KZET Geplaatst May 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2008 Hoi, Weet dat er al een paar topics over geweest zijn, maar heb er toch nog een vraagje / onduidelijkheid over. Plotseling stopte de ventilator ermee ... onder motorkap een zekering van "aux fan" gevonden (20 amp) die kapot was, maar dat maakt ook niks uit (weet niet waar deze dan van is ?). Rechtstreeks spanning gezet op de vantialtor en deze draait ! alleen er staat geen spanning op de stekker. voordat ik onder de dash kruip voor de weerstand of een deel ervan sloop om bij de schakelaar te komen..zijn er nog andere mogelijkheden ???? groetjes ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst May 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2008 Hoi,Weet dat er al een paar topics over geweest zijn, maar heb er toch nog een vraagje / onduidelijkheid over. Plotseling stopte de ventilator ermee ... onder motorkap een zekering van "aux fan" gevonden (20 amp) die kapot was, maar dat maakt ook niks uit (weet niet waar deze dan van is ?). Rechtstreeks spanning gezet op de vantialtor en deze draait ! alleen er staat geen spanning op de stekker. voordat ik onder de dash kruip voor de weerstand of een deel ervan sloop om bij de schakelaar te komen..zijn er nog andere mogelijkheden ???? groetjes ET 1) meestal is de thermische zekering kapot die bij de weerstanden zit (rechteronder in de lucht-tunnel) echter zou het wel op de hoogste stand moeten doen (dacht ik) 2) het komt ook wel eens voor de de stekker doorgesmolten is bij de schakelaar of inderdaad de schakelaar zelf. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst May 30, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2008 1) meestal is de thermische zekering kapot die bij de weerstanden zit (rechteronder in de lucht-tunnel) echter zou het wel op de hoogste stand moeten doen (dacht ik)2) het komt ook wel eens voor de de stekker doorgesmolten is bij de schakelaar of inderdaad de schakelaar zelf. weet iemand of dat inderdaad zo is ? als de ventilator het op zijn hoogste staand ook niet doet , dan is de thermische zekering niet kapot ?? en ligt het dus aan de schakelaar ? hoop dat het morgen mooi weer is , kan ik het eea gaan demonteren/bekijken. gr ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2008 Je hebt niet toevallig je luchtrichtingkeuze op "vent" staan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2008 Snap ff niet wat dat zou moeten uitmaken ?? vroeger deed de ventilator het ook op "vent" ..alle snelheden.....nu maakt het niks uit hoe ik de luchtrichtingskeuze zet hij doet het niet. Gisteren even gekeken...er zit ook een zekering onder het dashboard....deze is ook goed..kachelweerstand eruit gehaald en door gemeten deze is ook goed........ga straks mijn dash demonteren en kijken of we daar iets tegenkomen.....?!? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2008 Snap ff niet wat dat zou moeten uitmaken ?? Volgens mij (en volgens de schema's) zit er een schakelaar achter je luchtrichtingskeuze. Deze schakelaar heet de "Heatmode select switch", en onderbreekt in bepaalde positie's de spanning naar de fanswitch, waardoor de aanjager in die standen niet werkt. Meet eens met je voltmeter op aansluiting D ( geel bruine draad) of je daar spanning hebt. Indien niet, en zekering 5 geeft wél spanning door, dan zit alleen die switch achter je luchtrichtingskeuze er nog tussen. Meet je wél spanning op aansluiting D, probeer dan eens aansluiting B (donkergroene draad) Met de aanjager snelhei op low, moet je daar een lage spanning meten. Meet je toch 12 volt en maakt het niets tot zeer weinig uit in welke stand je de fanspeed zet, dan is de verbinding tussen weertand en motortje onderbroken. Gezien de stroomsterkte die er kan lopen, denk ik dan het eerst aan een verbrand contact in de bulkhead connector. E5 is de betreffende aansluiting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2008 gevonden !!! gesmolten stekker en een vastgebakken connector....connectors op de schakelaar zitten allemaal los...vandaar nu nog ff een verse schakelaar scoren en de zomer kan komen gr ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst June 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2008 gevonden !!!gesmolten stekker en een vastgebakken connector....connectors op de schakelaar zitten allemaal los...vandaar nu nog ff een verse schakelaar scoren en de zomer kan komen gr ET Wat zei ik ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 8, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2008 gloeiende gloeiende #$^#^@@ Verse schakelaar geplaatst, en het hele zooitje weer teruggebouwd hiep hiep hij doet het weer !! lekker frisse lucht (airco) in de auto. Na een ritje van ongeveer twee uur richting noorden...lekker warm dus airco en ventilator op halverwege.geweldig....komen op plaats van bestemming, zet de motor af ...wil na een 10 tal minuten de auto ff verzetten en ja hoor ventilator doet het niet !! zekering in motor ruimte "AUX FAN" 20A weer kapot ?? vlak voor vertrek zondagavond nog ff een zekering gestoken van 15A die ik in de auto had...maar niks.....net bij thuiskomst ff dash gedemonteerd om naar de schakelaar te kijken, maar niks te zien ?....zekering onder motorkap gecheckt....is ook weer kapot Wat is het verschil tussende zekering 10A "blower" bij mijn linkervoet en de 20A "aux fan" onder de motorkap ???? waarom klapt die zekering er telkens uit ? zou het motortje te zwaar gaan ? help...krijg het weer warm:unsure: groet ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2008 die AUX fan is volgens mij van de electrische ventilator die bij de radiator zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2008 87Wrangler Heb het eea doorgemeten zoals je schreef : op de switch achter de luchtrichtingskeuze zit een stekker ...4 draden geel/bruin - zwart/wit - zwart - groen/wit...alleen op de twee middelste staat 12v....op de geel/bruine niet !! de zekering onder dash geeft de spanning wel door. Heb toen de switch vervangen, maar dat maakt dus niks uit.....nog steeds geen ventilator. iemand een idee ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2008 Geweldig... de storingen stapelen zich op....het klokje doet het, behalve als ik het licht aanzet, en de dashboard verlichting doet het ook niet meer .....en nog steeds geen ventilator zekeringen gecheckt..zijn goed stekker achter dash zitten vast komen kabelbreuken bij XJ's vaak voor ?? gr ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2008 Als ik het zo lees...... denk ik aan massa verbindingen die niet goed zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2008 hoi kzet probeer eens aan de verlichtings knop te draaien er zit namelijk een dimmer op voor dashboord en klokje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2008 Hallo Jeeper. Ik zou eerst met een Ohmmeter kijken of de aarding goed is van de minpool van de accu naar het chassie. Dan een jumpdraad van de minpool van de accu naar binnen toe aan het frame van het dashboard. Zo ben je zeker van deze tests dat de aarding goed is. Wat ook bij de Jeep problemen kan geven wat jij beschrijft is een storing in het startkontakt op de stuurkoklom onder de dash. Vele functies,waaronder de fanmotor krijgen via dit verzamelkontakt spanning.(wel 4 schakelaars zitten hierin!). De Auxfan wordt aangestuurd door de ECU,dus vreemd dat de zekering doorslaat. Misschien een kortsluiting door een blanke draad? Via het relais onder de motorkap kan je hem laten lopen door een verbinding te maken met een draad. pin 30 en 87. Blijf je accu goed op spanning. Is er geen drain? Wel horen het nog wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst June 30, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2008 Wim, Dashboard verlichting / klok is opgelost....los draadje waardoor zekering en een aantal lampjes kapot zijn gegaan. Zag trouwens wel dat de onderste twee lampjes van het "klok console" er niet inzaten ? is dit normaal bij deze uitvoering ? (XJ 92 ltd) Zit nu nog wel met mijn kachelvantilator. motor is goed schakelaar is goed kachelweerstand is goed zekering is goed geen spanning op de stekker in motorruimte geen spanning op stekker luchtrichtingskeuze (geel/bruin) ga nu kijken naar schakelaars bij stuurkolom, to be continued. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Over de clockconsole: Er zijn in beginjaren '90. verschillende veranderingen gekomen. De displays oa klokjes en temp/compas waren eerst VFD (Vacuum Fluorescent Displays) Deze geven zelf licht als de oude rekenmachientjes. Nieuwere displays zijn vaak LED displays en hierachter moet een lampje. Er zijn ook digileds met zelf licht. Nog nieuwere LCD geven zelf ook weer licht. Ik weet dus niet precies wat je bedoelt. Er zijn heel veel uitvoeringen en veranderingen geweest. Dus veel loze kabels ,stekkers en fittingen kun je tegen komen. Hoera het is een Jeep! Een startschakelaar is ook zo'n leuk onderdeel. Heel veel zaken worden door dit kreng gevoed. Heel veel draden komen eruit en erin,zodat je hier ook weleens kan zoeken. June 30, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst July 7, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2008 Help, ik word gek Van het weekeind nog ff wat doorgemeten, had toen ineens wel spanning op de snelheids schakelaar ?...maar nog steeds geen spanning op de stekker in de motor ruimte (naar de kachelfan toe). Heb toen zitten verzinnen hoe dat stuurkolom omhulsel eraf moest, maar gelukkig kwam er visite. Rij ik vanavond naar huis....lampje brand..tank bijna leeg....hoor ik ineens een raar geluid....doet de kachelfan het weer :wacko: goed mijn XJ heeft zichzelf weer gerepareerd ? alleen is hij de uitblaas in het midden vergeten......hier komt geen lucht uit. Is deze klep ook vacuum gestuurd ? gr ET. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst July 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2008 Help, ik word gekVan het weekeind nog ff wat doorgemeten, had toen ineens wel spanning op de snelheids schakelaar ?...maar nog steeds geen spanning op de stekker in de motor ruimte (naar de kachelfan toe). Heb toen zitten verzinnen hoe dat stuurkolom omhulsel eraf moest, maar gelukkig kwam er visite. Rij ik vanavond naar huis....lampje brand..tank bijna leeg....hoor ik ineens een raar geluid....doet de kachelfan het weer :wacko: goed mijn XJ heeft zichzelf weer gerepareerd ? alleen is hij de uitblaas in het midden vergeten......hier komt geen lucht uit. Is deze klep ook vacuum gestuurd ? gr ET. Ja alles werkt via vacuum klepjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KZET Geplaatst July 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2008 alles opgelost, de kachelventilator (en dus airco) doet het weer. De stekker in de motor ruimte en de stekker op de luchtrichtingskeuze schakelaar waren de boosdoener. Bij beide teveel spel waardoor wel/niet contact.....alles een beetje in zijn fatsoen gebogen, en nu dus ok. alle uitblaas openingen doen het ook weer, nadat ik de originele luchtrichtingskeuze schakelaar weer terug geplaatst had. Kwam er dus nu ook achter dat de radio achter de zekering van de binnenverlichting zit en niet achter de zekering van de radio.... logisch toch !? alles doet het dus weer....de buitentemp mag wat mij betreft nu omhoog. iedereen dank voor de adviezen en hulp. gr ET Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.