MCJeep Geplaatst May 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2008 Wat is het verschil tussen atf3 en sp2012 behalve de prijs.?? De atf 3 is 97 euro de 8 ltr De 2012 is 137 euro de 8 ltr Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst May 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2008 Wat is het verschil tussen atf3 en sp2012 behalve de prijs.??De atf 3 is 97 euro de 8 ltr De 2012 is 137 euro de 8 ltr Hallo. Mijn 92' heeft volgens de voorschriften Dexron II D nodig, welke een minerale olie is. Dexron III ATF is een synthetische. dus oppassen! Volgens mij is SP 2012 ook een synthetische speciaal voor electronische bakken. ( Veel Jappen). Je kan heel goed informatie krijgen over gelijkwaardigen en alternatieven ATF soorten bij de oliefabrikanten (helpdesks) .bijv. Agip Rotterdam. p.s. op mijn aftapplug staat DII. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2008 de sp2012 is een dextron 3, net als je AFT3. Dus je kan ze goed vergelijken, al is de sp2012 inderdaad de synthetische versie. Duurder, maar het is maar wat je er voor over hebt. Dat je voor synthetische atf in je bak op moet passen is natuurlijk kolder , dat gaat pas op als je het voor je stuurbekrachtiging gaat gebruiken. Wat er eigenlijk staat: de minimale kwaliteitsnorm is dexron 2. Je kan ze allebei gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst May 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2008 de sp2012 is een dextron 3, net als je AFT3.Dus je kan ze goed vergelijken, al is de sp2012 inderdaad de synthetische versie. Duurder, maar het is maar wat je er voor over hebt. Dat je voor synthetische atf in je bak op moet passen is natuurlijk kolder , dat gaat pas op als je het voor je stuurbekrachtiging gaat gebruiken. Wat er eigenlijk staat: de minimale kwaliteitsnorm is dexron 2. Je kan ze allebei gebruiken. Hallo Jeepers. In diverse USA sites waarschuwt men toch de laatste tijd meer en meer voor het gebruik van synth,ATF. Vooral de wat oudere automaten.(oa slippage) Het glijvermogen is te groot. Een AW4 (Aisin Warner)auto is geen Chryslerbak, maar komt van Toyota en schrijft Dexron voor. Dus alle ATF met + en E zijn synthetisch. Er zit in ATF frictietoevoeging om de bak zonder slip te laten schakelen. Slippen is slijten. AW4 bakken staan bekend om hun stevige en zekere schakelen,synthetische toevoegingen kunnen wel lekker aanvoelen,maar kunnen dus voor slip zorgen. ATF3 zonder letter is waarschijnlijk dan mineraal. SP2012 niet. De discussies hierover zullen wel blijven aanhouden, maar daarvoor is het onze hobby en onze forum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2008 Uit jou verhaal maak ik op dat synthetisch oppassen is.. maar je zegt ook dat de syntethische versie een 'E' toevoeging heeft dat dus weer wèl goed is. ...ik volg je niet meer. Naar mijn eenvoudige mening betekend betere smering ook betere koeling. Dan lijkt me synthetisch het best.. maar je zegt het al: het is een eeuwige discussie. Feit blijft dat ze er allebei in mògen. Zo dan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst May 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2008 Uit jou verhaal maak ik op dat synthetisch oppassen is.. maar je zegt ook dat de syntethische versie een 'E' toevoeging heeft dat dus weer wèl goed is....ik volg je niet meer. Naar mijn eenvoudige mening betekend betere smering ook betere koeling. Dan lijkt me synthetisch het best.. maar je zegt het al: het is een eeuwige discussie. Feit blijft dat ze er allebei in mògen. Zo dan. Ja, Het blijft een leuk onderwerp. Ik heb zelf diverse ATF gereden en ik moet toegeven, dat ik er geen benul van had welke soort erin ging en ik merkte zelf geen verschil in schakelen. Totdat ik gek gemaakt werd door de forums in the USA. Ze zijn daar er ook nog niet uit. Het blijkt dat slippage temparatuursoploop in de hand werkt netzoals een koppeling. Echter als je een trannykoeler hebt,merk je daar niet zo veel van. Een ding blijft overeind : slippen is slijten. of toch niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2008 hmm, yup. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.