Spring naar bijdragen

Temperatuur 5.2 ZJ


Recommended Posts

Hallo,

Wat zijn jullie ervaringen met de temperatuurmeter van de 5.2 ZJ?

Ik wil volgende maand met de caravan achter de ZJ naar het zuiden van Frankrijk en hoop er op mooi weer.

Echter vanaf het hier zonnig weer is, zo'n 22°C en ik de airco aan leg, gaat de motortemperatuur reeds iets over de 100°.

Bij zonnig weer en temperaturen van zo'n 15° met airco blijft de temperatuurmeter mooi anderhalve streep voor de 100°.

Is dit normaal?

Bij zo'n 20° een aanhangwagen (2400kg) slepen aan 90km/h zonder airco gaat ie anderhalve streep voorbij de 100°.

Het gaat hier over een 1994 5.2 ZJ op LPG.

Ik was ervan overtuigd dat m'n radiator verstopt zat, maar vandaag eens de tuinslang erop aangesloten en het water stroomde vlot weg, en geen vuil gezien. Wel kan ik niet in de koelribben kijken omdat deze horizontaal lopen. (bij een CJ en TJ lopen die vertikaal en kan je deze zien door de vuldop).

De thermostaat ziet er ook mooi blinkend uit en gaat zeker open bij warme motor.

Graag verneem ik jullie ervaringen voor ik in de warmte de bergen intrek.

Dank,

Geert (Waterpomp en thermostaat zijn blijkbaar moeilijk te bereiken om deze te vervangen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probleem is vaak de visco, als deze niet meer 100% is blijft koeling achter.

Ideaal is electrische fan plaatsen en een themostaat met een hogere flow.

Daarnaast zou ik ook aandacht besteden aan de koeling van de automaatbak, denk ik veel belangrijker. Heb hier zelf een kleine ventilator voor gezet en een tempmeter. Olie in de bak te warm kan je de bak kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probleem is vaak de visco, als deze niet meer 100% is blijft koeling achter.

Ideaal is electrische fan plaatsen en een themostaat met een hogere flow.

Daarnaast zou ik ook aandacht besteden aan de koeling van de automaatbak, denk ik veel belangrijker. Heb hier zelf een kleine ventilator voor gezet en een tempmeter. Olie in de bak te warm kan je de bak kosten.

Hey,

De Visco is spelingvrij en ik veronderstel dat deze z'n werk goed doet. Toch heb ik al eerder overwogen een elektrische ventilator te gebruiken. Maar sommigen zeggen dat dit geen verschil zal uitmaken omdat er tijdens het rijden voldoende rijwind is. (ze zeggen: steek je hand maar eens uit het venster tijdens het rijden)

Toch overweeg ik nog steeds deze ombouw te doen, maar welke ventilator juist gebruiken en vooral hoe deze aan te sturen?

File rijden bij warm weer met een aanhangwagen is dus een ramp.

De automaat is reeds voorzien van een temperatuurmeter (autometer) en m'n ZJ heeft blijkbaar origineel reeds een extra oliekoeler.

Info over zo'n elektrische ventilator en de ervaringen van andere Jeepers zijn uiteraard welkom.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind anderhalve streep over de 100 niet schokkend bij die omstandigheden...

Met mijn vorige 5.2 kwam hij geregeld net iets boven de 100 bij 25+ graden en langzaam rijden. Met de auto-ambulance incl. CJ7 erachter (ca. 2200kg) met langgestrekte heuvels in Frankrijk en de airco aan, liep hij er ook boven. Nooit problemen mee gehad.

Mijn huidige 5.9 schommelt altijd één streepje onder de 100. Met of zonder belasting. Zoals eerder gezegd; die heeft idd een elektrische fan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zelf rij met een 4.0 zj , met caravan in de alpen slaat ie n keer of 4 giga helemaal naar rechts, ook in die lange tunnel naar oostenrijk (ff naam kwijt)

alle lampen op het dashboard aan

ik zou zeggen airco uit kachel op 10 en voluit laten blazen

is natuurlijk niet oke

inmiddels rij ik zonder aandrijf as naar voren , en heb er een nieuwe radiateur

in laten zetten

dus ben benieuwd deze zomer

jeep motoren zijn natuurlijk we;l kachels ivm de huidige

gr ruud:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik heb eigenlijk de zelfde ervaringen. Mijn XJ 4 ltr auto met caravan geeft wat extra warmte in de zomer op hellingen. 100 graden vond ik zelf te hoog, ondanks vele goede argumenten. Na het monteren van een nieuwe radiateur, komt hij nu tot 95. Wel heb ik roosters in de motorkap gezet, omdat de motorruimte wel zeer veel warmte vast hield. De airflow door de radiateur is hierdoor wel zeer verbeterd. Airco zet ik in de bergen meestal af, omdat de uitwisseling van de aircoradiateur naar de koelrad groot is.

Autostand in de 3 en gaan met die Jeep!:)

Ik verdenk zelf dat mijn Visco niet meer 100% werkt, vooral met langzaam rijden loopt de temp iets op.

P.S. LPG geeft altijd een hetere verbranding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele vragen aan de personen die de mechanische ventilator vervangen hebben door een elektrische:

*Om de mechanische Fan te demonteren moet je die grote "bout" losdraaien, maar is dit linkse of rechtse schroefdraad?

*Welke ventilator heb je gebruikt? (merk, type en motortype van de donorwagen)

*Bedien je deze gewoon met een schakelaar of automatisch volgens de temperatuur. Welke regeleenheid gebruik je? (vind $100 te duur)

Dank,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag om een radiator van een Volvo 960 geweest (zou dezelfde zijn als van een 850) en zal deze morgen proberen te monteren.

Heb ook een temperatuurregelaar gekocht van 68-81°C.

Ik denk deze te monteren aan de toevoerleiding naar de motor toe. Zal morgen alvast op zoek gaan naar een moer van M22 fijne draad om deze te kunnen monteren in een stuk buis.

Weet er iemand als het kan helpen om de zwarte isolatie die aan de onderkant van de motorkap zit te verwijderen? Of laat ik deze beter zitten?

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag om een radiator van een Volvo 960 geweest (zou dezelfde zijn als van een 850) en zal deze morgen proberen te monteren.

Heb ook een temperatuurregelaar gekocht van 68-81°C.

Ik denk deze te monteren aan de toevoerleiding naar de motor toe. Zal morgen alvast op zoek gaan naar een moer van M22 fijne draad om deze te kunnen monteren in een stuk buis.

Weet er iemand als het kan helpen om de zwarte isolatie die aan de onderkant van de motorkap zit te verwijderen? Of laat ik deze beter zitten?

Groeten,

Geert

gewoon laten zitten

ivm hitte van het blok kan dan jouw lak van de motorkap gaan loslaten

zoals bij zovele die het isolatie hebben verwijderd

heb ook last van de warmte in mijn zj heb waterpomp vervangen en probleem was opgelost pomp schuurde in het huis aan:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook met die isolatie moet m'n lak eraan geloven. Heb reeds enkele plaatsen op de motorkap waar de glans weg is.

Maar ik zal ze inderdaad maar laten zitten en eventueel twee ventilatieroosters monteren (zoals op de 5.9l)

M'n waterpomp is nog goed, heb de riem eraf gedaan en niets van speling of gesleep kunnen vaststelen.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een elektrische ventilator van een Volvo 690 gemonteerd.

De Fan heeft twee snelheden. Deze worden nu beide gestuurd door een voeler in de afvoerslang van de radiator (aan: 81° uit: 68°C).

Ik heb in de Jeep een schakelaar voorzien zodat ik kan kiezen tussen de hoge en de lage snelheid, als ik merk dat de temperatuur oploopt kan ik de tweede snelheid inschakelen, maar zodat deze bij een temperatuur van 67°C ook terug stopt met draaien.

De Fan is voorzien met een zekering van 30A.

Heb dit alles zodanig gemaakt dat ik door 4 boutjes te lossen de originele setup terug kan monteren. (originele Fan gaat dus voor de zekerheid mee op reis)

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

Een proefrit van zo'n 30km met de airco aan met een buitentemperatuur van zo'n 18°C gaf voldoening.

Met de lage snelheid was er koeling genoeg om de radiator te koelen.

Wel bleek de zekering van 30A niet voldoende te zijn om de Fan te starten op hoge snelheid vanuit stilstand. Blijkbaar is dan de startstroom te hoog.

Ik vrees dat 30A de maximale stroomwaarde is voor dit type steekzekering, zal morgen eens informeren.

Eventueel kan ik nog een voeler van zo'n 90°C monteren zodat deze de hoge snelheid kan aansturen.

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ondertussen een nieuwe voeler besteld, maar dan met drie aansluitingen en dus twee temperaturen. Morgen dus monteren profiteren van het mooie weer = proefrijden (met geladen aanhangwagen en airco aan).

Zo begint het hoge toerental niet vanaf stilstand te draaien en is de zekering van 30A voldoende.

Heb dan ook minder risico op warmlopen, aangezien het hoge toerental automatisch zal aanslaan ipv manueel.

Vandaag bij temperaturen van zo'n 25°C en de airco op 20°C bleef de temperatuurmeter constant 1 streepje voor de 100°C. De Fan bleef wel constant draaien (op lage snelheid).

Heb binnen in de Jeep twee leds gemonteerd, voorlopig dus één voor de lage snelheid, en binnenkort dus ook één voor de hoge snelheid.

Zo heb ik zicht op wat de Fan aan het doen is.

Als er iemand een voeler kan gebruiken, ik heb er dus morgen één over. (heb ook een passende moer)

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de temperatuurvoeler vervangen door één met twee standen.

82°C aan, 77°C uit en 87°C aan, 82°C uit.

Boven de radio heb ik twee Ledjes gemonteerd, groen = laag toerental, rood = hoog toerental.

De aanhangwagen geladen met de TJ een een proefritje gedaan. Bij zonnig weer, 22°C de airco op 16 °C en zo'n 20km testrit met constant optrekken en remmen (kleine straatjes) kwam de temperatuur niet eens aan de 100°C. Hij bleef mooi tot een halve streep boven de 100°C.

De Fan bleef wel voor 95% van de tijd draaien waarvan zo'n 80% op het hoge toerental. Maar ik deed ook wel erg m'n best om de 100°C te kunnen bereiken, tevergeefs.

Testrit was dus zeer geslaagd.

006.jpg

007.jpg

008.jpg

009.jpg

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...