Spring naar bijdragen

Waarom houdt men in Europa vast aan de viertakt diesel ?


fransdemers
 Share

Recommended Posts

Wat is jullie mening hierover ?

De viertakt diesel die we kennen in onze europese vrachtwagens en personenwagens is de meest bekende diesel.

Maar sedert vele jaren bestaat ook de tweetakt diesel.

De voordelen hiervan zijn veel groter dan men denkt:

- stillere en soepeler loop

- veel meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud

- eenvoudiger ontwerp

- grotere efficiëntie

Komt daarbij ook dat het geluid veel minder klopperig is en de trillingen nagenoeg niet optreden.

Maar toch blijven constructeurs vasthouden aan de viertakt diesel, terwijl in de USA detroit Diesel, cummings, enz... allemaal sedert jaren succesvolle tweetakts gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

idd 2 takts staan nou niet echt bekend als rustig.

Een viertakt zal zwaarder zijn dan een vergelijkbare 2 takt. en idd meer componenten, maar over het algemeen is een 4 takt compacter als een 2 takt. Een twee takt is meestal niet zo efficienter als een viertakt, omdat de spoeling (relatief)slechter is. Na de verbrandingslag zal een tweetakt zowel de verse lucht erin als de verbrande/uitlaatgassen eruit moeten werken. Terwijl een viertakt hier een slag de tijd voor neemt. Dus kwa brandstof verbruik zal een 4 takt zuiniger zijn. Maar google maar is wat over spoellucht en efficientie.

Maar dat een twee-takt in europa niet ingeburgerd is niet helemaal waar. De grootste twee-takt motoren ter wereld worden gewoon in ons oude vertrouwde europa gebouwd. De grootste schepen varen gewoon met 2 takt motoren. Ook zijn er kleinere versies van deze motoren, maar het blijft een feit dat de inbouwmaat van een 2 takt nog steeds groter is als die van een 4 takt en daardoor wordt er toch vaak voor een 4 takt gekozen als er minder ruimte is.

Kan me ook zo voorstellen dat europese vrachtwagens een iets minder grote motor kunnen herbergen als de amerikaanse tegenhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan me ook zo voorstellen dat europese vrachtwagens een iets minder grote motor kunnen herbergen als de amerikaanse tegenhanger.

Ja, dat klopt inderdaad. Misschien ook door het feit dat we hier nogal veel 'flatnose' trucks hebben, terwijl de 'torpede' neuzen hier in onbruik geraakt zijn.

Maar ik meen toch te mogen herkennen dat bepaalde kenworth en Mack trucks met platte neus, destijds ook een cummings of een detroit diesel aan boord hadden... ?

Nu ja, in ieder geval de constructeurs zullen het wel beter weten. Maar toch vind ik dat er niets het geluid van een tweetakt diesel evenaart.

Maar daar zullen de truckers wellicht niet van wakker liggen.... :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat in de grotere diesels ook nog iets wat er tussen valt. 2 takt met uitlaatklep, is iets beter in de spoeling maar nadelen van bijde vormen.

maar met het Martech Dieselmotoren boek op schoot:

De tweeslag motor zal 1,6 tot 1,8 maal het vermogen ontwikkelen als een in afmetingen vergelijkbare vierslagmotor
Naarmate het toerental omhoog gaat neemt de toepasbaarheid van een tweeslag motor af. beschikbare tijd voor efficiente gaswisseling neemt dan af

Voor zware stationaire diesels is tweetakt dus geschikt maar voor wisselende en hogere toerentallen is de 4-takt dus beter (volgens het Martech studieboek)

grootste minpunt van dieselmotoren bij mij is de turbovertraging. kan er mar niet aan wennen :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over 2takt diesel gesproken...... 100.000 pk genoeg? -klik-

Ja mooi he en dat met minder dan 150 klappen/minuut geweldig! Hoeft niet eens een tandwielkast tussen om de schroef aan te drijven... Wat een spul!

Maar past niet op de scheepjes waar ik op vaar. Dan zouden de cilinderkoppen in m'n hut staan. :blink:

Dus toch maar gewoon een 4 taktje van Wartsila of MAK van 6000kW is wat schappelijker kwa ruimte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...