Spring naar bijdragen

Cherokee aanschaf


sjoerd
 Share

Recommended Posts

Hallo,

ik wil een leuke cherokee kopen en heb er nu een op het oog. Probleem is alleen dat ik er niet veel verstand van het en dus geen idee heb of ik een goede koop doe.

Is er iemand die me daarmee uit de brand kan helpen. Misschien weet waar ik het beste op kan letten en dergelijke?

Mvg,

Sjoerd

Welkom,

Voor je een cherokee of jeep ga kopen moet je weten dat het belangrijk is dat deze wagens goed onderhouden zijn geweest. Een jeep met een slechte staat van onderhoud is en zal in 8 van de 10 gevallen een hele dure auto worden. Een cherokee is zowieso geen goedkope auto in verbruik. 1 op 7 is echt een gemiddelde waar je rekening mee moet houden.

Over wat voor cherokee praten wij hier?

Benzine of Diesel?

Automaat of handbak?

Fulltime of partime 4wd?

Kilometerstand?

Bouwjaar?

Dan kunnen wij jou adviseren waar je op moet letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een cherokee uit ca 1992.. Een 2.5 liter bezine..

het is handgeschakelde, parttime 4wheel drive..

Ik zoek dan na de aanschaf ook een plek in de buurt om de onderhoud bij te laten doen.

Maar zoals je zelf ook al zei. Als ie nu in slechte staat is dan moet ik m gewoon niet kopen.

Maar hoe kan ik dat bepalen? Zijn er dingen waar ik op kan letten. Is er iemand die mee kan om dit te bepalen, etc..? De jeep staat de koop in de buurt van ede..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst moet hij natuurlijk, zoals elke auto, netjes starten, trillingsvrij rijden en remmen, normaal sturen etc etc.

Je zegt dat je er geen verstand van hebt.. van auto's of van jeeps? Want als je echt van niets weet is een aankoop keuring waarschijnlijk het beste wat je kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen verstand van autos uberhaubt.. Ik weet nog wel een beetje hoe die werkt maar ik weet niet waar ik op moet letten bij een aankoop.

Ik heb gekeken naar een aankoop keuring bij de dekra maar dat ik ongveer E325. En als blijkt dat het niks is sta ik met lege handen. Ik wel best iets uitgeven om te bepalen of ie goed is of niet maar meteen E325 er tegenaan gooien is misschien een beetje teveel van het goede,

Verder kan ik natuurlijk ook naar de anwb in utrecht maar ik denk niet dat ik m mee krijg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst moet hij natuurlijk, zoals elke auto, netjes starten, trillingsvrij rijden en remmen, normaal sturen etc etc.

Je zegt dat je er geen verstand van hebt.. van auto's of van jeeps? Want als je echt van niets weet is een aankoop keuring waarschijnlijk het beste wat je kan doen.

Klopt helemaal wat kameel schrijft. Als je echt twijfels hebt vraag dan een keuring aan bij bijvoorbeeld de ANWB of welke organisatie dan ook.

Hoeveel km heeft deze jeep gelopen?

Bedenk wel dat de 2.5 liter uitvoering qua verbruik het niet veel beter zal doen als de 4 liter uitvoering. De motor bij een 2.5 cherokee moet er simpelweg harder aan trekken. Het verbuik wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door je rechtervoet. Bij een normaal rijgedrag zal de 2.5 liter een heel klein beetje zuiniger zijn als de 4 liter uitvoering.

Verder is roest een veel voorkomend iets bij jeeps van deze leeftijd. Probeer hem op de brug te zetten en controleer het plaatwerk onder de auto goed. Tevens beginnen de dorpels bij dit soort jeeps van deze leeftijd vaak slecht te worden.

Een 4 liter motor kan probleemloos mits goed onderhouden makkelijk 3 ton halen. Een 2.5 liter motor zal dat niet zo makkelijk halen. Motor moet gewoon harder werken en zal dus ook sneller slijten.

Probeer ook goed de 4wd uit. Bedenk wel dat je bij een parttime uitvoering , de 4wd alleen mag gebruiken op een onverharde weg! Dus niet proberen op de verharde weg! Daar gaat hij een beetje kapot van.

Verder goed letten op lekkages , zweten , uitlaatgassen ( kleur ) , werkt alles nog naar behoren en hoe rijdt de jeep bij zowel 50 als 120 km per uur.

Wat moet deze jeep nog kosten?

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat veel geld voor een XJ uit 1992. Zeker met de vier cylinders onder de kap en als je niet eens weet hoe de staat is.

Nu hebben de 4 cylinders vaak veel minder km's gelopen. Dat is een voordeel.

De helft, dat is veel realistischer voor een 2.5 uit 1992.

...ik zou even verder zoeken, of hij moet in exceptionele staat zijn, wat ik betwijfel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog geen 100.000 km

trouwens bedankt voor alle snelle replies enzo!

Dat is niet heel veel kilometers. Wat heeft de wagen er verder op zitten? Leer , airco , alles elektrisch?

Wat zijn jouw bedoelingen met de jeep? Ga je er geregeld met een aanhangwagen mee rijden? Maak je veel kilometers op de weg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Is het toevallig deze http://link.marktplaats.nl/191478023 die voldoet bijna aan alles wat je schrijft!(is in 2003 in Nederland gekomen)

Ik heb er net één gekocht, en er aardig een studie van gemaakt waar ik op moest letten oa via dit forum.

Het blijft natuurlijk moeilijk, maar is er geen monteur in je kennissen kring om mee te nemen?

Ik heb buiten de vele tips die al gegeven zijn en waar alles wel mee gezegd is, de tip om:

De V.I.N te controleren voor recalls

Het storings lampje uit te lezen voor storingen.

Doet de achteruit het.(niet lachen, echt mee gemaakt)

Hier onder heb ik een link naar mijn foto’s staan, ter illustratie die heb ik mee voor 2,25 K(bij een garage vandaan)

Succes

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sjoerd, misschien even n voorbeeld; Mijn Xj '93 benzine 4.0liter Limited automaat 180k, in goede staat (niet exceptioneel maar gewoon goed), in juli gekocht, heeft mij 2100,- gekost, met wat nieuwe bandjes en remblokken al met al 2500,-. En ik ben heeerlijk aan het rondtuffen in de weekenden (even afkloppen knock knock :thumbsup:), naar vrienden en familie, precies wat jij gaat doen.

Ik heb met een vriend er 3 bekeken en proefgereden en alle 3 direct afgekeurd en de 4e was raak! Succes ermee!

bewerkt door jippiejeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is m inderdaad. Maar ik weet dus niet of ik er goed aan doe. Is er iemand die in de buurt woont en even wil kijken met mij? Wellicht tegen een kleine vergoeding.

Het lijkt me een puik ding maar zoals jullie me al gewaarschuwd hebben moet ie wel in aardige staat zijn anders gaat ie meteen heel veel geld kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft een hele, hele hoge VRAAGprijs voor een XJ in die uitvoering.

Ben met Camel eens, helft is realistischer, is wel een wagen van 16 jaar oud he....

Je kunt gaan kijken en een bod doen (eventueel), óf verder kijken en naar een 4.0/autom. gaan zoeken. Die staan voor dat geld zat te koop.

Succes iig!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoeling van die jeep is dat ik er lekker in ga rondrijden. Ik rij voornamelijk in het weekend wat kilometers naar familie en vrienden etc.. Door de weeks ga ik op de fiets naar het werk toe.

Verder moet ik gewoon nog alles leren over die auto. Maar dat lijk me alleen maar heeeel leuk.

Ik ben het met Kameel en Kollee eens. Tis veels te veel geld voor een cherokee die wel weinig heeft gelopen maar verder behoorlijk kaal is. Geen leer en ook geen airco. Ik zou maximaal 2500 euro geven voor een dergelijke jeep als hij in een hele nette staat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sjoerd

Overtuig je zelf door er gewoon een paar te bekijken en te rijden. weet zeker dat je dan niet bij deze blijft hangen.

Let vooral goed op roest. dorpels, dakrand, bodemplaat maar vooral aan de achterkant boven de kokerbalken. kan je van onderaf niet zo makkelijk zien. In de kofferbak kan je op het tapijt drukken, ongeveer 10 a 15 cm uit de zijkanten. als dat kraakt is het mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagprijs is veel te hoog. Mijn XJ 4.0 van 1997 heb ik afgelopen april gekocht voor € 3500,= en had ook net iets minder dan een ton gelopen en was in zeer nette staat. Daarnaast heeft mijn XJ ook nog een G3 installatie.

Ik zou gewoon nog even verder kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vorige week een Grand Cherokee gekocht en deze vooraf laten keuren bij Edward en Ron van Jeep Cherokee Parts in Tilburg.

Kosten voor deze keuring is 60,00 Euro.

Dan weet je wat je koopt en wat er eventueel aan gedaan moet worden om de auto veilig op de weg te houden.

Dit kan ook helpen bij je onderhandeling om de prijs.

Ik praatte 800,00 Euro van de vraagprijs af met hun rapportje in de hand.

Ik vind de vraagprijs ook behoorlijk en ook dat de 4 cilinder tekort komt voor deze auto.

Je kunt volgens mij beter een 6 cilinder zoeken. Er zijn er genoeg.

link naar Tilburg: www.jeepcherokeeparts.nl

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...