willem Geplaatst December 12, 2003 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2003 de berichten spreken zich tegen jullie mening graag kan je zonder dat de tandwielen om je oren vliegen nu wel of niet 4 wiel aangedreven op een verharde weg rijden zonder 100% sper dus wel een limited slip ,die gaat toch pas werken als er een wiel slipt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 12, 2003 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2003 Hmm, hangt er vanaf welke tussenbak je hebt. Bij mij iig niet. (TJ) De voor en achter assen zijn in 4wd als 1 en de voor-as gaat duidelijk 'bokken' als ik op harde ondergrond rij. Dat doe ik dus maar niet. Maar bij een Liberty/Cherokee (en grand) kan je volgens mij kiezen tussen alles sper of onafhankelijk. Dus daarmee kun je dan heel goed op asfalt met 4wd aan rijden. ...dacht ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst December 12, 2003 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2003 Met LSD's kan je heel goed op asfalt rijden, sterker nog de sportieve all wheel drive tourwagens die alleen maar op asfalt rijden (denk aan b.v. Impreza's en andere zeer snelle auto's) hebben juist Limited Slip Diffs. Die zorg juist dat de auto bij slippende wielen in een bocht goed handelbaar blijft. Zodra er in één van de drie (vooras, tussenbak of achteras) een 100% sper of lock zit, geeft dit op asfalt (of ander verhard spul) problemen. Dit is alleen voor het echte off-road werk gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst December 12, 2003 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2003 Originally posted by willem@Dec 12 2003, 14:09 de berichten spreken zich tegen jullie mening graag kan je zonder dat de tandwielen om je oren vliegen nu wel of niet 4 wiel aangedreven op een verharde weg rijden zonder 100% sper dus wel een limited slip ,die gaat toch pas werken als er een wiel slipt Als je "Full-time" 4x4 hebt wel (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4part-4full-N-2L) Als je "Part-Time" 4x4 hebt niet (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4H-N-4L) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2004 Originally posted by XJos88@Dec 12 2003, 18:25 Als je "Full-time" 4x4 hebt wel (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4part-4full-N-2L) Als je "Part-Time" 4x4 hebt niet (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4H-N-4L) Ik probeer al een tijdje te begrijpen wat nu het verschil is tussen "part time" 4wd en "full time" 4wd Wat gebeurt er precies in de tussenbak of dif dat het mogelijk maakt om met full time 4wd wel op een verharde weg te rijden, maar met part time 4wd niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2004 Bij part-time zit er een sper 'op' de tussenbak waardoor de twee assen aan elkaar gekoppeld worden en dus op dezelfde snelheid draaien. Veel tractie maar alleen voor onverharde wegen. Bij full-time worden ook beide assen aangedreven, maar de sper is er af en kunnen dus met verschillende snelheden draaien zonder dat ze gaan 'bokken' op verhard wegdek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2004 Als je "Part-Time" 4x4 hebt niet (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4H-N-4L) Hoe zit dan op een glad wegdek door bv. sneeuw of regen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 6, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2004 Originally posted by Utah@Jan 6 2004, 16:40 <div class='quotetop'>QUOTE Als je "Part-Time" 4x4 hebt niet (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4H-N-4L) Hoe zit dan op een glad wegdek door bv. sneeuw of regen? Tsja, kwestie van gevoel denk ik...op een gegeven moment voel je wel dat je de 4wd in kan schakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2004 Originally posted by Kameel+Jan 7 2004, 00:13 --> <!--QuoteBegin-Utah@Jan 6 2004, 16:40 Als je "Part-Time" 4x4 hebt niet (je tussenbak heeft dan de standen 2H-4H-N-4L) Hoe zit dan op een glad wegdek door bv. sneeuw of regen? Tsja, kwestie van gevoel denk ik...op een gegeven moment voel je wel dat je de 4wd in kan schakelen. toen ik mijn jeep gekocht had en hem ging halen in friesland was het natuurlijk een knap eind naar spijkenisse... het regende echt hard en uiteraard kom je er dan pas achter dat de ruitewissers van je net gekochte trots allang vervangen hadden moeten zijn...(daar begon het vevangen mee ,waarmee het gaat eindigen weet ik 2 jaar later nog niet.. ) however,ik heb de gehele weg,zonder dat ik het wist,in 4wd gereden met een part-time 4wd...en het ging goed.. wat wel en niet kan is moeilijk te zeggen..probeer gewoon je 4wd alleen te gebruiken als je hem nodig hebt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2004 Originally posted by Kameel@Jan 7 2004, 00:13 Tsja, kwestie van gevoel denk ik...op een gegeven moment voel je wel dat je de 4wd in kan schakelen. Yep.. als je vast zit in de sloot langs de weg.. Even de lange uitleg van het waarom van differentielen: (ooit een geschreven in de tijd dat ik nog een website online wilde zetten..) Tijdens het rijden draaien de vier wielen niet alitijd allevier op dezelfde snelheid. Bij het nemen van een bocht is het nodig om ieder wiel op een andere snelheid te laten draaien.Dit gebeurd met differentielen. Zonder differentielen zouden de wielen altijd op dezelfde snelheid moeten draaien en moet het verschil in snelheid opgelost worden door banden door te laten slippen. Iets wat op gladde ondergrond wel lukt, maar op asfalt veel minder. Dan is er optie twee: breken. De tandwielen in de tussenbak, de differentielen, de cardankruisjes: ergens gaat er uiteindelijk iets kapot. Voor die tijd heb je al last van huppelende banden en een tussenbak die je niet meer terug in 2WD geschakeld krijgt. Een 4x4 heeft differentielen in de voor- een in de achteras, en soms een in de tussenbak. Zo kunnen de vier wielen ieder hun eigen snelheid draaien. Heb je geen differentieel in je tussenbak dan is de gemiddelde snelheid van de voorwielen en de gemiddelde snelheid van de achterwielen altijd gelijk. Niet wenselijk op asfalt dus, want dit wordt weer opgelost door a) buigen of barsten. Het nadeel van een differentiieel is dat als een van de wielen geen tractie meer heeft, alle vermogen naar dit ene wiel zal gaan. Het wiel zal dus draaien, maar dit wiel heeft geen tractie en stuurt de auto niet vooruit. Alle andere wielen staan stil doordat alle vermogen naar dat ene wiel zonder tractie gaat. Een 4x4 met drie differentielen heeft dus 1 wiel aandrijving. Door het differentieel in de tussenbak te sperren, gaat het al wat beter: steeds 1 wiel op de voor en 1 wiel op de achteras wordt aangedreven. Tweewiel aandrijving dus, ook al hadden we betaald voor vier. Als zowel aan de voorkant als aan de achterkant 1 wiel geen tractie meer heeft staan we alsnog stil. Ook de voor- en achteras kunnen van sperren op de differentielen worden voorzien. Deze komen in de smaken "limited slip" en "locker". Een limited slip differentieel 'remt' het het differentieel af bij een doorslippend wiel, waardoor toch weer tractie naar het stilstaande wiel gaat. Meestal kan de verhouding in vermogen tussen slippend wiel en niet-slippend wiel niet veel groter worden dan een factor 5, waardoor je bij helemaal geen tractie (wiel in de lucht) toch weer stil staat. Lockende differentielen zijn eigenlijk helemaal geen differentielen meer het normale diffentieelmechanisme is hier vervangen door een ratelmechanisme wat er voor zorgt dat een wiel wel sneller kan draaien als het aangedreven wiel, maar niet langzamer. In een bocht wordt het wiel in de binnenbocht aangedreven en het andere wiel kan sneller draaien. Dit gaat wel gepaart met 'klikken' veroorzaakt door het in- en uitschakelen van de locker. Als je met zo'n locker niet in een bocht zit zijn beide wielen 100% gekoppelt. Als er een geen tractie meer heeft krijgt het andere wiel nog steeds de helf van de tractie en we gaan nog steeds vooruit. Nadeel van lockers is dat het wat vervelender rijden is op de weg. Het piept en rammelt een beetje, en gas geven in een bocht is iets wat je meestal maar 1 keer durft. Lockers in de vooras is niet aan te raden als je geen vrijloopnaven of vergelijkbare contrapties hebt. Rijden op ijs en sneeuw wordt een avontuur op zich. Bekendste vertegenwoordigers van lockers in dit genre zijn de Detroit locker, en de lockrite. Ook is er de quick-lok, en de aussie locker, beide erg betaalbaar en vooal ook zelf te installeren. Minder sterk dan de detroit, maar niet iedereen rijdt met 300+ pk en en 36 inch boggers. Het summum is daarom differentielen waarvan de locker functie uitschakelbaar is. Lekker comfi op de weg, lekker beesten in de modder. Bekendste lockers uit deze categorie zijn ARB met luchtbediende (vacuum, eigenlijk) sperren, OX met een kabelbediend sperdifferentieel en Detroit met zijn electrisch bediende sper. De meeste 4x4's waarvan in de bling-bling folder staat dat er een sperdifferentieel opzit hebben een sper op de tussenbak zitten. Sommige zijn dan ook nog voorzien van een limited-slip differentieel in de achteras. Auto's die geen sper op de tussenbak zitten zijn dus niet geschikt voor terreinrijden omdat er maar 1 wiel hoeft door te slippen om stil te staan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst January 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2004 heel juist jos, enkel dat voetuigen waarvan de 4x4 op deze manier werkt over het algemeenWD worden genoemd, en dat die is jeeps een minder gebruikt systeem is. meestal zijn jeep achterwiel aangedreven met een inschakelbare voorwiel aandrijving. maar dat is puur muggenzifterij natuurlijk.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2004 Lekker verhaal idd, ook begrijpend geschreven. Daar kunnen sommige boeken nog een lesje van leren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2004 Originally posted by MugZy@Jan 11 2004, 21:49 heel juist jos, enkel dat voetuigen waarvan de 4x4 op deze manier werkt over het algemeenWD worden genoemd, en dat die is jeeps een minder gebruikt systeem is. meestal zijn jeep achterwiel aangedreven met een inschakelbare voorwiel aandrijving. maar dat is puur muggenzifterij natuurlijk.... Jij bedoeld AWD vs. 4WD.. het eerste is inderdaad meer het systeem wat je op wegauto's tegenkomt, bijvoorbeeld impreza schiet mij zo te binnen. Deze heeft overigens een limited slip op alle drie de differentielen, dus presteerd op gladde ondergrond uitstekend. Modder is wat anders natuurlijk met die grondspeling.. maar met zo'n ding raggen op een nat grasveld is fantastisch! geen paaltjes tegenkomen natuurlijk.. Over inschakelbare voorwielaandrijving, heb inmiddels als 4x4's gezien (chevy bijvoorbeeld) met een electrisch geregelde tussenbak (sjieke knopjes in plaats van een knuppel tussen de stoelen) waarbij ook alleen voorwielaandrijving tot de mogelijkheden behoord... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2004 Tnx Jos, Dit is idd een heel duidelijk verhaal. Mischien de moeite waard om van dit stuk text ergens een sticky te maken op het forum? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst January 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2004 Originally posted by DutchPowerCow@Jan 12 2004, 01:18 Tnx Jos, Dit is idd een heel duidelijk verhaal. Mischien de moeite waard om van dit stuk text ergens een sticky te maken op het forum? Is al als artikel toegevoegd op de nwe site (met bronvermelding, hoop dat ik toestemming krijg van Jos btw) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2004 Originally posted by Mav ©@Jan 12 2004, 07:08 (met bronvermelding, hoop dat ik toestemming krijg van Jos btw) Spreekt vanzelf.. Nieuwe site???? waaaaaaar?.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.