henkiecuracao Geplaatst July 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 Mijn Cherokee 1990 wordt nog steeds heel heet. Met rijden is de cooling nog wel goed maar als ik te lang stilsta, dus als er geen wind mijn motor binnenkomt, dan wordt motor op den duur wel heel heet. Ik denk dat mijn fan niet aanslaat. De fan doet het wel (heb ik gecontroleerd). Ik heb daarom vier vragen. 1. Wanneer hoort de fan aan te slaan? Dus hoe kan ik controleren of hij niet aanslaat? 2. Klopt het dat de fan twee soorten zekeringen heeft, een binnen bij pedalen en een (relais) ergens bij de motor? 3. Is een van de zekeringen, nummer 3 (blower motor), bij mijn pedalen? 4. Als er een tweede zekering of relais is, waar zit deze dan? Ik hoop dat iemand me kan helpen, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 (bewerkt) Hallo Henkie, Wat een problemen met je koeling in die Curacaose hitte. De fan gaat bij ong.100*C aan. De CTS (coolant Temp. Sensor) stuurt een signaal naar de Computer. Niet als hij slecht of kapot is. Ook de airco geeft een signaal naar de computer als je hem aan zet. In de motorruimte moet het relais met de zekering zitten. Als je de zekering eruit haalt, moet je een een verbindingsdraad in kontakten steken. pin 30 en 87. Zo kan je het relais`en zekering en aansluitingen controleren,omdat je fan nu moet gaan draaien. We horen het wel. P.S ook je mechanische fanclutch kan kapot zijn, vooral omdat hij bij langzaam rijden en stationair draaien heet wordt. July 10, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst July 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 Wim, bedankt voor je reactie. Koeling is hier echt heel belangrijk, voor mezelf niet zo (airco heb ik niet nodig, doet het ook niet) maar voor de motor wel. Als ik het dus goed begrijp moet ik de CTS, coolant temp. sensor opsporen. Is dit zo'n vierkantblokje? En dan moet ik om te controleren of dit het probleem is een draad doen van pin 37 naar pin 87. Ik zal dat vanavond eens even proberen, ten minste als ik de CTS kan lokaliseren. Wat de fanclutch is en waar deze zit weet ik niet. Ik ga me eerst richten op de CTS. Gr. Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 (bewerkt) Hallo. Ik denk dat ook bij jouw bouwjaar de CTS op het thermostaathuis zit. Er komen 2 draden uit. Bij koude motor moet je ong.11 Kohm(11000)meten over de kontacten en bij een warme motor 700 Ohm.dan is de sensor goed. De pinnen 30 en 87 van het relais hebben niets te doen met de CTS. July 10, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst July 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 oke thanks, ik begrijp het nu. Even zo goed zal ik de relais opzoeken en die eerst eens bekijken (dat is het meest eenvoudige, voor mij dan). Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2008 Hallo. Het kan ook zijn dat je CTS aan de zijkant van het motorblok zit , in het midden aan de bestuurderskant onder het uitlaatspruitstuk. In de jaren '90 en '91 kreeg je de grote veranderingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
henkiecuracao Geplaatst July 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Wim, dank. Ik heb denk ik de relais gevonden. Kan er niets aan zien en het doorverbinden van 30 en 87 had geen effect. Wel zag ik een stekkertje dat loszat maar ben er niet achter waar die nou voor dient. Het is een vertakking van de electriciteitsdraad waar ook mijn fan op zit. Ik heb het idee dat deze stekker aan mijn radiator zit (aan de bestuurderskant, linkerkant dus). Ik heb de stekkers aangesloten maar zit niet echt goed vast dus vraag me af of dat iets heeft geholpen. Een aanvullende vraag kan ik die fan direct op mijn accu aansluiten? Bijvoorbeeld met een switch ertussen die ik vanuit mijn auto kan aanzetten (anders blijft fan aanstaan). Gaat de fan dan kapot? Dit zou een noodmaatregel zijn totdat ik het ware euvel gevonden heb. Kan iemand me hierover adviseren? Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 (bewerkt) Wim, dank. Ik heb denk ik de relais gevonden. Kan er niets aan zien en het doorverbinden van 30 en 87 had geen effect. Wel zag ik een stekkertje dat loszat maar ben er niet achter waar die nou voor dient. Het is een vertakking van de electriciteitsdraad waar ook mijn fan op zit. Ik heb het idee dat deze stekker aan mijn radiator zit (aan de bestuurderskant, linkerkant dus). Ik heb de stekkers aangesloten maar zit niet echt goed vast dus vraag me af of dat iets heeft geholpen.Een aanvullende vraag kan ik die fan direct op mijn accu aansluiten? Bijvoorbeeld met een switch ertussen die ik vanuit mijn auto kan aanzetten (anders blijft fan aanstaan). Gaat de fan dan kapot? Dit zou een noodmaatregel zijn totdat ik het ware euvel gevonden heb. Kan iemand me hierover adviseren? Henk Hallo Henkie. Ik heb daar enkele dagen ( 1 Juli) geleden nog een post van op het forum gezet. FF opzoeken : schakelaar op Electrische auxfan. July 11, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst July 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2008 als je temperatuursensor op de radiateur zit. dan moet je eigenlijk de sensor gaan verleggen naar boven bij de motor bij de slang die van de thermostaathuis afkomt. want dan slaat de fan eerder in. want koelwater is het heetst als meteen uit de thermostaat komt. dus je pakt een stuk buis van 10 cm die slang past die van de thermostaat afkomt. boor in het midden een gat las ereen moer op met de draad van de sensor erin. en sluit daarna de sensor erop aan. en de kabel die naar de fan loopt. dus als dan het te heete koelwater uit de motor komt dan slaat de fan eerder in. bij de latere modellen hebben ze dit aangepast en zit de sensor voortaan op de motor bij het thermostaathuis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst July 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2008 hallo Even terug komen op het laatste wat is geschreven!! Je kan een temp.gever die onderin de radiateur is geplaats niet zo 123 na boven in de radiateur verplaatsen, simpelweg dat deze een ander temp. heeft waarbij hij schakeld. Bovenin zal de temp. ongeveer 85 tot 95 graden zijn en onderin ongeveer 55 to 65 graden. De temp. sensor voor de computer geeft allen de choke stand aan van de gas klep. Zoek gewwon de sensor op de raditeur op en jump de de draden en hij moet gaan koelen zo niet dan is er iets met het relais of de vin. Nou doooooeeeeeeeeei Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst July 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2008 halloEven terug komen op het laatste wat is geschreven!! Je kan een temp.gever die onderin de radiateur is geplaats niet zo 123 na boven in de radiateur verplaatsen, simpelweg dat deze een ander temp. heeft waarbij hij schakeld. Bovenin zal de temp. ongeveer 85 tot 95 graden zijn en onderin ongeveer 55 to 65 graden. De temp. sensor voor de computer geeft allen de choke stand aan van de gas klep. Zoek gewwon de sensor op de raditeur op en jump de de draden en hij moet gaan koelen zo niet dan is er iets met het relais of de vin. Nou doooooeeeeeeeeei gisteren bij een jeep garage geweest. en daar stond toevallig een cherokee die had hetzelfde probleem. en dat is nu met het verplaatsen van de sensor verholpen. en bij henkie in curacao is de buitentemperatuur veel heter dan hier. en dan is dit een optie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2008 (bewerkt) Hallo Jeepers. Bij welk bouwjaar heeft de XJ de CTS op de radiateur zitten? Bij mij weten is dat vanaf eind '90 niet meer. Tussen 1987 en 1990 waren er 3 sensoren. Een inderdaad op de radiator voor de E fan (airco uitvoering) en 1 op de cilinderkop voor de controlelamp/meter in de cabine en de laatste beneden op het motorblok voor de computer. In 1991 ging dat veranderen in slechts 2. Op de cilinderkop bleef voor de meter en de ander op het thermostaathuis voor de ECU en E fan. In 1997 ging het weer anders i .v.m. de OBD II. Nu is er maar 1 op het Thermostaathuis. July 13, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.