Spring naar bijdragen

gierende distributieriem


Recommended Posts

Een hopelijk niet te domme vraag van een newbie.

Eindelijk was het dan zover, begin mei in ons zonovergoten kikkerlandje een cherokee uit '91 gekocht, rijdt geweldig! Nu het weer regent giert de distributieriem de 1e 5 minuten dat t een lieve lust is, wordt het tijd om 'm te vervangen, of strakker spannen of iets wat ik nog niet verzonnen heb??

vr gr Andre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Andre,

Ik denk niet dat je distributie riem kan gieren. Vermoed dat het bij de meeste Jeeps een ketting is.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de multiriem ?

als die niet genoeg spant, kun je best de oorzaak zoeken:

ofwel uitgerokken

ofwel de spanner los ?

In het eerste geval A.S.A.P. vervangen, want na het uitrekken komt de breuk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De multiriem kun je normaal gesproken vrij eenvoudig zelf verstellen en of vervangen.

Kijk eerst eens hoe hij eruit ziet, barstjes etc. Wie weet hoe lang hij er al op zit.

ps

ik neem aan dat je de multiriem bedoeld, zeg maar de vroegere V-snaar. De distributieketting kun je niet zomaar vervangen en gaat ook nooit gieren.

*edit lol.. frans was me voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opspannen is inderdaad niet moeilijk, maar je komt er lastig bij.

Eerst de twee bevestigingsbouten van de dynamo lossen. Daarna vind je onder de dynamo een bout met moer, waarmee je de dynamo verder van het blok kunt stellen. Daarna de bevestigingsbouten weer goed vastzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opspannen is inderdaad niet moeilijk, maar je komt er lastig bij.

Eerst de twee bevestigingsbouten van de dynamo lossen. Daarna vind je onder de dynamo een bout met moer, waarmee je de dynamo verder van het blok kunt stellen. Daarna de bevestigingsbouten weer goed vastzetten.

HUH:wacko:

Je multiriem spannen doe je bij de wat oudere modellen met de stuurpomp,tenminste met het stelmechanisme onder de pomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ongelofelijk snelle reacties, dank jullie wel en meteen weer iets opgestoken, de distributieriem is dus een ketting, nee dan bedoel ik inderdaad de multiriem, 'k ga er mee aan de slag! andre

Hallo Jeeper. Wat ook nog wel eens voorkomt, dat je krukaspoelie/demper tegen het deksel aan schuurt. De demper heeft namelijk een rubber laag,die wel na een tijdje slecht kan worden, zodat dit gaat slingeren tegen het kettingdeksel. Gevolg: jankend geluid en de distributieketting krijgt de schuld.

Misschien helpt dit bericht:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HUH:wacko:

Je multiriem spannen doe je bij de wat oudere modellen met de stuurpomp,tenminste met het stelmechanisme onder de pomp.

Sorry Ed.:bye1:

Als fortwachter het woord dynamo door stuurpomp vervangt, komt-ie vast een heel eind.:)

Newbe's.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...