ik met een True-Trac in de achteras (dana60) "de beker" bij het Rock Crawlen gewonnen. Bij dit evenement heb ik slechts 1 maal gemerkt dat er een LS in de achteras zat (een wiel stond stil) en niet een sper.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan even voor mijn duidelijkheid, ben zelf niet een techneut.

Als we het hier hebben over LS, bedoelen we dan de LS die er af fabriek in kan zitten ? De voorbeelden die genoemd worden Powertrac ed, vallen die dan niet onder de catogorie sper ?

Kortom, wordt er bij sper echt bedoeld 100% sper, zoals arb ?

edit

En een detroit locker dan, de naam doet vermoeden..... maar werkt dit hetzelfde as de powertrac ?

bewerkt door EJG
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het over een limited slip in mn achterdif Dana35

Heb er nooit wat van gemerkt totdat Maasbach er een nieuwe instak.

een Ltd =limited = beperkt slipt

een sper (locker) blokkeert dus koppelt de assen aan elkaar

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitspraken die gedaan zijn, gingen over het standaard LS dat in veel Jeeps zit. Track-lock dus.

Een true-track is echter heel iets anders... ( heel ander werkingsprincipe ook). Deze kan als het ware 100% sperren, indien nodig.

Maar dan spreken we meer over automatische lockers. Dit topic ging over het standaard LS waarvan, zoals gezegd, de werking nogal eens overschat wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitspraken die gedaan zijn, gingen over het standaard LS dat in veel Jeeps zit. Track-lock dus.

Een true-track is echter heel iets anders... ( heel ander werkingsprincipe ook). Deze kan als het ware 100% sperren, indien nodig.

Maar dan spreken we meer over automatische lockers. Dit topic ging over het standaard LS waarvan, zoals gezegd, de werking nogal eens overschat wordt.

Gaat dus niet alleen over een standaard LS zoals jij aan geeft. Er is ook gevraagd of een LS later is in te bouwen.

Dus zoals jij al aan gaf is een LS discutabel, dus iets wat Jos nu dus ook doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...