Spring naar bijdragen

warm lopen motor


makrrr
 Share

Recommended Posts

Is de koelvloeistof schoon of drijft er drab op.

Olie is die schoon of zit er drab aan de vuldop en pijlstok (koppakking).

Misschien is de radiator alleen vervuild, die zou je kunnen schoonspoelen.

Of je thermostaat werkt niet lekker meer(meestal komt dan de motor niet op temperatuur).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft zo'n XJ een electrische fan ?

Of is het een viscose-gekoppelde ventilator ?

In beide gevallen kan het zijn dat de fan niet draait, waardoor tijdens het rijden de rijwind wel voldoende koelt, terwij bij stationair loop de zaak te heet wordt.

toevallig heb ik vandaag ook fan problemen, daarmee zou ik zeggen, kijk 's of deze wel draaien !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft zo'n XJ een electrische fan ?

Of is het een viscose-gekoppelde ventilator ?

Die van mij (1991) heeft beide. Het kan dus zijn dat de viscose-koppeling niet goed meer werkt. Ik had dezelfde verschijnselen en die werden met vernieuwen daarvan opgelost.

De electrische ventilator komt er pas later in, maar schakelt (bij mij) ook in als de airco wordt aangezet.

De vraag van Ab is dus zinnig, mijn verdenkingen gaan dezelfde richting op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het oude model,dus de low-output is het een euvel dat het expansievat scheurt.

Aangezien dit koelsysteem op druk werkt gaat de motor koken omdat het systeem door de scheur(tje)niet op druk komt.

In 9 van de 10 gevallen is dit de oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 't probleem gehad dat de motor niet op temperatuur kwam.

Heb toen de thermostaat vervangen en omdat het reservoir en verdacht uitzag heb ik een nieuw reservoir gemonteerd.

In het begin zag het er goed uit.

Temperatuur netjes.

Maar tijdens offroad in Veldhoven kwam de temperartuur boven de 100 grC. en begon de koelvloeistof te koken en liep het reservoir over.

Omdat het een druksysteem is moet het koelsysteem echt gesloten zijn.

De dop van het nieuwe reservoir bleek niet af te sluiten, waardoor de druk wegviel en de koelvloeistof ging koken.

Ik heb toen de dop van het oude reservoir erop gezet en daarmee was het euvel verholpen.

De temperatuur kan soms oplopen tot 120 grC. zonder te koken omdat er dan voldoende druk in het systeem is.

Misschien heb je hier iets aan.

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...