marco_pas Geplaatst June 27, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2008 Guys & girls, de Airco in mijn XJ verliest vloeistof; met een dag of 6 is ie leeg. Ik kan aan de buitenzijde van de installatie niet echt ontdekken waar. Zijn er bij dit typ XJ geijkte plaatsen waar het lekken toe slaat? En zo ja, hebben jullie ervaring met de kosten van een reparatie van zoiets? THNX! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst June 27, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Bij mijn jeep zat de lekkage na heel lang zoeken rechts bovenin de condensor(radiator). Er was bij de koelingsservice bedrijf geen lek te vinden,ook na 24 uur op extra druk. De speciale oplichtende olie (fluor constrast)gaf ook geen aanwijzingen. Uiteindelijk met een behoorlijke overdruk(12 bar), konden wij het ontdekken met een waterplantenspuit. Het heeft me heel veel geld gekost. Diverse malen heb ik het systeem moeten vullen met een alternatief, omdat ik nog een oud systeem heb. (vroeger R 134a) nu R 413a per vulling 190 euro! Ze kunnen voortaan aan het gas met hun Airco, ik doe wel een raam open. June 27, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 27, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2008 Net wat Wim zegt, laten vullen met fluoriseerende vloeistof om zo het lek op te sporen. Bij onze '97er is de verdamper lek, (binnen in kachelhuis) nieuwe verdamper kost 160 euro, alleen het hele dashbord moet gedemonteerd...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 28, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2008 (bewerkt) Beste Marco, Wim & Ab, Bij mij hetzelfde. Afgelopen jaar zelf de kachelradiateur vervangen, verdamper gaf toen geen problemen. Nu ..., één jaar verder opeens geen airco meer. Zoeken, zoeken met de kwast en veel zeepsop. Geen spoor van lekkage. Het rottige is dat je alleen het buitengedeelte kan afsoppen in de motorruimte. Bij het zoeken ben ik in de cabine verder gegaan en kwam uiteindelijk bij het warmteuitblaaskanaal terecht voor de voeten...., jullie weten wel, de twee uitblaaspoorten aan de onderkant, vooraan links en rechts van de tunnel. Ik heb mijn vinger door het warmteuitblaaskanaal gehaald en toen zat er een olieachtige substantie aan mijn vinger, verdamper lek. Dit verklaarde achteraf ook de rare lucht in de auto. In het koelmiddel voor de airco zit ook een beetje olieachtig spul, dit smaakt een beetje scherp. Niet te vergelijken met koelvloeistof wat zoetig smaakt. Ik kan nu dus weer alles gaan slopen..., accuklem eraf en een paar minuten wachten, daarna dashboard eruit (hoeft niet helemaal), stuur laten zaken, cockpit eruit, midden consool eruit (incl. armsteun), koelvloeistof aftappen, airco en kachelradiateur afkoppelen (in de motorruimte). Voor het loskoppelen van de airco heb je een speciaal app. nodig. Hiervoor ben ik naar de aircoboer gereden. Bouten in motorruimte (tegen schutbord) losmaken. Kachelhuis eruit wippen en demonteren (hij is vrij groot) Vervolgens kun je zowel de kachelradiateur (warmte) als verdamper (koeling) van de airco verwijderen. Op zich valt het mee (vooral omdat je nu weet hoe het moet), bij sommige bouten in de motorruimte is het een beetje rommelen. Ik heb overigens een zeer aantrekkelijk, voordelig vuladres. Mochten jullie wat willen weten, ik hoor het graag. Kan ik ook eens een keer mijn ervaringen uitwisselen. Hartelijke groet, 6 in-line June 28, 2008 bewerkt door 6 in-line Aanvulling en tekstwijziging Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 28, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2008 Mochten jullie wat willen weten, ik hoor het graag. Kan ik ook eens een keer mijn ervaringen uitwisselen. Hartelijke groet, 6 in-line Doe eens een " how too" van maken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 28, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2008 Ok, ga ik doen. Gaat wel een lange worden Ab!!!! Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeepie M Geplaatst June 28, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2008 Van mijn '97 XJ die ik in april gekocht heb deed de airco het ook niet. Bij de garage de airco door een aircospecialist na laten kijken. Zij konden ook geen lek vinden en verwachten dat het lek in de condensor zat, reparatie gaat ongeveer € 600,= kosten. Heb de reparatie niet uit laten voeren, zelf doen is veel leuker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst June 29, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 Dit verklaarde achteraf ook de rare lucht in de auto. In het koelmiddel voor de airco zit ook een beetje olieachtig spul, dit smaakt een beetje scherp. Niet te vergelijken met koelvloeistof wat zoetig smaakt. 6 in-line Dit vind ik interresant, aangezien er bij mij in de auto vaak ook zo'n onverklaarbare lucht hangt. Hele interieur meermalen gereinigd, maar met vlagen is de lucht echt om misselijk van te worden. Geen olie lucht, geen etens lucht, maar wat dan wel? Wellicht dat het bij mij om hetzelfde gaat. Ik ben dus heel benieuwd naar de How-to.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst June 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 Ik abonneer mij maar eens op dit draadje .... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 (bewerkt) Dit vind ik interresant, aangezien er bij mij in de auto vaak ook zo'n onverklaarbare lucht hangt. Hele interieur meermalen gereinigd, maar met vlagen is de lucht echt om misselijk van te worden. Geen olie lucht, geen etens lucht, maar wat dan wel?Wellicht dat het bij mij om hetzelfde gaat. Ik ben dus heel benieuwd naar de How-to.... Ga eerst eens langs bij een airco-boer. De meesten hebben een snuffelaar, waarmee ze kunnen vaststellen of er dampen van het koelmiddel naar binnen komen. Tenzij jouw airco inderdaad merkbaar koelmiddel kwijt raakt, zou ik dat eerst laten onderzoeken alvorens de zaak uit elkaar te halen. Zoals Ab al aangeeft, kan de airco-boer ook met een speciale lamp vaststellen of er koppelingen etc. lekken. Gezien de snelheid waarmee jij de vloeistof kwijtraakt lijkt me dat een goede mogelijkheid, omdat je anders zo ongeveer geen verdamper meer onder je dashboard moet hebben, maar uitsluitend een brok roest met een flink gat. June 29, 2008 bewerkt door Newbe Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 (bewerkt) Beste Marco en alle anderen, Laat ik eerst zeggen dat ik het absoluut eens ben om voor de zekerheid e.e.a. te proberen voordat je daadwerkelijk de boel gaat lostrekken. Eerst zoeken op de plekken waar je bij kan. In mijn geval ben ik al wat verder met het speurwerk en tot de conclusie gekomen dat de verdamper op springen staat. Nu ik de airco twee á drie weken geleden heb laten vullen, begon het gedonder weer. Inderdaad die lucht......, ruikt naar tja, wat je al zei, moeilijk te zeggen. Misschien een beetje raar, maar ik ben met mijn neus in het uitblaaskanaal gedoken en toen rook ik het heel sterk. Ik heb vervolgens mijn vinger door het uitblaaskanaal gehaald, ik trof een olieachtige substantie aan..., niet zijnde koelvloeistof maar koelmiddel van de airco. Tussen mijn vingers heen en weer gewreven, nogmaals geroken, dit rook exact hetzelfde als de onbeschrijfbare lucht in de cabine. Als de olie bij het onderste uitblaaskanaal zit, dan is de verdamper al aardig aan het zweten om het maar zo te zeggen. In ieder geval zit het dan in het kachelhuis. ..., als die van jou zo snel leeg raakt en je ruikt die lucht, dan moet je - zou ik haast zeggen - toch ook ergens de olie aantreffen! Die lucht ruik je m.i. niet in de cabine als het lek zich in de motorruimte bevindt......, tenzij hij inderdaad zo snel leegloopt in de motorruimte dat de lucht de cabine intrekt. Ik ga hem voor de vakantie weer demonteren. Hartelijke groet, 6 in-line June 29, 2008 bewerkt door 6 in-line Tekstuele wijziging Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst June 29, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 Net even met de vingers in de onderste uitstroom openingen gezeten, maar die zijn mooi droog en ruiken niet echt. Ik zal nog eens even met mijn neus verder door de auto gaan. Over het verliezen van vloeistof; de airco deed het niet toen ik hem kocht. Ik heb hem laten vullen en toen heeft hij het prima gedaan, voor een dag of 5 / 6. Daarmee ben ik er vanuit gegaan dat ik de vloeistof dus in die dagen alweer kwijt ben geraakt. Buiten condenswater, heb ik nooit echt een plasje of zo zien liggen onder de auto. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 (bewerkt) Kan heel goed Marco. Bij mij werd de lucht ook minder. Mogelijk en logisch eigenlijk, zal die onbeschrijfbare lucht minder worden naarmate de airco leegraakt. De olie zal zeer waarschijnlijk in de loop van dagen verdampen. Behalve bovenstaande. Heb je hem al eens laten afpersen? Ze brengen hem dan onder druk met stikstof tot ongeveer 15 bar, vervolgens naar huis en thuis afsoppen onder de motorkap. Weet je in ieder geval dat, naast de lucht in de cabine, onder de motorkap alles redelijk goed zit. Onder de kap kun je de leidingen, koppelstukken, lagedrukventiel, droger, condensor, compressor flink afsoppen. Compressor kan zeker lekken, vooral op de afdichting. Even flink soppen bij de asafdichting. Gezien het snelle verlies van koelmiddel kun je het beste niet al te lang wachten met soppen als het systeem onder druk staat. Hartelijke groet weer, 6 in-line June 29, 2008 bewerkt door 6 in-line Toevoeging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst July 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2008 Beste collega's, Zoals beloofd maak ik nog een How To. Zal helaas nog even duren:(, want daar moet ik echt even voor gaan zitten. Mocht een van jullie echter vooraf al vragen hebben, dan hoop ik te kunnen helpen d.m.v. het forum. Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.