Spring naar bijdragen

jeep zegt nee


Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik ben een leek en de monteurs hier op het eiland meestal ook dus wil voordat ik jeep naar garage breng graag jullie visie.

Vanochtend starte mijn Jeep Cherokee 1990 niet. Het vreemde is het lukt ook niet om te jumpstarten. De accu is volgens de man van de wegenwacht niet kapot maar volgens mij laadt hij ook niet volledig op (mijn dashboardmeter van accu gaat niet verder dan rode gedeelte, volgens mij met goed starten moet hij 14 volt hebben daar komt hij niet). Volgens de man van de wegenwacht heeft het iets met mijn relais te maken of met een zekering. Kan dit kloppen en hoe is dit te controleren?

Echter zijn eerste wat overhaaste conclusie was dat het mijn startmotor was? Kan dit ook? Veel vragen, hoop met genoeg info misschien kan iemand me verder helpen?

Groet,

henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat metertje geeft het voltage aan, maar niet of er nog startcapaciteit is. Eerst die accu aan de lader zetten en als die vol is verder kijken lijkt mij zo. Eventueel starten met behulp van startkabels is ook een optie.

Dank voor je reactie. Starten mbv startkabel heeft niet geholpen, dat lukte niet. Man van de wegenwacht had zo'n portable accu (zo noem ik het maar) en die op mijn accu gezet metertje ging daardoor niet omhoog, dat vond ik vreemd maar blijkbaar kwam er dus niet genoeg startcapaciteit op ondanks het niet gebruiken van mijn accu. Toen zei die man dus er zit iets in je relais of zekeringen dat niet terugslaat. Ik was toen de draad kwijt. Hij 'garandeerde' me bijna dat het in de relais zat maar durfde ze niet om te wisselen of eruit te trekken. Maar klinkt het of het aan zo'n relais licht of heb je meer het idee dat het iets anders moet zijn zoals dinamo of startmotor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bartman, als ik het goed begrijp als die schakelaar vies is dan start je auto dus niet, schoonmaken en dan werkt het weer? Klinkt interessant, zal eens kijken of dat het is.

soms wil het ook wel helpen om versnellingshandel een paar keer op en neer te bewegen en m dan weer in de P of eventueel in de N te zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Maar is die NSS (neutral safety switch) echt wat jullie allemaal denken, is dit de enige mogelijkheid?

De startrelais hoor ik klikken dus dat lijkt me niet het probleem. Als het de startmotor zou er dan wel geluid gemaakt worden (dat is er niet)?

Het punt is hij staat al bij de garage, ik kan er zelf nu niet bij. Maar ben hier (Curacao) altijd bang dat ze alles gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is en na vervangen komen ze daar pas achter.

Als er nog andere mogelijkheden zijn (ik begrijp dat er veel kapot kan zijn) hoor ik het graag.

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms kan je je ongelukkig zoeken inderdaad. Die van mij start bijvoorbeeld niet als de linker deur open is (amerikaanse onzin). Voorts kan er een defect in het alarm zijn als dat er in zit, de startonderbreker, de startmotor (heeft die wel massa en heeft de accu wel massa?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou het bleek toch iets kleins te zijn, monteur ging carbon halen??? en dat was de oplossing. Echter hij gaf ook aan dat mijn waterpomp niet meer goed zou zijn of die deze ook moest vervangen. Vond ik zelf vreemd want heb zo'n anderhalf jaar geleden een nieuwe waterpomp erin gezet (hoe lang gaan die dingen mee? langer toch wel?) ik weet wel dat mijn radiotor een beetje lekt maar met een kapote waterpomp kan je toch niet rijden? Hij gaf hem nog twee tot drie maanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft 'ie de riem eraf gehad dan?

Anders is de pomp lastig te beoordelen, tenzij 'ie lekt natuurlijk. Een voorspelling over hoelang 'ie nog meegat is gewoon niet te maken. Als 'ie wat lekt kan dat zomaar erger worden, en bij speling kan hij het ook ieder moment begeven.

In principe gaat zo'n pomp lang mee. 150.000 km moet gemakkelijk kunnen, maar er zijn er zat die het dubbele halen.

Wel is het belangrijk dat je koelvloeistof gebruikt, en geen water. koelvloeistof smeert namelijk. Ik kan me voorstellen dat in een land waar van nachtvorst geen of amper sprake is, de verleiding groot is om er gewoon water in te doen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Bedankt voor de reacties. Al jullie suggesties bleken te kloppen. Het was de startmotor koolstofborstel a (80 gulden, 30 euro).

Toen bleek mijn waterpomp dus ook kapot te zijn, achteraf klopt dit ook wel, hoorde de laatste dag een enorm gepiep. Monteur vond het ook vreemd maar heeft hem vervangen ik denk met een tweedehands 50 EURo. Vervolgens nog wat loonkosten a 90 euro, was dus 170 euro kwijt aan dit grapje maar hij doet het nu wel weer. en dat is belangrijk. en volgens mij nog niet eens zo duur.

Dank voor jullie hulp, hoop dat ik het de volgende keer zelf kan doen (als ik dus een tweede auto heb) en hoop ook dat jullie de volgende keer weer even enthousiast reageren. Thanks.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...