Spring naar bijdragen

Start niet


Recommended Posts

Mijn '88 XJ start niet meer, en ik vermoed dat het de startmotor is: een tijdje terug deed die al wat rommelen bij het starten, maar na wat schudden met de auto of aanduwen sloeg die ie wel weer aan.

Nu gebeurt er bij het starten helemaal niks meer behalve een vaag klikje. Accu is goed en vol, daar ligt het niet aan. Verschillende mensen hebben al aangeraden een ram op de startmotor te geven. Wil ik best doen, maar....ik weet niet waar die zit!

Iemand een plaatje van de motor met uitleg of iets dergelijks?

dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn '88 XJ start niet meer, en ik vermoed dat het de startmotor is: een tijdje terug deed die al wat rommelen bij het starten, maar na wat schudden met de auto of aanduwen sloeg die ie wel weer aan.

Nu gebeurt er bij het starten helemaal niks meer behalve een vaag klikje. Accu is goed en vol, daar ligt het niet aan. Verschillende mensen hebben al aangeraden een ram op de startmotor te geven. Wil ik best doen, maar....ik weet niet waar die zit!

Iemand een plaatje van de motor met uitleg of iets dergelijks?

dank!

Startmotor zit bij mij(XJ '95) onder m`n oliefilter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Omdat je wel iets hoort, zoals een klik is het mogelijk dat je startrelais kapot is. Een CPS sensor kapot of slecht , is ook iets om naar te kijken. Vooral de stekkerverbinding. Aardingsdraden van de startmoter en ontsteking OK? We horen het nog wel. succes:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm dat is ook nog een mogelijkheid, wat je kan doen is je start en je shutdownrelais verwisselen hiermee sluit je een kapotte relais uit;) S6

En als het een automaat is, kan de NSS ( Neutraal Safety Switch) ook roet in het eten gooien. Dus schoonmaken die inwendige kontakten.

De stroom van je kontakt gaat via de kontaktschakelaar naar het startersrelais in de motoruimte vooraan.(Dit is dus niet de solenoid, die rechtstreeks grote stroom krijgt van de accu en op de starter zit) Primaire aansluiting 85

. Het startersrelais geeft spanning van de suncundaire 30 naar de starter via 87, als het schakelt tenminste.

De NSS geeft de stroom door naar het chassis vanuit de primaire 86. Als je het kontakt aan hebt en je de pin 30 met 87 verbindt met een draad ,moet de starter gaan draaien en de solenoid gaat klikken. Je kan een verbinding maken met de starter en de pluspool van de accu, de startmotor gaat dan spinnend lopen ,zonder het uitkomen van de tandwiel. Zoniet de startermotor is kapot. De solenoid kan wel klikken,maar als de inwendige kontakten ingebrand zijn, gaat er geen stroom naar de startmotor.

Toen je de Jeep aan de praat kreeg, liep hij toen verder zonder problemen?;)

Een tik op de startmotor is alleen nodig als hij vast zit (plunjer), maar dan hoor je veel gerommel. Sla niet te hard!

P.S. de relais pinnummers gelden vanaf '91.en soms kan er een aparte relais in de motorruimte zitten voor de solenoid. sorry

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel startproblemen zijn te wijten aan slechte aarding.

Om snel diverse aardeaansluitingen te testen van de startmotor en accu etc doe ik meestal het volgende:

Een jumpdraad van de neg accupool naar de body van de startermotor of aan de bevestiging in de buurt hiervan. Start de auto nu wel goed dan is er iets mis met de aardeaansluitingen. Niet starten ,er iets niet goed aan de starter zelf. Wel testen met een goede en volle accu!.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...