fransdemers Geplaatst May 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2008 Wat is jullie mening hierover ? De viertakt diesel die we kennen in onze europese vrachtwagens en personenwagens is de meest bekende diesel. Maar sedert vele jaren bestaat ook de tweetakt diesel. De voordelen hiervan zijn veel groter dan men denkt: - stillere en soepeler loop - veel meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud - eenvoudiger ontwerp - grotere efficiëntie Komt daarbij ook dat het geluid veel minder klopperig is en de trillingen nagenoeg niet optreden. Maar toch blijven constructeurs vasthouden aan de viertakt diesel, terwijl in de USA detroit Diesel, cummings, enz... allemaal sedert jaren succesvolle tweetakts gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2008 Hmmm.... m'n vorige werkgever had een truck met een Detroit V6 2takt..... en dat was niet echt een succes. Erg lawaaierig door hoog toerental 3500 t/min, weinig koppel bij lage toeren, en niet echt zuinig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst May 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2008 idd 2 takts staan nou niet echt bekend als rustig. Een viertakt zal zwaarder zijn dan een vergelijkbare 2 takt. en idd meer componenten, maar over het algemeen is een 4 takt compacter als een 2 takt. Een twee takt is meestal niet zo efficienter als een viertakt, omdat de spoeling (relatief)slechter is. Na de verbrandingslag zal een tweetakt zowel de verse lucht erin als de verbrande/uitlaatgassen eruit moeten werken. Terwijl een viertakt hier een slag de tijd voor neemt. Dus kwa brandstof verbruik zal een 4 takt zuiniger zijn. Maar google maar is wat over spoellucht en efficientie. Maar dat een twee-takt in europa niet ingeburgerd is niet helemaal waar. De grootste twee-takt motoren ter wereld worden gewoon in ons oude vertrouwde europa gebouwd. De grootste schepen varen gewoon met 2 takt motoren. Ook zijn er kleinere versies van deze motoren, maar het blijft een feit dat de inbouwmaat van een 2 takt nog steeds groter is als die van een 4 takt en daardoor wordt er toch vaak voor een 4 takt gekozen als er minder ruimte is. Kan me ook zo voorstellen dat europese vrachtwagens een iets minder grote motor kunnen herbergen als de amerikaanse tegenhanger. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 15, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2008 Kan me ook zo voorstellen dat europese vrachtwagens een iets minder grote motor kunnen herbergen als de amerikaanse tegenhanger. Ja, dat klopt inderdaad. Misschien ook door het feit dat we hier nogal veel 'flatnose' trucks hebben, terwijl de 'torpede' neuzen hier in onbruik geraakt zijn. Maar ik meen toch te mogen herkennen dat bepaalde kenworth en Mack trucks met platte neus, destijds ook een cummings of een detroit diesel aan boord hadden... ? Nu ja, in ieder geval de constructeurs zullen het wel beter weten. Maar toch vind ik dat er niets het geluid van een tweetakt diesel evenaart. Maar daar zullen de truckers wellicht niet van wakker liggen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2008 t geluid is idd heel apart ....... http://nl.youtube.com/watch?v=SY0EGGNX_vo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 15, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2008 woef ! what a sound ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst May 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2008 Er bestaat in de grotere diesels ook nog iets wat er tussen valt. 2 takt met uitlaatklep, is iets beter in de spoeling maar nadelen van bijde vormen. maar met het Martech Dieselmotoren boek op schoot: De tweeslag motor zal 1,6 tot 1,8 maal het vermogen ontwikkelen als een in afmetingen vergelijkbare vierslagmotor Naarmate het toerental omhoog gaat neemt de toepasbaarheid van een tweeslag motor af. beschikbare tijd voor efficiente gaswisseling neemt dan af Voor zware stationaire diesels is tweetakt dus geschikt maar voor wisselende en hogere toerentallen is de 4-takt dus beter (volgens het Martech studieboek) grootste minpunt van dieselmotoren bij mij is de turbovertraging. kan er mar niet aan wennen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2008 Jep, de reden dat bv FTF trucks met tweetakt diesel werd geleverd is vanwege het relatief grote motorvermogen. (20 jaar geleden 3 a 400pk) FTF Detroit V6, V8 en V12 hadden idd in en uitlaatkleppen, net als 4 takt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2008 Over 2takt diesel gesproken...... 100.000 pk genoeg? -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst May 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2008 Over 2takt diesel gesproken...... 100.000 pk genoeg? -klik- Ja mooi he en dat met minder dan 150 klappen/minuut geweldig! Hoeft niet eens een tandwielkast tussen om de schroef aan te drijven... Wat een spul! Maar past niet op de scheepjes waar ik op vaar. Dan zouden de cilinderkoppen in m'n hut staan. Dus toch maar gewoon een 4 taktje van Wartsila of MAK van 6000kW is wat schappelijker kwa ruimte... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.