HansH Geplaatst September 2, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2008 Hallo jeeprijders, Mijn Grand Cherokee ZJ 4.0 uit 94 krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat:(. We zijn er vanavond mee naar familie gereden (toen startte die prima) maar toen we weer we wouden gaan deed hij niks meer. Hij heeft voldoende stroom maar zo gouw als ik het contact omdraai doet hij niks, de startmotor gaat niet rond en tikt volgens mij ook niet (maar het regende hard en kon het ook niet goed horen) vorig jaar is de in 1996 ingebouwde startblokkering met alarm al verwijderd. Ik heb via het engine check lampje de storings codes nagekeken maar die geeft code 55 aan, dus dat alles goed is. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?? Hij staat nu nog daar maar morgen moet hij daar weg kan ik een automaat slepen, want volgens mij is dat slecht. Ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat dit probleem zou kunnen zijn. Groeten Hans:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst September 2, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2008 start relais kapot? zekering? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2008 het regende hard Misschien toch iets te maken hiermee ? geoxideerde aansluiting op batterij, startmotor (ziet er meestal vies uit), alternator die niet oplaadt, relais met geoxideerde poten, enz... Best vanal is de deductiemethode toepassen en stap voor stap alle onderdelen die met het starten te maken hebben testen. En ben je zeker dat je accu niet leeg is ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst September 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper.Als je startrelais het niet doet, klikt de startmotorsolenoid niet. Het startrelais kan kapot zijn, echter misschien ook geen stroom krijgen van de startschakelaar. Of de NSS(neutral safety Switch) op de automaat functioneert niet goed. Deze geeft namelijk verbinding door naar chassis van het startrelais. Het startrelais heeft ook een zekering. Alle aardingen en aansluitingen (zoals hierboven al genoemd is door andere meedenkers) nalopen. Eventueel bij twijfel jumpdraden gebruiken. Startmotor zelf ook testen of hij goed draait (Met grote schroevendraaier dikke contacten overbruggen) Ook nog te proberen op de relaisvoet van het startrelais pinnen #30 en #87 doorverbinden met een draadje. Startcommando! Pas op P.S. Alle zekeringen onder de motorkap nalopen. ASR relais ook. September 3, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jac.vaso Geplaatst September 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2008 en als je dan toch nog moet slepen, gewoon de tussenbak in N(eutraal) zetten toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2008 en als je dan toch nog moet slepen, gewoon de tussenbak in N(eutraal) zetten toch? De meningen hieromtrent zijn nog steeds verdeeld. Officiële documenten waarschuwen hier steeds voor: het slepen van een voertuig met automatische transmissie, kan schade veroorzaken aan de mekaniek. Ik dacht ook met de tussenbak in 'N' moet dit toch geen kwaad kunnen, maar toen ik vorig jaar in panne stond met die SKIM module affaire, heb ik toch een vrachtwagen besteld bij de VAB en hem laten optakelen. Bij een manuele transmissie zou dit perfect moeten kunnen denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HansH Geplaatst September 4, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2008 HIJ DOET HET WEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dank aan iedereen! Het bleek toch de startmotor te zijn. Het startrelais klikte toch, dat kon ik laatst 's avonds niet goed horen omdat het regende Ik had eerst alle zekeringen en het startrelais nagelopen dit was allemaal goed. Een tik tegen de startmotor lukte eerst niet maar naar nog een keer proberen deet die het weer. Hij start nu gewoon weer. Zou de startmotor nu toch aan zn eind zijn?? na 270000 km mag het misschien ook wel een keer, volgens mij is die nog nooit vervangen. Nu het volgende probleem oplossen: de radiateur lekt, niet veel maar toch. heeft iemand nog een goed adresje hiervoor?? Groeten Hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2008 als je je startmotor met een tik kunt repareren, zou ik hem er eens uithalen, volledig demonteren en schoonmaken. en dan alles goed met WD40 behandelen en alle contacten nazien. kan goed zijn dat het daarmee opgelost is. Oh ja, en vergeet ook eens de draden niet te checken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst September 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Kan je weereens zien wij maar meedenken en de oplossing is simpel. Gelukkig maar. Als je de startmotor wilt schoonmaken en smeren, wat mij een heel goed idee lijkt na de kmstand. www.go.jeep-xj.info/howtostarterclean.htm:wacko: September 5, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 Toen ik onlangs was gaan offroaden in Tielt, ben ik eens onder mijn Jeep gekropen om te zien hoeveel kg klei er aan hing... nu, ik schat zo'n 150 kg... Ik heb toen ook eens gekeken naar mijn startmotor, en na lang zoeken vond ik hem, netjes ingepakt in modder en klei van 10 jaar ver. Nu, normaal zijn die dingen wel waterdicht en zo, maar in al die jaren kan er toch wel corrossie optreden en links en rechts wat blubber tussen de kiertjes geraken. En aangezien onze vriend hem met een tik kon doen praten, vermoed ik dat er niet veel aan mankeert... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst September 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 Ja Frans,Je hebt wel gelijk,maar na 15 jaar zou het wel eens kunnen dat....... Uiteindelijk denken wij techneuten wel eens te moelijk. Een flinke tik,wat WD40 en de kontakten schoonmaken kan voorlopig wel voldoende zijn. Haha Het is natuurlijk een Jeep:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 Mijn vader zaliger, wist steeds te vertellen dat vroeger in de jaren 50 en 60 een hamer een standaard onderdeel was van de gereedschapskist. Wat die mannen allemaal niet gerepareerd hebben met een tik, is onvoorstelbaar. Maar anno 2008 lijkt die techniek nog steeds te werken ! We wachten af op de eerste foto's van de startmotor op de werkbank... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HansH Geplaatst September 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 Ik heb nog een adresje die voor zo'n 50 euro de startmotor revieseert. Ik denk dat ik de startmotor daar eens naar toe breng, kwaad kan het nooit. Nogmaals bedankt voor alle info! Groeten van de man met de hamer haha:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2008 Groeten van de man met de hamer haha leg dat ding maar niet te ver... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.