ratteplaag (Dave) Geplaatst June 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2008 wie kan mij helpen ? ik heb op de voltage meter in de auto een lage voltage ongeveer 10 volt dus net in het rood op de meter maar op de accu meet ik ruim 13 echter meet ik geen verschil met lopende motor of op toeren of uit dus zou ik zeggen dynamo defect maar hij blijft gewoon starten en voltage meter zakt niet verder kan dit mischien ook een slechte massa zijn onder het dashboord owja het klokje is ook niet meer te dimmen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2008 Heb je ergens een power outlet ? Misschien eens een weekje rondrijden met de multimeter op de power outlet. Als het verschil tussen je dashboard meter en je multimeter blijft bestaan, dan zou ik eerst eens die dashboardmeter op valse massa checken. Misschien heb je achteraan je printplaat van je dash een breukje en gaat die voltmeter zijn massa zoeken via een andere weg, meestal met een hogere weerstand, waardoor hij een valse waarde aangeeft. Staan je temp en oliedruk nog goed ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Het is een bekend feit, dat de analoge voltmeter in de Jeeps niet de waarheid vertellen. Ook zijn slechte aardingen vaak een van de oorzaken. Meten dus altijd aan de accu. Rustspanning 12.5 volt en lopende motor 13.5 tot 14.5. De meters zijn gecalibreerd met een magneetje, welke na loop van tijd verschuift. Sommige meters wijken wel bijna 1 volt af. Ik zelf denk eraan om een digitale meter op het dash te monteren met de aansluitingen op de accu. Moet je het voorstellen door hoeveel kabels en schakelaars de stroom moet gaan eer dat het de meter bereikt. P,S. De laadstroom van de dynamo kan je het best aan de dynamo zelf meten. De altijd op spanning staande plus in de kunstofbescherming verbinden via de multimeter aan aarde ( bijv dynamosteun) met lopende motor. 13 volt stationair minimum ok minder dan is er iets met de dynamo. June 18, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2008 bedankt voor de tips zal het proberen hopelijk krijg ik dan meer zekerheid gr dave Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2008 na meten weet ik het zeker mijn dynamo is reeds overleden maar nu is de volgende vraag hoeveel ampere is standaard in een xj uit '87 ik heb namelijk nergens wat kunnen vinden ook niet op de accu (maar die is beren sterk rij nu al drie dagen zonder dat er opgeladen word en heb nog steeds 12 volt op de accu) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst June 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2008 na meten weet ik het zeker mijn dynamo is reeds overledenmaar nu is de volgende vraag hoeveel ampere is standaard in een xj uit '87 ik heb namelijk nergens wat kunnen vinden ook niet op de accu (maar die is beren sterk rij nu al drie dagen zonder dat er opgeladen word en heb nog steeds 12 volt op de accu) Ik dacht 75 amp Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2008 na meten weet ik het zeker mijn dynamo is reeds overleden kun je niet achterhalen wat er precies zou overleden zijn ? Misschien valt de dynamo te fixen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2008 (bewerkt) kun je niet achterhalen wat er precies zou overleden zijn ?Misschien valt de dynamo te fixen... Hallo. Misschien de koolborstels of lagers. Vervangen kost met arbeid bijna net zo veel als een nieuwe kopen. Ook kunnen de inwendige koperwindingen verouderen. De spanningsregelaar zit vanaf 1992 geloof ik, in de computer. Het is niet te hopen dat het probleem zich hier voordoet,hoewel dit zeldzaam is. Succes, hopelijk is het niet zo erg. June 20, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dion Geplaatst June 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2008 nu ik gezien heb hoe snel en 'actievol' je modderplassen overmeesterd, denk ik dat de oorzaak een 'versleten' dynamo is.... opspattend water is grappig, maar oohhhh wat vind je motorruimte dat klote. (dynamo en startmotor en radiator) met je eigen arbeid en wat onderdeeltjes heb je voor max 25 euro een 'nieuwe' dynamo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2008 nu ik gezien heb hoe snel en 'actievol' je modderplassen overmeesterd, denk ik dat de oorzaak een 'versleten' dynamo is.... opspattend water is grappig, maar oohhhh wat vind je motorruimte dat klote. (dynamo en startmotor en radiator) met je eigen arbeid en wat onderdeeltjes heb je voor max 25 euro een 'nieuwe' dynamo. Hallo Dion. Weet je het zeker van die 25 Euries. Kan je mij vertellen waar ik dat kan kopen? Mijn '92 dynamo is ook niet meer 100% dus een middag prutsen is misschien wel leuk. Wel zijn er 2 types. Oude welke gemakkelijk open te maken zijn en nieuwe,die uitelkaar vallen als je het huis open maakt en deze krijg je dus met speciaal gereedschap niet meer in elkaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2008 hoi dion dit was ook mijn vermoeden dat dit keer een druppel teveel in de dynamo is gekomen en heb ik het volgende bedacht ik heb een pioneer zonder airco dus waar de airco pomp zit zit bij mij een geleide rol nu ga ik het zo doen de oude dynamo komt te vervallen en de nieuwe (die ik al heb uit een golf vandaar ook de vraag over de ampere's) komt op de plaats van de aircopomp, lekker hoog tegen de motorkap ga er morgen aan beginnen en zal wel een paar pic's maken voor hier te plaatsen afz dave Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2008 na een goed gesprek (met de nodige dreigenmenten)en een schoonmaak beurt heeft mijn dynamo het besloten weer te gaan doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2008 na een goed gesprek (met de nodige dreigenmenten)en een schoonmaak beurt ... Zie je wel ! Maar welke van de twee hierboven toegepaste technieken heeft nu het meest geholpen .... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2008 ik denk het feit dat er een hamer naast me klaar lag :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2008 ik denk het feit dat er een hamer naast me klaar lag :D Hallo. Dus het viel allemaal nogalmee. Geen beren op de weg. Hoe heb je de dynamo schoon gemaakt? Gewoon doorgespoten met water en dan drogen misschien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst June 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2008 ik heb hem met de compressor doorgespoten dus wel droog gehouden en vervolgens vol gespoten met contactspray Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.