Spring naar bijdragen

veiligheid vs almaar extremer terreinrijden


steven
 Share

Recommended Posts

Ik rij nu al zo´n 12j met mijn cj(s) off road.

Ik merk bij mezelf, bij anderen en op evenementen dat de grenzen steeds verder verlegd worden.

Waar we vroeger al blij waren als we door een paar plassen konden rijden moet het nu steeds heftiger en extremer.

Jeeps worden ook steeds verder aangepast: lier(en) andere bumpers, grotere banden, assen en lockers....

Wat ik echter vaststel is dat heel veel jeepers het niet nodig vinden om in een fatsoenlijke rolkooi te investeren. Als je ziet wat er bv in een cj zit af fabriek.....

Was gisteren in geilenkirchen en sprak daar een jeeper met een mooi verbouwde jeep: grote banden, andere assen en r&p, winch, .... hij had het zelfs al over een lier voor achter op de jeep. We reden daar een aantal proeven die potentieel risicovol zijn maar in de jeep zat nog steeds de rolbeugel uit de fabriek......

Heb de laatste jaren al een 7-tal jeeps zien overkop gaan waarvan de meeste zonder fatsoenlijke kooi, waarbij de bestuurders telkens veel geluk hadden, als je ziet hoe zo´n jeep is toegetakeld naar een kleine rol dan is het een kwestie van tijd voor er eens zwaar gekwetsten vallen.....

Mss toch es over nadenken......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij nu al zo´n 12j met mijn cj(s) off road.

Ik merk bij mezelf, bij anderen en op evenementen dat de grenzen steeds verder verlegd worden.

Waar we vroeger al blij waren als we door een paar plassen konden rijden moet het nu steeds heftiger en extremer.

Jeeps worden ook steeds verder aangepast: lier(en) andere bumpers, grotere banden, assen en lockers....

Wat ik echter vaststel is dat heel veel jeepers het niet nodig vinden om in een fatsoenlijke rolkooi te investeren. Als je ziet wat er bv in een cj zit af fabriek.....

Was gisteren in geilenkirchen en sprak daar een jeeper met een mooi verbouwde jeep: grote banden, andere assen en r&p, winch, .... hij had het zelfs al over een lier voor achter op de jeep. We reden daar een aantal proeven die potentieel risicovol zijn maar in de jeep zat nog steeds de rolbeugel uit de fabriek......

Heb de laatste jaren al een 7-tal jeeps zien overkop gaan waarvan de meeste zonder fatsoenlijke kooi, waarbij de bestuurders telkens veel geluk hadden, als je ziet hoe zo´n jeep is toegetakeld naar een kleine rol dan is het een kwestie van tijd voor er eens zwaar gekwetsten vallen.....

Mss toch es over nadenken......

Ik denk dat er meerdere zaken zijn die kunnen bijdragen aan de veiligheid tijdens het offroad rijden. Ik zie nog geregeld lieracties met lier en staalkabel waarbij er niks op de lierkabel ligt en de toeschouwers op 5 meter afstand staan maximaal.

Ik zie ook jeeps die vrij pittige heuvels beklimmen of moeilijke proeven doen terwijl de mensen de jeeps bijna kunnen aanraken. 1 stuurfout of een koprol en niet alleen de bestuurder heeft een uitdaging maar ook de toeschouwers die erbij staan.

Ik denk dat het niet lang zal duren en dan krijg je een beetje hetzelfde idee als in de racerij. Publiek zal het vanaf een grote afstand moeten aanschouwen en per deelnemer aan een offroad evenement zal er een grotere afstand zijn tussen elke deelnemende wagen. Houden de organiserende organistaies zich niet aan deze regels dan zullen ze hun vergunning verliezen. Het is denk ik een kwestie van tijd als er echt grote ongelukken gebeuren dat deze maatregelen zullen worden doorgevoerd. Want je gaf het zelf al aan. De wagens worden steeds beter. De proeven worden steeds zwaarder en we blijven gewoon mensen. En ook mensen maken fouten. Dat gebeurd gewoon vroeg of laat.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schei toch uit mannen...

Een fabrieks af rolbeugel is sterk genoeg om een redelijke rol te overleven, je moet je eerder afvragen hoe de auto het eraf brengt.

Staalkabels heb ik nog NOOIT weg zien springen want staal bouwt geen energie op doordat er geen rek inzit.heb er toch meerdere zien breken in de binnenvaart. mischien andere kwaliteit ?

Investeer dan toch in liertouw...

Toeschouwers in gevaar ? kom eens kijken bij het NK voor je wat roept !

Dit soort berichten moet je lekker voor je houden, is allemaal weer voer voor de anti 4x4 clubjes !!

En verder, ik leef samen met enkele miljoenen Nederlanders op een veel klein te stukje land met veel te veel regels...Zullen we op Jeepevenementen laten zien dat het zonder regels maar met moreel besef ook allemaal wel goed komt ?

Dat komt het immers al sinds de eerste Jeeps...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar het mij om ging is dat alles gevaarlijk kan zijn tijdens dit soort gezellige uitjes. Wij hoeven die mensen niet te voeden want dat worden ze toch al als ze gebruik maken van het internet. Youtube , vkmag , filmpjes enz krijgen ze al genoeg informatie. Tevens kan je dit soort dingen toch niet voorkomen. Waar mensen werken of spelen gebeuren ongelukken. Dat hou je niet tegen en is ook niet tegen te houden. Je kan je jeep nog zo goed en veilig maken dmv rolkooi , liertouw enz. Het zal altijd een zwakke schakel blijven want tis een machine en die gaan kapot en worden gebruikt. Tevens kan je niet aan iemand zijn gezicht zien hoeveel hij wil of kan besteden aan zijn jeep. Een liertouw kost geld , een rolkooi ook. Het moet allemaal nog wel leuk blijven daar ging het mij om. het is en moet nog steeds een hobby blijven die leuk en betaalbaar moet blijven.

En over de staalkabel. Ik werk met staal en al onze staalkabels moeten en worden elk jaar gekeurd en kunnen heel wat meer hebben als die kleine lierkabeltjes waar de meesten mee werken.

Hier zie je een formule. waarschijnlijk kunnen er velen niks mee maar staalkabels hebben rek en dus ook energie als ze springen!

Je kan stellen dat dit voor staal ongeveer 0,2% is (vloeigrens = 0,2% rekgrens).

Je kan bepalen hoeveel energie de kabel dan heeft: hoe lang is die kabel, hoeveel is de totale elastische verplaatsing van de kabel, de totale energie is dan een x waarde

Om dan de kracht te berekenen die vrij komt bij het wegspringen pff, moeilijk. Je kan de beginenergie van die kabel bepalen, en (meest nadelig) veronderstellen dat ál die energie gebruikt wordt om de kabel naar voren te verplaatsen.

c5c6954ffc66bb4b87abf15706d19d3c.gif (+ev. energie doordat de x ton-massa beweegt) en dan heb je de snelheid waarmee hij wegschiet. Het verschil in impuls geeft je de kracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schei toch uit mannen...

Een fabrieks af rolbeugel is sterk genoeg om een redelijke rol te overleven, je moet je eerder afvragen hoe de auto het eraf brengt.

Staalkabels heb ik nog NOOIT weg zien springen want staal bouwt geen energie op doordat er geen rek inzit.heb er toch meerdere zien breken in de binnenvaart. mischien andere kwaliteit ?

Investeer dan toch in liertouw...

Toeschouwers in gevaar ? kom eens kijken bij het NK voor je wat roept !

Dit soort berichten moet je lekker voor je houden, is allemaal weer voer voor de anti 4x4 clubjes !!

En verder, ik leef samen met enkele miljoenen Nederlanders op een veel klein te stukje land met veel te veel regels...Zullen we op Jeepevenementen laten zien dat het zonder regels maar met moreel besef ook allemaal wel goed komt ?

Dat komt het immers al sinds de eerste Jeeps...

Als je rolbeugel af fabriek dan zo goed is waarom heb je er dan zelf ook een extra gebouwd???

Ik heb zelf van nabij twee goeie voorbeelden meegemaakt:

1x een rol van een cj (met fabriekskooi) waarbij het voorraamframe helemaal naar binnen stond. De bestuurder mag "blij" zijn dat ie tijdens de rol eruit geslingerd is want anders was het heel slecht afgelopen

1x een rol van een cj met goeie rolkooi waarbij je wel kunt afvragen of de chauffeur en passagier het anders nog konden navertellen....

Op het web staan tal van foto´s van verwondingen door een gebroken stalen lierkabel.... Dit wil je echt niet meemaken....

bewerkt door steven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind veiligheid zeer belangrijk, maar ben ook fan van Darwin ;)

vind het erger om te zien dat er kinderen los achterin staan zich vasthoudend aan de rolkooi.

Moet trouwens ook niet zo'n cultuur worden als USA waar alles op bangmakerij wordt gebaseerd, en ze al 10 jaar in hun broek sch**ten vanwege de afrikaanse Killer-bee die er binnen 3 weken zou zijn :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat Steven wel een punt heeft.

Maar dan vooral omdat er bijzonder veel wordt gedaan aan het verbouwen van de Jeep met het oog op terreinprestatie. Aan de veiligheid wordt inderdaad veel te weinig gedacht.

Afgelopen weekend gelukkig niemand gezien die zonder gordel reed, dat is al winst. Maar het is een basisregel... een rolkooi is zeker voor terreinen als Geilenkirchen geen overbodige luxe. (nee, ik heb er geen en rij daarom ook altijd defensief)

@Ron, op de trials waar jij komt praat je over off-roaders die vaak een heleboel ervaring hebben en met alles net wat verder gaan dan de normale plezier-terreinrijders. Daarnaast heb je al zoveel gevoel met je auto dat je al bijna van tevoren weet wat hij gaat doen bij schuin staan.. niet iedereen weet dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veiligheid vind ik ook zeer belangrijk maar je wordt overal al zo betutteld en dat ben ik spuugzat.

Als ik mijn leven in gevaar wil brengen is dat mijn keus.

Wat lierkabels betreft, niet alleen wegspringen van een kabel ( wat ik dus echt nog moet meemaken al laat je er 100 formules op los en verteld iedereen er 1000 stoere verhalen over ) is gevaarlijk maar denk eens aan de situatie waarin je vaak verkeerd, halverwege een helling of schuin op een 30 meter lange klim....lijkt me ook een probleem.

Risico's horen bij deze sport, daar komt toch ook een beetje onze kick vandaan ?

@steven, ik begrijp je punt maar ben van mening dat iemand met een rolkooi doorgaans al wat verder in de sport is dan iemand die nog met de factory rollbar rijd.

Rolkooi= geprepareerde Jeep=meer ervaring=neemt doorgaans meer of zwaardere risico's.

Rollbar= meer standaard=meestal minder ervaring=minder of minder zware risico's.

is ff erg zwart wit gezegt maar als je een rol maakt op de Maasvlakte volstaat een rollbar, Bilstain bv. is minder vergevend..

Ik weet echt niet hoe ik het anders uit moet leggen of in woorden uit moet drukken maar als je ervaren genoeg bent om zware risico's te nemen dan moet je ook ervaring genoeg hebben om te weten welke risico's je met je Jeep moet of kunt nemen...of zoiets :ohmy::yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er in de eerste plaats om dat iedereen de meest eenvoudige maatregelen zelf kan nemen, zoals het dragen van de veiligheidsgordel.

Hetzelfde geldt in feite voor een lierkabel. Een nieuwe kabel die niet overbelast wordt zal niet springen. Maar naarmate hij vaker is gebruikt is het lang niet uitgesloten dat er een kink in komt, en dat wordt een zwakke plek. Ik heb inderdaad meegemaakt dat een maat in militaire zienst met zijn hoofd apart verpakt werd afgevoerd. En de deskundigen adviseren altijd om iets op de kabel te leggen waardoor het wegspatten wordt gedempt. Een kleine moeite lijkt mij.

En als je van mening bent dat dat allemaal niet nodig is, neem dan de moeite om omstanders minstens op 5, maar liever op 10 meter afstand te houden. Die omstanders zijn zich soms helemaal niet bewust van de risico's namelijk.

Kleine maatregelen die iedereen met gezond verstand gewoon neemt. Ik mag hopelijk aannemen dat het voor de zeer ver gaande terreinrijder gaat om afgewogen risico's en dat geldt ook voor Darkwolf, neem ik aan. Probleem kan worden dat je op een gegeven moment zo gewend raakt aan het nemen van grote risico's, dat de grens tussen veilig en gevaarlijk niet meer wordt getrokken. Maar volgens een verzekeringsmaatschappij: Het leven blijft levensgevaarlijk.

Daar hoeven we toch niets extra's aan toe te voegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij met de deskundigheid van onze marschals die op prettige wijze hun kundigheid werwoorden en ons leren omgaan met onze Jeep, ons leren kijken in het terrein, ons wijzen op mogelijke problemen/gevaren etc.

Ik vind dat ik op elke academy weer heel erg veel leer. Wat me vooral opvalt is ..... er zijn geen stoere jongens die even laten kijken wat ze kunnen, maar iedereen rijdt voor zichzelf en bepaalt zelf wat hij/zij op welke manier doet. Ik denk dat de meesten op een verantwoorde wijze met hun hobbie omgaat. Kost al geld genoeg zonder schades!

Ik ben het met iedereen eens die vind dat we wel moeten WETEN waar we mee bezig zijn. Misschien kunnen we eens een Jeepdag organiseren waarop elk aspect dat met veiligheid te maken heeft aan bod kan komen, zodat we ook theoretisch onderlegt dan van de praktijk kunnen genieten. Iets in de trent van Rust Baster ( als ik dat goed schrijf ). Als ik voor mij praat dan moet ik toegeven dat mijn uitrustig volstrekt onvoldoende is, maar ik heb de kennis niet om te weten wat ik in welke situatie bij me zou moeten hebben. En om zomaar iets te kopen heeft ook geen zin. kennis van een goede uitrusting zal zeker veiligheid verhogend werken. Ik moet nog veel leren, maar ik hoop dat ik dat op dezelfde prettige manier kan doen zoals ik ook mijn huidige kennis vergaart heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in ieder geval blij dat ik nu wel een goeie rolkooi heb in m'n CJ. Uiteraard hoop ik deze nooit nodig te hebben.

Zoals Steven reeds zei, is de rolbeugel van een CJ niet zo veilig als je enkele keren rond gaat (zeker niet als er bomen staan). De stevigheid van het voorraamframe is zo goed als te verwaarlozen. Bij een YJ is die al een stuk beter door de twee horizontale buizen en bij de TJ heb je er nog een steviger raamkader bij.

Wat ik ook niet goed begrijp is dat sommige Jeepers die wel een degelijke rolkooi hebben, soms dan de gordel niet eens dragen (of dat de gordels verkeerd gemonteerd zitten).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie foto's maar het veranderd mijn mening niet.

Staalkabel ieder jaar vervangen voorkomt gezeik, ik heb nog nooit een gebroken kabel zien wegspringen en wil dat graag zo houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Las dit stuk wat laat en had mezelf beloofd er me niet mee te bemoeien.(kan het toch niet laten)

Vind dat Dark en Steven allebij gelijk hebben.

Maar in dit geval zal ik me iets meer bij Dark aan sluiten. Maar zal ook een remark maken naar synthetisch touw: 't synthetische touw wat gebruikt wordt in de 4x4 sport, is ontwikkeld omdat het makkelijk handelbaar is en om het zo dicht mogelijk richting staaldraad te brengen. Dus weinig rek enz. Maar wat ik en nog een aantal andere Jeepers hebben gezien heeft dat mooie touw toch nog wel behoorlijk wat rek.

De plaatjes die ik hieronder zet hebben betrekking op een Polyprop of een ander soortig mix fibre touw, maar toch. 't is maar om het even duidelijk te maken. In de scheepvaart(waar we toch wel een al een aantal jaartjes gebruik maken van zowel touw als staaldraad) is er behoorlijk wat onderzoek gedaan.

snapmd1.jpg

snap2ug4.jpg

De snap-back zone is dus het gebied die het touw zal afleggen waneer het gebroken is op de Point of Failure

Die plaatjes die Steven neer heeft gezet geven duidelijk aan dat ook staaldraad heel gevaarlijk kan zijn. Maar ik durf erom te wedden als het syntetisch touw was geweest had die vent z'n poot eraf gelegen. Maar voor beide geldt dus: PAS OP!!!!!!!!!

In de scheepvaart vallen vele malen meer doden door syntetisch touw dan door staaldraad. Kan hier wel allerlij linkjes neerzetten van rapporten die door allerlei instanties zijn gemaakt maar dat lijkt me niet nodig. De plaatjes hierboven spreken voor zich.

Als ik op m'n werk maar denk dat een tros gaat breken zetten we het op een lopen en het liefst zover mogelijk van die snap-back zone!

En tijdens het terrein rijden wil als er iemand aan het lieren is helemaal niet in de buurt staan.

En voor het kinetisch (sleep)koord, prachtig mooi hoor(vindt ik ook:yes:)! Maar je zit met je Jeepje wel in de snap-zone denk ik zo...:yes: (maar wil er ook 1 hebben hoor;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn kunststof lier touwtje is diverse malen gebroken met lieren en viel gewoon dood neer. Niks geen snapback. Een scheepstros kun je moeilijk vergelijken.

Een kinetisch touw is ook al veel zwaarder en dikker en is sowieso elastisch.

Ik heb wel bumpers weg zien vliegen die met een Kinetisch touw als een katapult werkten. Dat zijn dan ook plotselinge krachten omdat je het gewicht van je auto erin gooit. Met lieren bouw je de spanning wat gelijkmatiger op.

nadeel van mn touwtje is dat je het niet netjes moet oprollen in lagen naast elkaar zoals staaldraad maar kris kras schuin overelkaar want anders trekt het zich vast en rolt het weer op naar de verkeerde kant.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo alle mensen

Mijn dank voor deze mooie foto's Steven, ik weet nu niet wat we van plan zijn maar dit lijkt mij nou niet echt nodig om je verhaal kracht bij te zetten.

Verder vind ik eigenlijk dat deze discussie nergens meer over gaat, we beginnen met de veiligheid in een jeep, en eindigen met paar ransige foto's van botbreuken!!!!

Nou neem mij niet kwalijk maar het lijkt gewoon nergens meer op!!!!

To the point, de rolbeugel van een jeep is best wel redelijk veilig, alleen meestal het plaatwerk er onder niet, dan heb je ook niet veel aan.

Vaak zit de gordel ook nog ergens aan dit wrakke plaatwerk vast en heb je dus de poppen aan het dansen.

Dat je mensen ziet lieren zonder iets over de kabel heen, daar moet je dus wat van zeggen!!!, ook bij een touw je weet het toch nooit.

Iedereen heeft verantwoording voor zijn eigen spullen, met geringe moeite kun je zorgen dat ze in orde zijn.

We kunnen toch niet verwachten dat na 1 rollende jeep ieder in de weer gaat met het lassen van een volledige rolbeugel.

Een rollende Jeep is voor 99% een ongeluk, een inschattings fout, geen goede aanwijzing van de bijrijder, niet kijken was is er achter de bult, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik wens vanuit het hoge noorden ieder een veilige jeepers toekomst:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het heel simpel:

Rij je simpele proeven, dan voldoet de standaard rolbeugel best. Ga je extremer, dan zal er in een betere geïnvesteerd moeten worden. Maar dan ben je er niet met een rolkooi, want een rollende auto wil nog wel eens centrifugaalkrachten opwekken. Dus: Ook bescherming tegen armen die uit de portierramen steken enzo gebruiken.

Ook een helm is dan geen overbodige luxe, trouwens.

Veiligheid is nogal afhankelijk van het gedrag van de inzittenden en omstanders. Daar ligt m.i. de verantwoording, want zelfs de beste rolkooi helpt niet als je bijv. geen gordel omdoet....

Als iedereen z'n gezonde verstand gebruikt, is er al veel gewonnen. Maar zolang ik nog glazig aangekeken wordt als ik er iemand op wijs dat z'n kinderen los achterin zitten of zelfs staan, maak ik me nog maar niet druk om het wel of niet bezitten van een rolkooi.:lol:

Over lierkabeld die knappen begin ik niet eens. Daar zijn al boeken vol over geschreven. Publiek probeer ik wel altijd tot afstand houden te manen, ongeacht of er met touw, staalkabel, of voor mijn part ijzerdraad of vislijn gelierd wordt. Een "leek" weet het verschil in eigenschappen immers niet, en kan maar beter leren altijd afstand te houden.<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Loet "six Wheeler"

Ik heb vorig jaar als bijrijder bij challenge's voetbal schoenen gebruikt...

Het helpt...MAAR,voetbal schoenen kunnen niet tegen deze omstandigheden: heb mij dure gekocht(over de 100 euro) en na 4 wedstrijden geef je er geen 5 euro meer voor ;o). De zool is veel te licht en te dun.zeker als je schoen door en door nat is! Dus je onderkant van je voet krijgt heel wat klappen.Ook de neus van de schoen is veel te dun.

Maar het grootste verkeerde eraan is:de noppen onder de zool hebben alleen als je je voeten vlak neer zet grip. Wij kruipen hoofdzakelijk op de voorzijde (tenen) van onze voeten ergens naar boven of naar beneden en net daar zijn geen grote noppen!!! dus...Meer iets van stevige schoenen met hoge sterke afschroefbare noppen op de tip van je schoen en de rest van de zool...

Wel zijn voetbal schoenen lekker licht!!

Groeten;Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...