Spring naar bijdragen

Kleppen


aerox
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeeper. Het tikken van de kleppen kan duiden op een interne vervuiling. De hydraulische kleppenlifters worden hierdoor trager.

Je kan bij de motorolie een cleanertoevoeging doen. Ikzelf gooi er meestal een halve liter ATF bij.(zitten heel veel cleaning dopes in).

Wel na een enkele duizend kilometer verversen en vooral nieuwe oliefilter, want er komt een hoop troep los.:frusty:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik denk in een 4 cil. ong. 4 liters.

Meestal rijdt het goed met normale goedkope minerale olie 15W40.

Ikzelf ben overgegaan op halfsynthetische 10W40. Ook omdat de meeste garages dit erin in doen. Als je overgaat op deze olie ,kan je soms wat lekkages verwachten via pakkingen en oliekeerringen. Ook meerdere keren filter vernieuwen, want erkomt altijd door de synthetische toevoegingen een hoop vuil los.:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee heb ik niet gemeten, kan dat zelf gedaan worden ? of moet ik dat laten doen ? En waarom... wat is het effect als deze niet gelijk is ?

Als de compressie goed is in de motor kan je 1 belangrijke en dure zaak uitsluiten die het tikken kan veroorzaken. Het tikken namelijk van je motor hoeft niet perse aan je kleppen te liggen.

Een kantelende zuiger kan ook voor het tikken zorgen. Als je een kantelende zuiger hebt kan dat oa merkbaar zijn door een compressie die te laag is in 1 van de cilinders. En met laag bedoel ik dus wel een redelijk verschil t.o.v. de andere cilinders. Een kantelende zuiger is een dusdanig versleten zuiger of cilinderbus dat er zoveel ruimte is ontstaan dat tijdens de heen en weergaande beweging van de zuiger deze ook nog eens heen en weer gaat draaien om de pistonpen. Dit is de pen die de zuiger verbind met de drijfstang. Deze draaiende beweging noemt men kantelen.......Het kan, hoor, maar ik zou eerst eens eenvoudig beginnen en gewoon aan een tikkende klep denken vandaar dat ik vroeg is de compressie al gemeten.

Een kantelende zuiger veroorzaakt namelijk ook een tikkend geluid.

Compressie kan je zelf meten maar als je dat niet eerder gedaan hebt en niet de goede apparatuur voor hebt zou ik dit even laten controleren bij een garage.

Weet je zeker dat het geluid hoog uit het motorblok komt. Dus net onder de kleppendeksel vandaan of lager?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...