jeepertje Geplaatst June 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2008 Hallo, Wat zijn jullie ervaringen met de temperatuurmeter van de 5.2 ZJ? Ik wil volgende maand met de caravan achter de ZJ naar het zuiden van Frankrijk en hoop er op mooi weer. Echter vanaf het hier zonnig weer is, zo'n 22°C en ik de airco aan leg, gaat de motortemperatuur reeds iets over de 100°. Bij zonnig weer en temperaturen van zo'n 15° met airco blijft de temperatuurmeter mooi anderhalve streep voor de 100°. Is dit normaal? Bij zo'n 20° een aanhangwagen (2400kg) slepen aan 90km/h zonder airco gaat ie anderhalve streep voorbij de 100°. Het gaat hier over een 1994 5.2 ZJ op LPG. Ik was ervan overtuigd dat m'n radiator verstopt zat, maar vandaag eens de tuinslang erop aangesloten en het water stroomde vlot weg, en geen vuil gezien. Wel kan ik niet in de koelribben kijken omdat deze horizontaal lopen. (bij een CJ en TJ lopen die vertikaal en kan je deze zien door de vuldop). De thermostaat ziet er ook mooi blinkend uit en gaat zeker open bij warme motor. Graag verneem ik jullie ervaringen voor ik in de warmte de bergen intrek. Dank, Geert (Waterpomp en thermostaat zijn blijkbaar moeilijk te bereiken om deze te vervangen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst June 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2008 probleem is vaak de visco, als deze niet meer 100% is blijft koeling achter. Ideaal is electrische fan plaatsen en een themostaat met een hogere flow. Daarnaast zou ik ook aandacht besteden aan de koeling van de automaatbak, denk ik veel belangrijker. Heb hier zelf een kleine ventilator voor gezet en een tempmeter. Olie in de bak te warm kan je de bak kosten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 4, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2008 probleem is vaak de visco, als deze niet meer 100% is blijft koeling achter.Ideaal is electrische fan plaatsen en een themostaat met een hogere flow. Daarnaast zou ik ook aandacht besteden aan de koeling van de automaatbak, denk ik veel belangrijker. Heb hier zelf een kleine ventilator voor gezet en een tempmeter. Olie in de bak te warm kan je de bak kosten. Hey, De Visco is spelingvrij en ik veronderstel dat deze z'n werk goed doet. Toch heb ik al eerder overwogen een elektrische ventilator te gebruiken. Maar sommigen zeggen dat dit geen verschil zal uitmaken omdat er tijdens het rijden voldoende rijwind is. (ze zeggen: steek je hand maar eens uit het venster tijdens het rijden) Toch overweeg ik nog steeds deze ombouw te doen, maar welke ventilator juist gebruiken en vooral hoe deze aan te sturen? File rijden bij warm weer met een aanhangwagen is dus een ramp. De automaat is reeds voorzien van een temperatuurmeter (autometer) en m'n ZJ heeft blijkbaar origineel reeds een extra oliekoeler. Info over zo'n elektrische ventilator en de ervaringen van andere Jeepers zijn uiteraard welkom. Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2008 Ik vind anderhalve streep over de 100 niet schokkend bij die omstandigheden... Met mijn vorige 5.2 kwam hij geregeld net iets boven de 100 bij 25+ graden en langzaam rijden. Met de auto-ambulance incl. CJ7 erachter (ca. 2200kg) met langgestrekte heuvels in Frankrijk en de airco aan, liep hij er ook boven. Nooit problemen mee gehad. Mijn huidige 5.9 schommelt altijd één streepje onder de 100. Met of zonder belasting. Zoals eerder gezegd; die heeft idd een elektrische fan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst June 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2008 ik zelf rij met een 4.0 zj , met caravan in de alpen slaat ie n keer of 4 giga helemaal naar rechts, ook in die lange tunnel naar oostenrijk (ff naam kwijt) alle lampen op het dashboard aan ik zou zeggen airco uit kachel op 10 en voluit laten blazen is natuurlijk niet oke inmiddels rij ik zonder aandrijf as naar voren , en heb er een nieuwe radiateur in laten zetten dus ben benieuwd deze zomer jeep motoren zijn natuurlijk we;l kachels ivm de huidige gr ruud:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2008 Hallo. Ik heb eigenlijk de zelfde ervaringen. Mijn XJ 4 ltr auto met caravan geeft wat extra warmte in de zomer op hellingen. 100 graden vond ik zelf te hoog, ondanks vele goede argumenten. Na het monteren van een nieuwe radiateur, komt hij nu tot 95. Wel heb ik roosters in de motorkap gezet, omdat de motorruimte wel zeer veel warmte vast hield. De airflow door de radiateur is hierdoor wel zeer verbeterd. Airco zet ik in de bergen meestal af, omdat de uitwisseling van de aircoradiateur naar de koelrad groot is. Autostand in de 3 en gaan met die Jeep! Ik verdenk zelf dat mijn Visco niet meer 100% werkt, vooral met langzaam rijden loopt de temp iets op. P.S. LPG geeft altijd een hetere verbranding. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2008 Enkele vragen aan de personen die de mechanische ventilator vervangen hebben door een elektrische: *Om de mechanische Fan te demonteren moet je die grote "bout" losdraaien, maar is dit linkse of rechtse schroefdraad? *Welke ventilator heb je gebruikt? (merk, type en motortype van de donorwagen) *Bedien je deze gewoon met een schakelaar of automatisch volgens de temperatuur. Welke regeleenheid gebruik je? (vind $100 te duur) Dank, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2008 Ik kan voor 50euro aan een ventilator geraken uit een Volvo 850. Zou deze voor voldoende koeling kunnen zorgen? Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2008 Ben vandaag om een radiator van een Volvo 960 geweest (zou dezelfde zijn als van een 850) en zal deze morgen proberen te monteren. Heb ook een temperatuurregelaar gekocht van 68-81°C. Ik denk deze te monteren aan de toevoerleiding naar de motor toe. Zal morgen alvast op zoek gaan naar een moer van M22 fijne draad om deze te kunnen monteren in een stuk buis. Weet er iemand als het kan helpen om de zwarte isolatie die aan de onderkant van de motorkap zit te verwijderen? Of laat ik deze beter zitten? Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst June 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2008 Ben vandaag om een radiator van een Volvo 960 geweest (zou dezelfde zijn als van een 850) en zal deze morgen proberen te monteren. Heb ook een temperatuurregelaar gekocht van 68-81°C. Ik denk deze te monteren aan de toevoerleiding naar de motor toe. Zal morgen alvast op zoek gaan naar een moer van M22 fijne draad om deze te kunnen monteren in een stuk buis. Weet er iemand als het kan helpen om de zwarte isolatie die aan de onderkant van de motorkap zit te verwijderen? Of laat ik deze beter zitten? Groeten, Geert gewoon laten zitten ivm hitte van het blok kan dan jouw lak van de motorkap gaan loslaten zoals bij zovele die het isolatie hebben verwijderd heb ook last van de warmte in mijn zj heb waterpomp vervangen en probleem was opgelost pomp schuurde in het huis aan:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 8, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2008 Ook met die isolatie moet m'n lak eraan geloven. Heb reeds enkele plaatsen op de motorkap waar de glans weg is. Maar ik zal ze inderdaad maar laten zitten en eventueel twee ventilatieroosters monteren (zoals op de 5.9l) M'n waterpomp is nog goed, heb de riem eraf gedaan en niets van speling of gesleep kunnen vaststelen. Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 8, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2008 (bewerkt) Vandaag een elektrische ventilator van een Volvo 690 gemonteerd. De Fan heeft twee snelheden. Deze worden nu beide gestuurd door een voeler in de afvoerslang van de radiator (aan: 81° uit: 68°C). Ik heb in de Jeep een schakelaar voorzien zodat ik kan kiezen tussen de hoge en de lage snelheid, als ik merk dat de temperatuur oploopt kan ik de tweede snelheid inschakelen, maar zodat deze bij een temperatuur van 67°C ook terug stopt met draaien. De Fan is voorzien met een zekering van 30A. Heb dit alles zodanig gemaakt dat ik door 4 boutjes te lossen de originele setup terug kan monteren. (originele Fan gaat dus voor de zekerheid mee op reis) Een proefrit van zo'n 30km met de airco aan met een buitentemperatuur van zo'n 18°C gaf voldoening. Met de lage snelheid was er koeling genoeg om de radiator te koelen. Wel bleek de zekering van 30A niet voldoende te zijn om de Fan te starten op hoge snelheid vanuit stilstand. Blijkbaar is dan de startstroom te hoog. Ik vrees dat 30A de maximale stroomwaarde is voor dit type steekzekering, zal morgen eens informeren. Eventueel kan ik nog een voeler van zo'n 90°C monteren zodat deze de hoge snelheid kan aansturen. June 8, 2008 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2008 anders kijken of je een "langzame" smeltveiligheid kan gebruiken die er niet uitvliegt bij de startstroom. ziet er verder mooi uit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 9, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2008 (bewerkt) Heb ondertussen een nieuwe voeler besteld, maar dan met drie aansluitingen en dus twee temperaturen. Morgen dus monteren profiteren van het mooie weer = proefrijden (met geladen aanhangwagen en airco aan). Zo begint het hoge toerental niet vanaf stilstand te draaien en is de zekering van 30A voldoende. Heb dan ook minder risico op warmlopen, aangezien het hoge toerental automatisch zal aanslaan ipv manueel. Vandaag bij temperaturen van zo'n 25°C en de airco op 20°C bleef de temperatuurmeter constant 1 streepje voor de 100°C. De Fan bleef wel constant draaien (op lage snelheid). Heb binnen in de Jeep twee leds gemonteerd, voorlopig dus één voor de lage snelheid, en binnenkort dus ook één voor de hoge snelheid. Zo heb ik zicht op wat de Fan aan het doen is. Als er iemand een voeler kan gebruiken, ik heb er dus morgen één over. (heb ook een passende moer) June 9, 2008 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2008 (bewerkt) Vandaag de temperatuurvoeler vervangen door één met twee standen. 82°C aan, 77°C uit en 87°C aan, 82°C uit. Boven de radio heb ik twee Ledjes gemonteerd, groen = laag toerental, rood = hoog toerental. De aanhangwagen geladen met de TJ een een proefritje gedaan. Bij zonnig weer, 22°C de airco op 16 °C en zo'n 20km testrit met constant optrekken en remmen (kleine straatjes) kwam de temperatuur niet eens aan de 100°C. Hij bleef mooi tot een halve streep boven de 100°C. De Fan bleef wel voor 95% van de tijd draaien waarvan zo'n 80% op het hoge toerental. Maar ik deed ook wel erg m'n best om de 100°C te kunnen bereiken, tevergeefs. Testrit was dus zeer geslaagd. June 12, 2008 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.