Spring naar bijdragen

roet en fijnstof in Argentinie


Dieseltank
 Share

Recommended Posts

Ben maandag teruggekomen uit Argentinië. Ik ben daar bij Corven geweest, een Argentijnse schokdemperfabriek, gevestigd in Venado Tuerto, zo’n 400 kilometer ten westen van Buenos Airos.

Ten aanzien van het verkeer in Argentinië kan ik jullie melden dat je je geen zorgen hoeft te maken over emissies van oudere auto’s, nog over fijnstof van Brommers.

Venado Tuerto is een plattelandsstad met 80 000 inwoners. Het is er vrij druk met auto’s, trucks en motoren.

Het verkeer is een stoom wagens (suv’s, pick ups, personenwagens, trucks) en veel brommertjes en lichte motoren. Overigens weing Jeeps. Alles rijd en rost door elkaar, en het is een wonder dat er op de kruispunten zo weinig ongelukken gebeuren.

Naar schatting de helft van het wagenpark is ouder dan 15 jaar, een kwart ouder dan 25 jaar, en 10% ouder dan 35 jaar. Zeer populair: Renault 12. Emissie? Niet echt een topic! De oude pickups braken zwarte roet uit.en omdat het er toch al stoffig is maken de honderden brommertjes ook niet meer uit. Toch gaat men dit jaar starten met een soort APK. Dan is er nog het vrachtverkeer: oude trucks die grote vrachten graan en soja verplaatsen; ook dat gaat niet met roetfilters of andere milieu maatregelen.

Kortom, vervuiling door oude auto’s is daar lokaal (waarschijnlijk in heel Zuid Amerika) veel erger dan bij ons. Wat wel een zorg is: Argentinië is net zo groot als heel Europa en er wonen slechts 39 miljoen mensen. Als je dat vergelijkt met ons kikkerland is het verkeer hier een echt gekkenhuis. Ik kan me voorstellen dat men daarom in Nederland iets aan emissie van verkeer wil doen. Begin dan niet met die paar oldtimers, denk eens ‘out of the box’.; is gratis openbaar vervoer een optie?

post-1150-12873018444858_thumb.jpg

post-1150-12873018452628_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...