Spring naar bijdragen

schade / dagwaarde


theo-cj7
 Share

Recommended Posts

onze carisma heeft gisteren wat schade opgelopen op een parkeerplaats, gelukkig heeft de veroorzaker een briefje achter de raam gestopt dus het zal allemaal wel afgehandeld worden.

nu wachten tot de schadeexpert geweest is, maar hoe groot denken jullie dat de schade is???

Ik vermoed dat de vervangingwaarde 3000 a 4000 euro is en is het dan zo dat wanneer de schade meer als 70% van de dagwaarde is dat hij dan economisch total loss is???

Ik weet eigenlijk niet of ik er rouwig om moet zijn:wacko:mooie reden voor een 2de jeep

post-2291-128730190881_thumb.jpg

post-2291-12873019091456_thumb.jpg

post-2291-12873019094859_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Economische "totall lost" is van toepassing als het reparatiebedrag, verhoogd met de restwaarde, hoger is dan de dagwaarde.

Als de schade bijv. € 500 is, de restwaarde € 1.500 en de dagwaarde € 1.750, is hij af te schrijven.

Als het een werkelijk goede auto is, kun je proberen, en meestal lukt dat wel, met de expert af te spreken dat het schadebedrag wordt vastgesteld "met behoud van resten". Met een beetje geluk kun je de schade dan door een zondag-werker voor het uitgekeerde bedrag laten herstellen en wellicht vind je het geen probleem om er zo mee door te rijden.

De dagwaarde kun je zelf wel benaderen door bijv. op Autotrader of Marktplaats te kijken wat een gelijkwaardige auto van dat type kost in de regio waarin je woont. De ene expert is de andere niet, en soms stellen ze die waarde met de natte vinger vast.

Laat je door die expert, die van de tegenpartij is, niet van de wijs brengen en houdt na de verkregen info vast aan wat je wilt. Wellicht kan de eigen verzekering ook een expert sturen. Kwestie van overleg.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Newbe heeft bijna gelijk. Strikt genomen zit het zo:

De verzekeringsmaatschappij mag zelf een definitie bepalen wanneer een auto als "totaal verloren" dient te worden beschouwd. Doorgaans is een auto total loss wanneer de dagwaarde ná de schade vermeerderd met de reparatiekosten hoger is dan de dagwaarde vóór de schade.

Een belangrijk verschil. Zoals Newbe het schreef zou een auto met een dagwaarde van 10.000, en een restwaarde van 9500, bij een schade van 1000 euro al total loss kunnen zijn... Da's dus bij een scheur in de bumper...:rolleyes:

Overigens denk ik niet dat de charisma total loss zal worden verklaard. De dagwaarde zal nabij de 3000 á 3500 Euro liggen, mogelijk hoger. De schade zal, denk ik, de 1500 euro niet overschrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens denk ik niet dat de charisma total loss zal worden verklaard. De dagwaarde zal nabij de 3000 á 3500 Euro liggen, mogelijk hoger. De schade zal, denk ik, de 1500 euro niet overschrijden.

Op de foto's is het niet duidelijk te zien maar het glas van de deur achterlicht en de bumper zijn ook beschadigd. volgens een garagehouder in de buurt had het over ruim 3000 euro schade.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3000 euro??? :worshippy:

Lijkt me erg fors... maar goed, ik heb alleen deze foto's gezien natuurlijk.:yes:

Ik denk ook dat die 3000 euro redelijk benaderd zal worden als je de schade laat herstellen bij een erkend schadebedrijf. Pas geleden een bumper laten spuiten omdat iemand tegen de wagen van mijn vrouw had gezeten. Bumper eraf halen en opnieuw spuiten en weer monteren. 978.51 euro ex de btw.

Uurtarief medewerker schadebedrijf 68 euro per uur. En dan gaat het snel met de prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een belangrijk verschil. Zoals Newbe het schreef zou een auto met een dagwaarde van 10.000, en een restwaarde van 9500, bij een schade van 1000 euro al total loss kunnen zijn... Da's dus bij een scheur in de bumper...:yes:

Sorry, het ging om het principe. Alle voorbeelden gaan helaas (in ieder geval een beetje) mank.:worshippy:

Ik weet natuurlijk niet hoe de toestand van de auto is (kilometers, leeftijd), maar een total lost is niet altijd even gemakkelijk vast te stellen en de TS kan zich voor die tijd behoorlijk wapenen met gegevens om zich niet door het "geweld" van een expert onder tafel te laten praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft hij ook voorgesteld om eventueel afstand te doen van de auto en zo het schadebedrag op te eisen en de opbrengst van de wagen of is daar niet over gesproken?

Ben er zelf niet bij geweest, had hem naar de garage gebracht.

Ik krijg in ieder geval dit bedrag uitbetaald en dan kan ik zelf zien of ik hem laat maken. Alleen daar ben ik nog niet aan uit, waar ik wel zeker van ben is dat ik niet zo rond blijf rijden, maar ik twijfel tussen laten maken en nog 1 jaar rijden en dan volgens planning een grand cherokee kopen of nu die auto de handel in en meteen een GC kopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

daarom adviseer ik altijd heb je een oude jeep (oldtimer) wa verzekerd laat hem toch altijd taxeren dan kun je nooit problemen krijgen bij schade ivm dagwaarde

bv expert zegt normaal 2000 ivm leeftijd maar ziet er mooi uit dan krijg je 3000

maar kun je een taxatie rapport overleggen wat 3 tot 4 maal zo hoog is dan heb je dat probleem ook niet

zo zijn er veel met een oldtimer welke in duurder is dan de dagwaarde en wa verzekerd zijn een schade hoeft niet altijd zelf schuld te zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
maar ik twijfel tussen laten maken en nog 1 jaar rijden en dan volgens planning een grand cherokee kopen of nu die auto de handel in en meteen een GC kopen

Ik kan denk ik beter een botsauto kopen voor m'n vrouwtje:whistle:

:D

We willen wél het eindresultaat zien natuurlijk!! ;)

hierbij het resultaat na een maand, en dan zegt ze "O ik was nog uitgestapt maar kon niks zien":wacko:

post-2291-12873019750931_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...