aerox Geplaatst July 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2008 Ik heb met mijn stomme kop een diesel motor overgestart. Nou kwam ik later thuis. even later moest ik nog weg en... niks. Accu niet meer bijgeladen. Nu lijkt mijn dynamo nog in orde. Mijn vraag is of het de spanningsregelaar op de dynamo kan zijn. Verder heb ik de zekeringen bekeken en die zijn ook in orde. Groeten, Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Als de Jeep loopt, moet je naar de voltmeter kijken. Is deze met de laadspanning ong 14 Volt. dan zal er wel niks aan de hand zijn met de spanningsregelaar. Echter als er een piekspanning optreedt van veel hoger dan 14, bijv 16 of 18, dan kan het foute boel zijn. Echter laadspanning is helemaal niet meer aanwezig? Niet meer laden is een spanning afgifte van 11,5 volt . Te meten bij de dynamo! De spanningsregelaar zit meestal vanaf '91 in de ECU. July 15, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2008 Hoeveel Ampère maximum is jouw accu ? Kan zijn dat die diesel er te veel aan gemolken heeft... Was je motor aan het draaien toen die diesel startte, of heb je het gewoon bij stilstaande motor gedaan ? In dit laatste geval kan het zijn dat de platen van je accu door de te grote stroom scheef gaan trekken zijn... niet goed dus... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2008 (bewerkt) Normaal gesproken kun je met je jeep gemakkelijk een diesel helpen starten hoor. Een lier trekt echt meer en kan ook... Het kan ook zijn dat je accu gewoon leeg is geraakt, wat vooral kan gebeuren met uitgeschakelde motor tijdens de hulpstart. Meet trouwens ook eens met een voltmeter op de accupolen zelf, dus niet op de klem. Het wil nog wel eens gebeuren dat een hoge stroom de klemmen isoleerd, vooral als er vuil tussen de klem en de pool zit. En dan is er nog het toeval: Je dynamo heeft het begeven net voor of tijdens de hulpverlening. Afhangkelijk van het type motor en het bouwjaar heeft je dynamo trouwens een ingebouwde regelaar of regelt de PCM de laadspanning. In het laatste geval zal bij een defect in het opwekcircuit ( koolborstels, veldwikkeling) overigens je motorstoringslamp oplichten. July 15, 2008 bewerkt door 87wrangler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aerox Geplaatst July 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2008 Allereerst iedereen bedankt voor de hulp en info. Echter er bleek helemaal niks aan de hand te zijn. Puur toeval dat hij het niet meer deed na het overstarten. Maar het bleek dat mijn accu klemmen veel aanslag hadden en niet goed contact maakten. Heb ze ff opgeschuurd en hij werk weer perfect. Groeten Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2008 (bewerkt) Hallo. En wij maar meedenken:lol:, Gelukkig is het opgelost. Hiermee kan ik niet meer benadrukken , dat het leeuwedeel van de storingen te wijten is aan slechte verbindingen. Vooral aardingen van de accu,motorblok,dynamo en computer. Zelf als de buitenkant van de verbinding goed eruit ziet, wil dat dus nog niet alles zeggen. Ik ben zelf hiermee al jaren bezig om alle aardingen te vinden, en ik heb ze nog niet allemaal gevonden. July 17, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2008 Ik ben zelf hiermee al jaren bezig om alle aardingen te vinden, en ik heb ze nog niet allemaal gevonden We leven met je mee, wim. Goed blijven zoeken !! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2008 We leven met je mee, wim.Goed blijven zoeken !! Dan moet je weten , dat ik een chassis grounding diagram heb van een Wagoneer . Alleen hierop staan er al over de 50 stuks. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2008 Alleen hierop staan er al over de 50 stuks. Tja, en dan zegt de wet van Murphy dat net diegene die je Jeep beroerd laat lopen, op de meest ontoegankelijke plaats zit... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.