Spring naar bijdragen

lage voltage op meter


Recommended Posts

wie kan mij helpen ?

ik heb op de voltage meter in de auto een lage voltage ongeveer 10 volt

dus net in het rood op de meter maar op de accu meet ik ruim 13

echter meet ik geen verschil met lopende motor of op toeren of uit

dus zou ik zeggen dynamo defect maar hij blijft gewoon starten en voltage meter zakt niet verder kan dit mischien ook een slechte massa zijn onder het dashboord

owja het klokje is ook niet meer te dimmen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ergens een power outlet ?

Misschien eens een weekje rondrijden met de multimeter op de power outlet.

Als het verschil tussen je dashboard meter en je multimeter blijft bestaan, dan zou ik eerst eens die dashboardmeter op valse massa checken.

Misschien heb je achteraan je printplaat van je dash een breukje en gaat die voltmeter zijn massa zoeken via een andere weg, meestal met een hogere weerstand, waardoor hij een valse waarde aangeeft.

Staan je temp en oliedruk nog goed ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Het is een bekend feit, dat de analoge voltmeter in de Jeeps niet de waarheid vertellen. Ook zijn slechte aardingen vaak een van de oorzaken.

Meten dus altijd aan de accu. Rustspanning 12.5 volt en lopende motor 13.5 tot 14.5. De meters zijn gecalibreerd met een magneetje, welke na loop van tijd verschuift. Sommige meters wijken wel bijna 1 volt af.

Ik zelf denk eraan om een digitale meter op het dash te monteren met de aansluitingen op de accu. Moet je het voorstellen door hoeveel kabels en schakelaars de stroom moet gaan eer dat het de meter bereikt.:P

P,S. De laadstroom van de dynamo kan je het best aan de dynamo zelf meten. De altijd op spanning staande plus in de kunstofbescherming verbinden via de multimeter aan aarde ( bijv dynamosteun) met lopende motor. 13 volt stationair minimum ok minder dan is er iets met de dynamo.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

na meten weet ik het zeker mijn dynamo is reeds overleden

maar nu is de volgende vraag hoeveel ampere is standaard in een xj uit '87

ik heb namelijk nergens wat kunnen vinden ook niet op de accu (maar die is beren sterk rij nu al drie dagen zonder dat er opgeladen word en heb nog steeds 12 volt op de accu)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na meten weet ik het zeker mijn dynamo is reeds overleden

maar nu is de volgende vraag hoeveel ampere is standaard in een xj uit '87

ik heb namelijk nergens wat kunnen vinden ook niet op de accu (maar die is beren sterk rij nu al drie dagen zonder dat er opgeladen word en heb nog steeds 12 volt op de accu)

Ik dacht 75 amp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kun je niet achterhalen wat er precies zou overleden zijn ?

Misschien valt de dynamo te fixen...

Hallo. Misschien de koolborstels of lagers. Vervangen kost met arbeid bijna net zo veel als een nieuwe kopen. Ook kunnen de inwendige koperwindingen verouderen. De spanningsregelaar zit vanaf 1992 geloof ik, in de computer.

Het is niet te hopen dat het probleem zich hier voordoet,hoewel dit zeldzaam is. Succes, hopelijk is het niet zo erg.:wub:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu ik gezien heb hoe snel en 'actievol' je modderplassen overmeesterd, ;) denk ik dat de oorzaak een 'versleten' dynamo is.... opspattend water is grappig, maar oohhhh wat vind je motorruimte dat klote. (dynamo en startmotor en radiator) :wub:

met je eigen arbeid en wat onderdeeltjes heb je voor max 25 euro een 'nieuwe' dynamo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu ik gezien heb hoe snel en 'actievol' je modderplassen overmeesterd, :P denk ik dat de oorzaak een 'versleten' dynamo is.... opspattend water is grappig, maar oohhhh wat vind je motorruimte dat klote. (dynamo en startmotor en radiator) :wub:

met je eigen arbeid en wat onderdeeltjes heb je voor max 25 euro een 'nieuwe' dynamo.

Hallo Dion. Weet je het zeker van die 25 Euries. Kan je mij vertellen waar ik dat kan kopen? Mijn '92 dynamo is ook niet meer 100% dus een middag prutsen is misschien wel leuk. Wel zijn er 2 types. Oude welke gemakkelijk open te maken zijn en nieuwe,die uitelkaar vallen als je het huis open maakt en deze krijg je dus met speciaal gereedschap niet meer in elkaar.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi dion dit was ook mijn vermoeden dat dit keer een druppel teveel in de dynamo is gekomen

en heb ik het volgende bedacht

ik heb een pioneer zonder airco dus waar de airco pomp zit zit bij mij een geleide rol

nu ga ik het zo doen de oude dynamo komt te vervallen en de nieuwe (die ik al heb uit een golf vandaar ook de vraag over de ampere's) komt op de plaats van de aircopomp, lekker hoog tegen de motorkap

ga er morgen aan beginnen en zal wel een paar pic's maken voor hier te plaatsen

afz dave :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...