Spring naar bijdragen

2d\4d


Recommended Posts

Hallo, sinds enige weken ben ik de bezitter van een cherokee automaat uit '97.

Helaas ontbreekt het instructieboekje maar dat valt nog te regelen.

Er is wel een probleem: Als je van 2wiel aandrijving naar 4 wiel gaat dan blijft de bak hangen in het sperdifferentieel en terug naar tweewiel aandrijving gaat zeker niet vanzelfsprekend.

Ik heb even met een garage man rondgereden en die kon mij vertellen dat als 'ie in zijn sper blijft hangen je een stukje achteruit moet rijden en vervolgens hem in drive moet zetten. Dit werkt inderdaad, hij springt weer terug in twee wiel drive.

Desondanks is het mij nog niet gelukt om hem op vierwiel aandrijving te krijgen.

Is dit euvel op een simpele manier te verhelpen, of doe ik iets niet goed?

Wie kan mij raadgeven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, sinds enige weken ben ik de bezitter van een cherokee automaat uit '97.

Helaas ontbreekt het instructieboekje maar dat valt nog te regelen.

Er is wel een probleem: Als je van 2wiel aandrijving naar 4 wiel gaat dan blijft de bak hangen in het sperdifferentieel en terug naar tweewiel aandrijving gaat zeker niet vanzelfsprekend.

Ik heb even met een garage man rondgereden en die kon mij vertellen dat als 'ie in zijn sper blijft hangen je een stukje achteruit moet rijden en vervolgens hem in drive moet zetten. Dit werkt inderdaad, hij springt weer terug in twee wiel drive.

Desondanks is het mij nog niet gelukt om hem op vierwiel aandrijving te krijgen.

Is dit euvel op een simpele manier te verhelpen, of doe ik iets niet goed?

Wie kan mij raadgeven?

Goedendag,

Dit hoort dus niet maar het is wel een bekend verhaal hier op het forum dat je soms wat extra handelingen moet verrichten om hem weer in 2WD te krijgen.

Ik denk als je een beetje gericht gaat zoeken , dat je dan wel wat artikelen hierover tegen kan komen hier op het forum.

Ten eerste is wel van belang om te weten wat voor type jeep je hebt. Dit om te weten of jij een Command trac (niet 4x4 op verharde weg of)

select trac: hebt (extra 'full time 4x4', die mag wèl op de verharde weg in die stand). Je bak gaat namelijk kapot als je met een Command trac uitvoering op de weg gaat rijden in zijn 4WD stand. daar is deze bak namelijk niet geschikt voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook 2 x het probleem gehad de eerste keer kwam het omdat ik veschillende hoogte van banden had 225/75/15 achter en 225/70/15 voor.

De tweede keer was m`n bandenspanning ongelijk verschil van 0,5 bar.

Indien de banden geen gelijke afmeting hebben of door verschillende spanning wil de bak heel lastig overschakelen. Het heeft me de eerste keer 2,5 uur gekost voordat ik de jeep weer in 2wd kreeg.

Ik heb een select track bak en die bleef in 4x4 partime staan.

s6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het schakelen van en naar laag: langzaam rijden, automaat in N., tussenbak schakelen (in 1 keer naar de goede stand) en automaat weer in de gewenste versnelling zetten.

Bij het inschakelen schiet hij wel in laag als je een klein beetje gas geeft. Bij het uitschakelen kan hij wel eens blijven hangen en dat kun je in de regel inderdaad oplossen door even achteruit te rijden. Als het "part-time lampje" brandt bij voorkeur niet op verharde weg. Moet het toch op verharde weg, dan niet sturen. Rechtuitrijdend kan het geen kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het schakelen van en naar laag: langzaam rijden, automaat in N., tussenbak schakelen (in 1 keer naar de goede stand) en automaat weer in de gewenste versnelling zetten.

Bij het inschakelen schiet hij wel in laag als je een klein beetje gas geeft. Bij het uitschakelen kan hij wel eens blijven hangen en dat kun je in de regel inderdaad oplossen door even achteruit te rijden. Als het "part-time lampje" brandt bij voorkeur niet op verharde weg. Moet het toch op verharde weg, dan niet sturen. Rechtuitrijdend kan het geen kwaad.

Hallo Jeepers. Toch niet te lang op de verharde weg in "part time"

De tussenbak wordt te warm! De voor en achteras is star gekoppeld, dus het zaakje gaat wringen. Op gras,zand en mud kunnen de wielen zich wat aanpassen, maar met flinke banden op een asfaltweg?:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers. Toch niet te lang op de verharde weg in "part time"

De tussenbak wordt te warm! De voor en achteras is star gekoppeld, dus het zaakje gaat wringen. Op gras,zand en mud kunnen de wielen zich wat aanpassen, maar met flinke banden op een asfaltweg?:P

Niet alleen de tussenbak. Er komen geweldige spanningen op de kruisjes zodra je gaat sturen. De slip van de tussenbak en differentiëlen wordt opgevangen als je op zachtere ondergrond rijdt. Asfalt is juist ontworpen op weinig slip, dus moet de aandrijving daar dan zelf voor zorgen. Dat zegt niet dat alles meteen kapot gaat en de TS schrijft zelf al: ik was bang dat alle assen op straat zouden liggen. Gelukkig voel je direct dat er iets mis is; de bocht om gaat niet echt soepeltjes.

Hij heeft dus al kennis gemaakt met de praktische uitwerking.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierover is al heel wat weggeschreven, probeer de zoekfunctie maar eens.

Kort en goed is het op het dash links zichtbaar: als er een groen diagram brand van de aandrijving, heb je full-time ingeschakeld. Brandt er een gele lamp, dan lees je vermoedelijk daarin: parttime. De parttime stand mag alleen in terrein.

De handel van de tussenbak kent dan 4 standen: 2 (achterwielaandrijving), Neutral, 4 all time en 4 low(=part time).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

heb het ook een keer gehad tijdens een proefrit (bij een handelaar) met een jeep cherokee uit 2000, die had nog nooit in zijn 4wd gereden schijnbaar, en was door een "universele" garage onderhouden.

Helaas wilde hij er echt niet meer uit, en er bleek toch onder andere de kruisjes defect te zijn geraakt.

Vooruit, achteruit, tijdens het rijden (gewoon in D) in neutraal, stilstaan in N, mocht allemaal niet meer baten.

('t is 'm uiteindelijk niet geworden, omdat ie in de prijs ging proberen de rparatie door te berekenen.)

Rijd er inderdaad dus zeker niet te lang mee door als ie er niet uit wil, daz een dure grap.

(Overigens hebben we sinds zaterdag een Cherokee 4.0 Limited uit 2000, bruin/brons van kleur. :whistle: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...