Spring naar bijdragen

VW formel-E systeem goed of slecht ?


fransdemers
 Share

Recommended Posts

In 1983 introduceerde VW op de polo, golf en passat modellen het toenmalige formel-E systeem.

Met een langere eindverhouding in combinatie met een hoog compressiemotor werd gemikt op brandstofbesparing.

Door een Stop/start systeem toe te passen waarbij de motor bij stoplichten of lang aanschuiven in de file automatisch werd stilgelegd, kon hierbij nog een litertje extra worden bespaard.

Ooit heb ik een test gelezen van dergelijke modellen, waarbij het brandstofverbruik toch wel echt heel zuinig was.

We spreken hier dan wel over motoren met carburatoren nog !

Ik vraag me nu af, of deze technologie in combinatie met een zuinige directe injectie ons in deze barre tijden zoals nu een extra besparing zou kunnen opleveren ? Trouwens, met de huidige stand van de digitale sturing moet dit nog veel efficienter kunnen toch ?

Wat denken jullie hierover ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn gevoel zegt dat de hybride dat gat al heeft gevuld inmiddels. (Die periodes van lage snelheid met een electromotor)

Geen oplossing, maar voor het 'groene gevoel' van veel autorijders wel een uitkomst.

Daarnaast hebben veel auto's tegenwoordig airco, die heeft echt een draaiende pomp nodig. In een file in de warmte is extra frustrerend als dan nèt de airco stopt als je stilstaat.

...en zo zijn er vast meer zaken. De extra energie die toch nodig is plus de slijtage op bv een startmotor zal ook fanancieel niet echt bijdragen tot succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...