Spring naar bijdragen

fan slaat niet aan


Recommended Posts

Mijn Cherokee 1990 wordt nog steeds heel heet. Met rijden is de cooling nog wel goed maar als ik te lang stilsta, dus als er geen wind mijn motor binnenkomt, dan wordt motor op den duur wel heel heet. Ik denk dat mijn fan niet aanslaat. De fan doet het wel (heb ik gecontroleerd). Ik heb daarom vier vragen.

1. Wanneer hoort de fan aan te slaan? Dus hoe kan ik controleren of hij niet aanslaat?

2. Klopt het dat de fan twee soorten zekeringen heeft, een binnen bij pedalen en een (relais) ergens bij de motor?

3. Is een van de zekeringen, nummer 3 (blower motor), bij mijn pedalen?

4. Als er een tweede zekering of relais is, waar zit deze dan?

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Henkie, Wat een problemen met je koeling in die Curacaose hitte.

De fan gaat bij ong.100*C aan. De CTS (coolant Temp. Sensor) stuurt een signaal naar de Computer. Niet als hij slecht of kapot is. Ook de airco geeft een signaal naar de computer als je hem aan zet.

In de motorruimte moet het relais met de zekering zitten.

Als je de zekering eruit haalt, moet je een een verbindingsdraad in kontakten steken. pin 30 en 87. Zo kan je het relais`en zekering en aansluitingen controleren,omdat je fan nu moet gaan draaien. We horen het wel.:blink:

P.S ook je mechanische fanclutch kan kapot zijn, vooral omdat hij bij langzaam rijden en stationair draaien heet wordt.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim, bedankt voor je reactie. Koeling is hier echt heel belangrijk, voor mezelf niet zo (airco heb ik niet nodig, doet het ook niet) maar voor de motor wel.

Als ik het dus goed begrijp moet ik de CTS, coolant temp. sensor opsporen. Is dit zo'n vierkantblokje? En dan moet ik om te controleren of dit het probleem is een draad doen van pin 37 naar pin 87. Ik zal dat vanavond eens even proberen, ten minste als ik de CTS kan lokaliseren.

Wat de fanclutch is en waar deze zit weet ik niet. Ik ga me eerst richten op de CTS.

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik denk dat ook bij jouw bouwjaar de CTS op het thermostaathuis zit. Er komen 2 draden uit. Bij koude motor moet je ong.11 Kohm(11000)meten over de kontacten en bij een warme motor 700 Ohm.dan is de sensor goed. De pinnen 30 en 87 van het relais hebben niets te doen met de CTS.

:blush:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim, dank. Ik heb denk ik de relais gevonden. Kan er niets aan zien en het doorverbinden van 30 en 87 had geen effect. Wel zag ik een stekkertje dat loszat maar ben er niet achter waar die nou voor dient. Het is een vertakking van de electriciteitsdraad waar ook mijn fan op zit. Ik heb het idee dat deze stekker aan mijn radiator zit (aan de bestuurderskant, linkerkant dus). Ik heb de stekkers aangesloten maar zit niet echt goed vast dus vraag me af of dat iets heeft geholpen.

Een aanvullende vraag kan ik die fan direct op mijn accu aansluiten? Bijvoorbeeld met een switch ertussen die ik vanuit mijn auto kan aanzetten (anders blijft fan aanstaan). Gaat de fan dan kapot? Dit zou een noodmaatregel zijn totdat ik het ware euvel gevonden heb. Kan iemand me hierover adviseren?

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim, dank. Ik heb denk ik de relais gevonden. Kan er niets aan zien en het doorverbinden van 30 en 87 had geen effect. Wel zag ik een stekkertje dat loszat maar ben er niet achter waar die nou voor dient. Het is een vertakking van de electriciteitsdraad waar ook mijn fan op zit. Ik heb het idee dat deze stekker aan mijn radiator zit (aan de bestuurderskant, linkerkant dus). Ik heb de stekkers aangesloten maar zit niet echt goed vast dus vraag me af of dat iets heeft geholpen.

Een aanvullende vraag kan ik die fan direct op mijn accu aansluiten? Bijvoorbeeld met een switch ertussen die ik vanuit mijn auto kan aanzetten (anders blijft fan aanstaan). Gaat de fan dan kapot? Dit zou een noodmaatregel zijn totdat ik het ware euvel gevonden heb. Kan iemand me hierover adviseren?

Henk

Hallo Henkie. Ik heb daar enkele dagen ( 1 Juli) geleden nog een post van op het forum gezet. FF opzoeken : schakelaar op Electrische auxfan.:)

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je temperatuursensor op de radiateur zit. dan moet je eigenlijk de sensor gaan verleggen naar boven bij de motor bij de slang die van de thermostaathuis afkomt. want dan slaat de fan eerder in. want koelwater is het heetst als meteen uit de thermostaat komt. dus je pakt een stuk buis van 10 cm die slang past die van de thermostaat afkomt. boor in het midden een gat las ereen moer op met de draad van de sensor erin. en sluit daarna de sensor erop aan. en de kabel die naar de fan loopt. dus als dan het te heete koelwater uit de motor komt dan slaat de fan eerder in.

bij de latere modellen hebben ze dit aangepast en zit de sensor voortaan op de motor bij het thermostaathuis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo

Even terug komen op het laatste wat is geschreven!!

Je kan een temp.gever die onderin de radiateur is geplaats niet zo 123 na boven in de radiateur verplaatsen, simpelweg dat deze een ander temp. heeft waarbij hij schakeld.

Bovenin zal de temp. ongeveer 85 tot 95 graden zijn en onderin ongeveer 55 to 65 graden. De temp. sensor voor de computer geeft allen de choke stand aan van de gas klep.

Zoek gewwon de sensor op de raditeur op en jump de de draden en hij moet gaan koelen zo niet dan is er iets met het relais of de vin.

Nou doooooeeeeeeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo

Even terug komen op het laatste wat is geschreven!!

Je kan een temp.gever die onderin de radiateur is geplaats niet zo 123 na boven in de radiateur verplaatsen, simpelweg dat deze een ander temp. heeft waarbij hij schakeld.

Bovenin zal de temp. ongeveer 85 tot 95 graden zijn en onderin ongeveer 55 to 65 graden. De temp. sensor voor de computer geeft allen de choke stand aan van de gas klep.

Zoek gewwon de sensor op de raditeur op en jump de de draden en hij moet gaan koelen zo niet dan is er iets met het relais of de vin.

Nou doooooeeeeeeeeei

gisteren bij een jeep garage geweest. en daar stond toevallig een cherokee die had hetzelfde probleem. en dat is nu met het verplaatsen van de sensor verholpen. en bij henkie in curacao is de buitentemperatuur veel heter dan hier. en dan is dit een optie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers. Bij welk bouwjaar heeft de XJ de CTS op de radiateur zitten?

Bij mij weten is dat vanaf eind '90 niet meer.

Tussen 1987 en 1990 waren er 3 sensoren. Een inderdaad op de radiator voor de E fan (airco uitvoering) en 1 op de cilinderkop voor de controlelamp/meter in de cabine en de laatste beneden op het motorblok voor de computer.

In 1991 ging dat veranderen in slechts 2. Op de cilinderkop bleef voor de meter en de ander op het thermostaathuis voor de ECU en E fan.

In 1997 ging het weer anders i .v.m. de OBD II. Nu is er maar 1 op het Thermostaathuis.:wub:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...