Spring naar bijdragen

Temperatuurvoeler voor aansturen elektrische Fan


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Bij deze verkoop ik een temperatuurvoeler van 82°C aan en 68°C uit.

Er is eveneens een passende stalen moer (M22 x 1,5) bij zodat deze kan gemonteerd worden op een stukje buis.

Is slechts 2 dagen gemonteerd geweest en vervangen geweest door één met twee standen.

Vraagprijs is 10 euro.

geert@jeepershome.be

001.jpg

002.jpg

bewerkt door jeepertje
73° vervangen door 68°
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tip van mijn kant :

Sluit je fan nooit rechtstreeks aan op zo'n schakelaar, dit gaat een poosje goed maar vroeg of laat brand de schakelaar door.

Beter de schakelaar gebruiken om een relais te bedienen die op zijn beurt de fanmotor van stroom voorziet.

Dit is gebaseerd op een stukje ervaring :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tip van mijn kant :

Sluit je fan nooit rechtstreeks aan op zo'n schakelaar, dit gaat een poosje goed maar vroeg of laat brand de schakelaar door.

Beter de schakelaar gebruiken om een relais te bedienen die op zijn beurt de fanmotor van stroom voorziet.

Dit is gebaseerd op een stukje ervaring :)

Ik heb dit alles met relais geschakeld, zo'n temperatuurschakelaar is niet voorzien voor zo'n grote stromen te schakelen.

relais 1: voor laag toerental

relais 2: voor hoog toerental

relais 3: + na contact, zodat laag toerental enkel werkt met het contact aan.

(hoog toerental blijft draaien ook zonder contact aan, tot deze voldoende afgekoeld is)

Dit alles is ook voorzien van een zekering van 30A.

De ledjes binnenin heb ik een zekering van 0,5A gegeven.

Rechts van de vuldop van de radiator zie je relais 1 & 2 aan een metalen beugeltje.

003.jpg

De reden waarom dat de hoge snelheid van de Fan ook blijft draaien als de motor af staat is; als ik na een korte stilstand, als de motor nog warm heeft (zodat de hoge snelheid ingeschakeld is) terug vertrek, de Fan niet hoeft te starten vanuit stilstand op de hoge snelheid. Want de startstroom van de hoge snelheid vanuit stilstand is 34A. Dit is ook niet gezond voor de Fan om zo te starten.

Eens de motor stil staat blijft de Fan op hoge snelheid amper 1 minuut draaien (aan een verbruik van zo'n 17A.) totdat het voldoende is afgekoeld.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...