henkiecuracao Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Hoi, Ik heb een vraagje. Ik ben een leek en de monteurs hier op het eiland meestal ook dus wil voordat ik jeep naar garage breng graag jullie visie. Vanochtend starte mijn Jeep Cherokee 1990 niet. Het vreemde is het lukt ook niet om te jumpstarten. De accu is volgens de man van de wegenwacht niet kapot maar volgens mij laadt hij ook niet volledig op (mijn dashboardmeter van accu gaat niet verder dan rode gedeelte, volgens mij met goed starten moet hij 14 volt hebben daar komt hij niet). Volgens de man van de wegenwacht heeft het iets met mijn relais te maken of met een zekering. Kan dit kloppen en hoe is dit te controleren? Echter zijn eerste wat overhaaste conclusie was dat het mijn startmotor was? Kan dit ook? Veel vragen, hoop met genoeg info misschien kan iemand me verder helpen? Groet, henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Een verotte dinamo lijkt me...? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Een verotte dinamo lijkt me...? Oke, hoezo dinamo? Die zorgt toch voor het opladen van mijn accu? Gisteravond toen ik thuis kwam starte mijn auto nog en was accu vol volgens metertje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Dat metertje geeft het voltage aan, maar niet of er nog startcapaciteit is. Eerst die accu aan de lader zetten en als die vol is verder kijken lijkt mij zo. Eventueel starten met behulp van startkabels is ook een optie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Dat metertje geeft het voltage aan, maar niet of er nog startcapaciteit is. Eerst die accu aan de lader zetten en als die vol is verder kijken lijkt mij zo. Eventueel starten met behulp van startkabels is ook een optie. Dank voor je reactie. Starten mbv startkabel heeft niet geholpen, dat lukte niet. Man van de wegenwacht had zo'n portable accu (zo noem ik het maar) en die op mijn accu gezet metertje ging daardoor niet omhoog, dat vond ik vreemd maar blijkbaar kwam er dus niet genoeg startcapaciteit op ondanks het niet gebruiken van mijn accu. Toen zei die man dus er zit iets in je relais of zekeringen dat niet terugslaat. Ik was toen de draad kwijt. Hij 'garandeerde' me bijna dat het in de relais zat maar durfde ze niet om te wisselen of eruit te trekken. Maar klinkt het of het aan zo'n relais licht of heb je meer het idee dat het iets anders moet zijn zoals dinamo of startmotor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Als je het contact aanzet, hoor je het startrelais klikken. Is dat geluid er niet, dan is dat vermoedelijk de oorzaak. Een paar voorzichtige tikken op tikken op de startmotor wil ook wel eens helpen voor als die vast zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Heb je een automaat ? zo ja kan de schakelaar op de pook probleemen geven :http://jeepin.com/features/nss/index.asp heb ik ook gehad met de XJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Bartman, als ik het goed begrijp als die schakelaar vies is dan start je auto dus niet, schoonmaken en dan werkt het weer? Klinkt interessant, zal eens kijken of dat het is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Bartman, als ik het goed begrijp als die schakelaar vies is dan start je auto dus niet, schoonmaken en dan werkt het weer? Klinkt interessant, zal eens kijken of dat het is. als ie in de P niet werkt kun je ook nog in de N proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Bartman, als ik het goed begrijp als die schakelaar vies is dan start je auto dus niet, schoonmaken en dan werkt het weer? Klinkt interessant, zal eens kijken of dat het is. soms wil het ook wel helpen om versnellingshandel een paar keer op en neer te bewegen en m dan weer in de P of eventueel in de N te zetten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 als ie in de P niet werkt kun je ook nog in de N proberen. soms wil het ook wel helpen om versnellingshandel een paar keer op en neer te bewegen en m dan weer in de P of eventueel in de N te zetten Klopt allebei die dingen had ik ook zo nu en dan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst April 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 Klopt allebei die dingen had ik ook zo nu en dan! volgens mij is dat de safety neutral switch die dan lastig doet. wss dat beetje schoonmaken en contactspray helpt.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Bedankt voor jullie reacties. Maar is die NSS (neutral safety switch) echt wat jullie allemaal denken, is dit de enige mogelijkheid? De startrelais hoor ik klikken dus dat lijkt me niet het probleem. Als het de startmotor zou er dan wel geluid gemaakt worden (dat is er niet)? Het punt is hij staat al bij de garage, ik kan er zelf nu niet bij. Maar ben hier (Curacao) altijd bang dat ze alles gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is en na vervangen komen ze daar pas achter. Als er nog andere mogelijkheden zijn (ik begrijp dat er veel kapot kan zijn) hoor ik het graag. Gr. Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Soms kan je je ongelukkig zoeken inderdaad. Die van mij start bijvoorbeeld niet als de linker deur open is (amerikaanse onzin). Voorts kan er een defect in het alarm zijn als dat er in zit, de startonderbreker, de startmotor (heeft die wel massa en heeft de accu wel massa?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Nou het bleek toch iets kleins te zijn, monteur ging carbon halen??? en dat was de oplossing. Echter hij gaf ook aan dat mijn waterpomp niet meer goed zou zijn of die deze ook moest vervangen. Vond ik zelf vreemd want heb zo'n anderhalf jaar geleden een nieuwe waterpomp erin gezet (hoe lang gaan die dingen mee? langer toch wel?) ik weet wel dat mijn radiotor een beetje lekt maar met een kapote waterpomp kan je toch niet rijden? Hij gaf hem nog twee tot drie maanden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Zegt me helemaal niets ("carbon"). Ben toch wel nieuwsgierig geworden naar de reden. Navragen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Carbon is koolstof.. koolborstel van de startmotor? En nu weer starten? Dus kleine revisie van de startmotor deed het 'm dan. (als ik het bij het juiste eind heb) Waterpomp gaat echt wel langer mee, was dat een nieuwe die erin ging? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Heeft 'ie de riem eraf gehad dan? Anders is de pomp lastig te beoordelen, tenzij 'ie lekt natuurlijk. Een voorspelling over hoelang 'ie nog meegat is gewoon niet te maken. Als 'ie wat lekt kan dat zomaar erger worden, en bij speling kan hij het ook ieder moment begeven. In principe gaat zo'n pomp lang mee. 150.000 km moet gemakkelijk kunnen, maar er zijn er zat die het dubbele halen. Wel is het belangrijk dat je koelvloeistof gebruikt, en geen water. koelvloeistof smeert namelijk. Ik kan me voorstellen dat in een land waar van nachtvorst geen of amper sprake is, de verleiding groot is om er gewoon water in te doen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2008 Heren, Bedankt voor de reacties. Al jullie suggesties bleken te kloppen. Het was de startmotor koolstofborstel a (80 gulden, 30 euro). Toen bleek mijn waterpomp dus ook kapot te zijn, achteraf klopt dit ook wel, hoorde de laatste dag een enorm gepiep. Monteur vond het ook vreemd maar heeft hem vervangen ik denk met een tweedehands 50 EURo. Vervolgens nog wat loonkosten a 90 euro, was dus 170 euro kwijt aan dit grapje maar hij doet het nu wel weer. en dat is belangrijk. en volgens mij nog niet eens zo duur. Dank voor jullie hulp, hoop dat ik het de volgende keer zelf kan doen (als ik dus een tweede auto heb) en hoop ook dat jullie de volgende keer weer even enthousiast reageren. Thanks. Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2008 Dus hij zegt nu weer 'ja'? (heb ik het hele topic op gewacht om dat te kunnen zeggen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2008 Mooi dat-ie het weer doet. Vorig jaar koste een nieuwe pomp mij € 118,-- en de montage € 50,--. Ik weet natuurlijk niet wat ze daar rekenen voor een uurtje amateurisme:lol: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst April 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2008 ja, Jeep zegt weer Ja, nou uurloon was vond ik zelf vors, ik weet niet hoeveel tijd het kost maar dit is volgens het loon een dag werk geweest. Ach, ik ben blij dat hij weer ja zegt. daar gaat het me om. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst April 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2008 best aan de prijs 118 euro voor een nieuwe pomp bij 4x4 garage.de 50 euro komt wel 11 euro verzendkosten bij nog maar is bij elkaar toch voor de helft Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2008 best aan de prijs 118 euro voor een nieuwe pomp bij 4x4 garage.de 50 euro komt wel 11 euro verzendkosten bij nog maar is bij elkaar toch voor de helft Ik denk dat ze in Curacao alles overzees in moeten voeren. Dat zal zeker een paar euro schelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst April 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2008 Ik denk dat ze in Curacao alles overzees in moeten voeren. Dat zal zeker een paar euro schelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.