Spring naar bijdragen

Toch maar omhoog , even "checken" ?


Recommended Posts

Dag heren.. om verwarring te voorkomen, maar een nieuw topic.

Na het 31inch verhaal van de banden, moet die jeep toch maar een stukje omhoog.

( zeker achter )

- Schokbrekers zijn rot rondom, dus nét nieuwe besteld in Waalwijk.

- We gaan een add-a-leaf missie uitvoeren, dodge bladveer er tussen proberen te proppen.

( dit bovenstaande gaan we as zaterdag uitvoeren. )

Heeft een beeeetje spoed, dat ding moet mee naar Oostenrijk.

Een budget lift kit besteld bij 4wd.com, voor de shackels acher & ringen voor.

Helaas reageerd 4wd.com niet op de bestelling , dus misschien moet dat ook maar uit Nederland komen.

Nu ga ik er stiekem van uit, dat die shackel ACHTER moet komen toch ? ( bij de trekhaak kant )

daar zit ook een probleempje.. als je naar die bout kijkt, zit de trekhaak er voor. Die bout krijg je er nooit niet uit zonder de trekhaak er onder weg te halen.

"missen" we hier nu iets of moet ie er gewoon onder uit ?

Of kan je ze ook voor zetten ???

Zo, en nu even een bus kruipolie gaan leegspuiten op de boutjes :D

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Weet je zeker dat een add a Leaf niet voldoende is voor een lift?

Ik zelf heb een extra bladveer van Rancho en hierdoor al een lift van 6 cm.

Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de toestand van het verenpakket wat je nu erop hebt zitten. Is dit erg doorgezakt, dan kan ik wel begrijpen,dat je shackles gaat vergroten. Ik zelf rij ook met 31" Muds BFG.

Als je een te dunne extra bladveer gebruikt om de boel naar boven te krijgen bij een te ver doorgezakte vering , kan het zijn nadat je na loop van tijd weer in gaat zakken.:D

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

AAl & BB is goeie combo vooral bij zwaardere beladingen en ziet er leuk uit met 31ers

De verlengde shackles moeten idd achter.

Wat betreft de trekhaak demonteren, kan heel goed mogelijk zijn en misschien helemaal niet zo heel erg verkeerd. je kan dan namelijk meteen de bevestiging van de trekhaal op de unibody controleren, dit wil nog wel eens doorroesten met een naar gevolg (zag paar weken terug een XJ waarbij de complete trekhaak van de auto was getrokken door de aanhanger)

En vooral dagen lang inspuiten met wd40, hoe meer hoe beter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, dat maakt zaken duidelijker heren, dank.

Stap 1 zal zijn as zaterdag:

Schokbrekers rondom + add-a-leaf

" tijd op "

Net 4wd een mailtje gestuurd "hee, hoe zit het" , als dat erg lang duurt dan hier maar een paar shackels kopen.

"voor de weken erop" ( moet voor half augustus, gaat ie mee als bezemwagen naar oostenrijk )

Ondertussen flink aan het kliederen met wd40, 1e bus van 500ml maar eens leeg maken :D

Hij mag van me gerust een eind omhoog, zover het budget gaat zeg maar en de nieuwe schokbrekers aan kunnen.

T word zo nog wel eens een "echte" jeep :) lol

Een rijdende carpoort?? nee.. hoeft niet echt.. maar toch, zonder problemen brommobieltjes te kunnen aftoppen.. leuk B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu mis ik toch echt iets denk ik ;)

Bladveer zit met een dikke bout vast in het chassis,

Kan je er dan nog op een andere manier bij? dacht dat het in de bodem zelf verwerkt zat.

Sta zeker open voor sugesties.

(ook voor een goeie sugestie om die voor-veer-ringen te vervangen.. Moet je nu echt die hele vooras er onder vandaan halen/laten vallen???

Maar als ik het zo zag zitten die veren voor, gewoon in een soort sandwitch tussen de as & chassis.. Zie nergens bouten enz. om het er af te kunnen halen.

Zat zelf ook te denken.. bout afslijpen, met lomp geweld er uit slaan.

Dan , nieuwe bout via andere kant erin steken.

Bij de nieuwe shackels zitten toch teflon(?) bussen die de rubber "ding" in de bladveer vervangen.

Stefan.. jaja, morgen schokbrekers & goeie pogin aan een add-a-leaf doen.

Maatje weet blijkbaar een kunstje om er een veer tussen te steken zonder het verenpakket onder de auto weg te halen (?)

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Stefan.

Door de jaren heen kan het zo lijken dat de bout vast zit aan de leaf perches ( is waar je bladveren op rusten) Dat is dus niet normaal zo. Normaal zit die bout door je bladen heen en zo zit hij dan op je achteras vast. Als jij je shackles los maakt kan jij als je wagen vrij staat en ondersteunt is je bladveren gedeeltelijk eronder uit halen zdat jij de add a leaf kan plaatsen. Let wel op dat jij je wagen wel hoog genoeg zet. Je nieuwe add a leaf zal namelijk een stukje hoger zijn als je oude bladveren combinatie. Door de jaren heen kan het vast zijn gaan zitten maar dat kan je met een paar klappen met de hamer zo verhelpen.

De voorveren kan je vervangen door gebruik te maken van een verenklem. Dan druk jij je veren in en zo kan jij ze eruit halen. Wat ook kan helpen is je disconnects voor los maken en de wagen uit zijn veren trekken. Dan krijgt alles wat meer speling en als je mazzel hebt ka je dan je veren met wat heen en weer bewegen los krijgen maar een verenklem is de makkelijkste oplossing lijkt mij. Je as los halen kan ook maar dat is verreweg de moeilijkste en langst durende oplossing die je hebt maar is ook zeker uitvoerbaar.

Je voorveren zitten niet echt vast. Ze liggen los op je vooras en 1 bout met beugel houdt hem op zijn plek in de daarvoor aangebrachte uitsparingen. Bij flink flexen ( uitveren ) kan je veer voor los komen van het chassis.

Succes

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wat verwarring :P

Op dit moment, heb ik standaard bladveren.. tikje ingezakt.

Geen shackels gemonteerd "zoals ie uit de fabriek kwam".

Morgen, krijgt de auto rondom nieuwe schokbrekers, en achter een add-a-leaf.

Vooral als tijdelijk lapmiddel, om wat zwaarder te kunnen sjouwen voor een tijdje.

Momenteel, heb ik er nog geen shackels onder zitten, die zijn bestelt.. helaas, nog niet geariveerd.

Om de shackels te plaatsen ( en misschien morgen, voor montage gemak van het extra bladveer-blad ) , wil ik ( of meer.. WE ;) ) de bladveren-paketten aan de achterkant los maken van de auto.

Daarbij komt het trekhaak probleem, hoe goed het misschien mag zijn voor inspectie.. Sla die stap liever over gezien de nog verse gedachten van de voorbumper-ellende ;)

Daar kwam ook de hersenscheet vandaan om de bout er uit te slaan,

"bout mollen" , nieuwe erin steken vanaf de andere kant.

Op deze manier zo min mogelijk van de auto afhalen.

Niet eens zo uit lui zijn, meer uit tijd gebrek , moet er ook op het einde van de middag weer mee naar huis zeg maar.

Het voorveer verhaal is redelijk los staande, die moeten wel los voor de nieuwe verhogings bussen.

Maar zat meer vol verbazing onder die Jeep te kijken hoe dat nu allemaal vast zat. "hoe kom je daar nu fatsoenlijk bij???"

Die Jeep al aan alle kanten gezien & bewerkt, maarja.. de ophanging heeft tot nu toe geen aandacht nodig gehad.

-oef, lang verhaal-

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://people.zeelandnet.nl/stefan666/sukkel.jpg

zie naam ;) .. verdomme, dus er zat een paar centimeter hoger nóg een bout.. waar je dus wel bij kan..

< en ben dus al 3 , nu 4 dagen elke dag alles in de kruipolie/wd40 aan het zetten >

Gaan de spanners nodig zijn ( heb stiekem nog een bron :P ) , iets dichterbij , ga ik zeker even mailen!

... sukkel ... < en nee, Yvan.. niet lachen... ;) > ... naja.. zou ik ook doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja.. ja... < zucht... > :D

Maar, het is gelukt !

Kluitje foto's & verslagje hier =>

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?p=154748#post154748

< trekt biertje open >

Je bladveren achter zullen nog wel iets gaan inzakken na een paar weken en dat zal zeker meer als 1 centimeter zijn.

De shackle zal jou 2.5 a 4 cm meer verhoging geven ( afhankelijk natuurlijk van welk type je shackle je gaat gebruiken ) Ik las dat jij helemaal geen shackle heb. Klopt dat? Deze zitten er normaal standaard wel onder.

Het probleem dat jij denkt te kunnen krijgen met je remleiding is wel goed mogelijk. Bij verhogingen van 3.5 inch zit standaard al 1 langere stalen remleiding bij voor je achteras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was wat verwarring :D had dus wél de standaard shackel er onder

zitten.

Keek alleen naar het verkeerde boutje < whoeps >

Natuurlijk zal hij wat zakken, het is en blijft een lapmiddel.

Nieuw er onder steken is natuurlijk altijd beter.

Maar, .. < er is altijd een maar >

We hebben er een nogal zware jongen tussen gestoken, we zaten gisteren een beetje te rekenen en in THEORIE zou dat ene bijgestoken blad al

een vervanger kunnen zijn voor het hele pakket.

( uitgezonderd het boven-blad )

Hebben we even naar de aslast / wiel-last gekeken van de donor-veer-pakket.

Dus met een beetje geluk, maar de tijd zal dat moeten leren, valt het terug inzakken erg mee.

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=0&plID=270&partID=11934

Dit is de kit die bestelt is, helaas was 4wd zo handig om m'n meebestelde bekerhouder alleen op te sturen, en kreeg ik een mooi doosje.. zonder shackel kit.

Wacht nog in spanning op hun email-andwoord.

Eigenlijk.. niet eens meer nodig, omdat alleen de extra bladveer al veel heeft gedaan.

En , daarbij.. zoals al hiervoor geroepen, zit naar mijn idee al heel erg op het maximale aangaande remleidingen & schokbrekers.

Mocht 4wd alsnog leveren, weet ik op dit moment nog niet goed wat ik nu met die kit aanmoet..

Proberen er onder te zetten, of maar hier op het forum aanbieden "niet meer nodig" .

Hoger is natuurlijk erg leuk, maar mijn persoonlijke "limiet" ligt toch bij,

de leidingen & schokbrekers houden zoals ze nu zijn.

Het moet niet te extreem worden, heb ook niet zo'n behoefte aan gelazer met de versnellings bak, death wobble's , andere aandrijf assen en een beroerde wegligging.

t is en blijf voor mij een 99% wegauto, en confortabel rondtoeteren vind ik belangrijkers als een flex van een halve meter ;)

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snap de bedoeling ;)

ALS... als die nieuwe shackel er nog tussenkomt gaat het ook op deze manier gebeuren,

Alleen zal dan nu alleen de achterste bouten er uit moeten, omdat de

rest nu al vernieuwd/aangepast is.

Wat wij hebben gedaan, is het montage-veerblad boven, gewoon laten zitten.

De rest van de veren er tussen uit gehaald, schoon gemaakt, en een extra veerblad er bij gefröbelt.

Daarna het hele spul er weer tussen gezet & samen gebout.

Ook nieuwe veer-stropjes moeten maken, was gelukkig zo gedaan.'

Hadden de luxe van een grote smeerkuil & vrachtwagen kolom-krik,

dus konden het hele spul met gemak optillen waar we maar wilden.

Bij montage van de veren, hadden we de kont aan de trekhaak-balk met as-steunen van de grond getilt, kon de kolom-krik worden gebruikt om de achter as te ondersteunen en naar wens op te tillen & schuiven.

Dit was vooral handig bij het opnieuw samen bouten van de veren & stabisator stang onder de auto.

Nog eens overleggen met de lokale jeep-goeroe of het verstandig is om

die shackels achter er nog bij te steken, en die verhogings-bussen voor de voor veren.

Twijfel hier echt of het nog wel kán zonder in de knel te komen met

de leidingen & schokbrekers.

Niet echt een kwestie van willen.. nog een tikkie omhoog.. ben daar heeeeelemaal niet op tegen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stelletje prutsers daar bij 4wd.com,

2 mailtjes later deden ze eindelijk de moeite om andwoord te geven

wanneer de budget boost kit komt.

"Half september weer op voorraad"

Knuppels, had dat even na het bestellen vertelt.

En niet 2 weken later.

Naja, ander kitje uitgezocht, moeten ze nu toch niet durven om weer om

verzendkosten te gaan vragen.

Jammer, poosje terug was het een stuk beter geregeld daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn nu nóg grotere prutsers, als ze het dan gewoon laten weten

"sorry, niet op voorraad.. wilt u wachten of een altanatief ??"

Kan nooit zoveel moeite zijn.

krijg je een doosje, met alleen een bekerhouder!

( had meebesteld, zou aan gewicht toch niet uitmaken voor verzenden )

Krijg je de verzendkosten door, 30 dollar.. Lijkt aardig te kloppen ( gewicht / formaat )

Geen rekening in doos, of "shackels niet op voorraad" , - niets - , alleen wéér dat boekje van ze en die stickers.

Heb afgelopen week gevraagd of ze me een andere kit willen toesturen ( zelfde prijs ) indien op voorraad.

Helaas, het is niet de moeite om andwoord te geven.

Erg slecht geworden daar, poos terug had je zelfde dag nog andwoord

op een vraag / verzendkosten vraag.

Nu moet je 2x mailen om op z'n minst andwoord te krijgen.

Jammer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...