Spring naar bijdragen

lege accu


henkiecuracao
 Share

Recommended Posts

Hi mensen,

Ik heb een vraagje/probleempje. Mijn accu loopt leeg.

Afgelopen zaterdag een monteur langs gehad die heeft mijn accu opgeladen, we stonden donderdag stil, deed niet zo veel meer. Vervolgens niet meer gereden en twee dagen later (vanmorgen) start hij weer niet. Wegenwacht gebeld (die hebben ze hier ook:-)). Die heeft accu gejumpstart, ik vraag nog is accu goed, ja accu is goed, geen probleem. Vervolgens een stukje gereden, afgezet en weer gestart geen probleem, toen weer vijf minuutjes gereden en toen stilgezet (ik neem aan dat er radio is geluisterd de hele rit). Vervolgens, na een paar minuten, weer proberen te starten. Geen beweging in te krijgen. Wegenwacht zegt accu niet goed en vervolgens zeggen ze hij moet naar garage want bedrading ziet er ingewikkeld uit. :-) Wat is het vraag ik dus.

Mijn vraag (lange inleiding). Op basis van deze gegeven zou het aan mijn accu liggen of lijkt het er meer op dat mijn accu niet oplaat dus dat het ding wat mijn accu behoort op te laden kapot is (hoe heet dat ding).

Ik zou het zonde vinden om een nieuwe accu te kopen als het met de oplader te maken heeft. Wie denkt een antwoord te weten.

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is vrij simpel te controleren door een multiemeter op je dynamo te zetten

met een lopende motor moet er ongeveer 13,5/14 volt op staan en als de motor uit is ongeveer 11,5/12 volt

als dit zo is dan zou ik geen nieuwe dynamo kopen

dan kan je kijken of je lekstroom heb dus dat er iets je accu leeg trekt

zoja suc6 met zoeken (hahaha)

maar ik zou als ik jou was maar een de how-to's doornemen

daar staat vast wel nog meer verrassende informatie

afz dave

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je laadstroom meter op dash geeft aan of hij laad.

heb je stuk gereden dan zou hij opgeladen moeten zijn

koppel na een rit je plus pool los van de accu

als je weer wilt rijden sluit dan je plus pool weer aan en kijk of hij start.

zoja dan heb je ergens een lekstroom die je accu leeg trekt.

het is of je dynamo ( dat "ding "wat hem oplaad) of het is je accu

AYO!

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke dus het is makkelijk te controleren. bij lopende motor kan je dus ook zien of dynamo werkt, als er dus 13.5/14 volt op de meter komt, als de motor uit is moet er ongeveer 11.5/12 volt op komen. Als dit niet het geval is dan dus nieuwe dynamo, anders dus lekstroom.

Als ik aanneem dat ik lekstroom heb, voordat ik dat gevonden heb, kan ik toch de positieve kabel elke keer dat ik stil sta van de accu halen zodat niets wegloopt? en bij het starten en rijden erop zetten? dat moet dan werken toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je laadstroom meter op dash geeft aan of hij laad.

heb je stuk gereden dan zou hij opgeladen moeten zijn

koppel na een rit je plus pool los van de accu

als je weer wilt rijden sluit dan je plus pool weer aan en kijk of hij start.

Heel leuk en aardig Hans maar, KOPPEL ALTIJD EERST DE MIN POOL LOS ALVORENS DE PLUSPOOL LOS TE KOPPELEN

geeft anders zoveel vuurwerk als je met de sleutel de body aanraakt

als je alleen de minpool losgooid is er ook geen stroomkring meer dus kan je accu ook niet meer leeglopen

Kijk eerst je accu eens na met een zuurweger ik vermoed dat er een cel van je accu kapot is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nogmaals, ging iets mis.

Thanks voor de reacties. Mijn vrouw vertelde me dat hij vanmiddag wel starte, ik hoop nu dat ze er mee thuis komt als dat het geval is moet het haast wel lekstroom zijn maar dat ga ik vanavond dan even controleren. Ik heb geen geavanceerde apparatuur maar wel een soort lampje waarmee ik kan controleren of er stroom weg lekt en als het goed is komt er ook nog een monteur (maar dat weet je hier maar nooit) Ik hou jullie op de hoogte.

ps: leuke foto's van Jeeps echter niet mijn cherokee, (cherokee van mij is uit 1990, je ziet ze hier best veel).

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Henk. Je hebt toch niet vergeten de elektrische fan uittezetten?<_<

Veel drains kunnen ontstaan. Dashboard /binnenverlichting.

Deurschakelaars nakijken. Dashboardkasje verlichting. Remlichten.Stoelen etc

Zoeken door zekeringen eruittenemen en de drain localiseren. succes.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim,

Nee dat ben ik niet vergeten. Deze gaat automatisch uit. Misschien had ik het nog niet verteld maar mijn radiator sensor was kapot. Deze heb ik nu dus kortgesloten waardoor de fan altijd aangaat als auto ik de auto start maar ook afslaat als ik de auto afzet.

Vanochtend deed auto het weer niet, iedereen die ik hier spreek zegt, nieuwe accu kopen. Het is een kleine accu, die ik nu ongeveer twee jaar heb. Ik geloof wel dat de de houdbaarheid van de accu is of niet? het is geen echte jeep accu.

Ik ga dus straks maar een nieuwe accu kopen, ik ben er zelf niet van overtuigd maar heb niet de kennis en de apparatuur om het tegendeel te bewijzen. Om de een of andere rede zegt iedereen het is niet mijn dynamo, iemand zei ook nog iets in het papiaments alternator (ik neem aan dat dat de dynamo is).

Een collega van mijn vrouw heeft hem opgeladen en hij zei dat bij lopende motor de meter 14 volt aangaf. Dat zou dus betekenen dat de dynamo niet kapot is. Ik gok dus daarom maar op een nieuwe accu. Ik moet wat doen, hier op het eiland kan je niet zonder auto, dat is echt behelpen. Bedankt voor al jullie reacties. Ik laat horen of het toch een lek is en ik dus een extra accu heb:-)

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Het lijkt erop dat de accu het dus had begeven. Nieuwe accu doet het goed. (nog) geen problemen, hij start weer lekker dus hoop stress kwijt. Oude accu was twee jaar oud, volgens mensen hier op het eiland is dat de gangbare leeftijd (waarom??). Heb er nu een accu van nog geen 100 eur ingezet maar deze past beter dan vorige (vorige was kleiner). Hoop dat dit het eind is van mijn topic. Alle reageerders, bedankt voor de tips!

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt er weinig van zeggen. Ik heb accus gehad die 10 jaar meegingen maar ook van 1 jaar.

In een Jeep met lier gaan gewone accus wat harder achteruit met veel lieren.

Ook accus in auto's met abnormale audioversterkers /boxen hebben ze het zwaar.

Heb een Optima Yellow top die het al jaren goed doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Het lijkt erop dat de accu het dus had begeven. Nieuwe accu doet het goed. (nog) geen problemen, hij start weer lekker dus hoop stress kwijt. Oude accu was twee jaar oud, volgens mensen hier op het eiland is dat de gangbare leeftijd (waarom??). Heb er nu een accu van nog geen 100 eur ingezet maar deze past beter dan vorige (vorige was kleiner). Hoop dat dit het eind is van mijn topic. Alle reageerders, bedankt voor de tips!

Henk

Vreemd.. misschien veel korte stukken rijden in combinatie met een airco?

Anders is het lastig te verklaren.

Een gel-accu (zoals die optima van hans) is misschien een goeie investering dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Airco doet niet zoveel met de accu hoor.. Die trekt z'n energie van de krukas.

Maar een accu kan gewoon een keer stuk. Zeker als het een kleine accu was ( ook kleine capaciteit??) kan het gebeuren dat door de hoge startstroom van de jeep startmotor de platen in de accu kromtrekken. Gevolg is dat een cel uitvalt, en de accu "dood" valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...