Ramon2 Geplaatst December 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2008 (bewerkt) Om niet meer aan me trekhaak gesleept te worden wilde ik achter 1 of 2 towhooks monteren en had deze op het oog: [ATTACH]3172[/ATTACH] De plek waar ik een mogelijkheid heb: [ATTACH]3173[/ATTACH] [ATTACH]3174[/ATTACH] Dit zijn de zijbeugels van de trekhaak balken van 9mm dik, als een L profiel. Deze zitten aan beide zijdes en gaan langs me gas- en benzinetanks. Is dit verstandig? Trek ik de L niet naar een I? 1 of 2 monteren ivm krachtverdeling? Graag wat advies.... December 1, 2008 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2008 Geen idee, k zie drie dezelfde plaatjes.... iets met bijlages door de war? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst December 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2008 Geen idee, k zie drie dezelfde plaatjes.... iets met bijlages door de war? Hoe kom je daar nu bij Ab?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2008 9mm? dat is zwaar zat. Wel opletten dat je niet teveel zijdelings trekt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst December 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2008 Vandaar dat ik eventueel zat te denken aan die haken aan beide zijdes te monteren en dan met een trekkrachtverdeler te werken, of is dat dan niet nodig? Ben wel bang dat ik ze op hun kop moet monteren anders komen de punten van de haken achter de bumper uit. Misschien dan nog beter om zo'n koker met D sluiting te monteren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst December 2, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2008 Makkelijkste voor een beetje extra versteviging is een strip lassen/bouten tussen de 2 L profielen, zodat bij zijdelings kracht op aan beide profielen getrokken worden. | | | | r-----J | | L----7L-profiel L-------J L------JExtra r-----------------------7 strip L-----------------------JTow r--7 r--7 hooks | | | | / / / / Voor de rest weinig zinnigs over te zeggen, want als die L profielen met tie-raps vast zitten gaat het toch niet helpen. Het gaat om de stevigheid van de hele constructie, niet alleen het laatste stukje. Misschien dan nog beter om zo'n koker met D sluiting te monteren? Misschien dus wel, maar daar vertellen de fotos me te weinig voor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst December 2, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2008 Voor de helderheid: in lengte richting van beide chassisbalken lopen er 2 L profielen naar achteren die aan beide chassisbalken gebout zitten. Deze twee zijn verbonden met een zware dwarsbalk alwaar de trekhaak aan vast zit. Deze gehele U profiel (ongeveer zoals jij getekend hebt) lijkt mij dus stevig genoeg. Alleen zit ik even met die zijdelingse krachten, vandaar dat ik aan die krachtverdeler dacht. Dat profiel van je op de foto ziet loopt overigens langer door dan je denkt door een stuk kleurverschil. De onderste poot van de L is maar iets lager dan de bumper. Dus op ze kop monteren van die haken lijkt me noodzakelijk, tenzij het een kokertje is met een D haak die naar beneden hangt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 2, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2008 Krachtverdeler is een goeie oplossing, en haken zitten zo mooi uit het zicht. Wel de veiligheidlipjes monteren als je de haken op z'n kop doet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst December 2, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2008 Akkoord. Dank voor de adviezen heren, ik ga ermee aan de slag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Akkoord. Dank voor de adviezen heren, ik ga ermee aan de slag. Ben je hier ooit nog mee verder gekomen? Ben wel benieuwd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Ben je hier ooit nog mee verder gekomen? Ben wel benieuwd! Nou, nog niet. Ik heb er 2 besteld medio december bij B&S. Zou eind januari binnen kunnen zijn. Toevallig eergisteren gemaild met Edwin van B&S maar ze waren nog steeds niet binnen. Hij zou me bellen. Ik verwacht ze dus eerdaags. Heb daar tevens alvast een achterste trackbar-bracket besteld. Dus word nog vervolgt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 (bewerkt) Waarom niet een gat er in boren en meteen een D sluiting erin goedkoper en geen dun chroom aan je Jeep! En veel stoerder om te zien! Laat B&S lekker die haaken houden! February 4, 2009 bewerkt door Reservoir Dogs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Waarom niet een gat er in boren en meteen een D sluiting erin goedkoper en geen dun chroom aan je Jeep!En veel stoerder om te zien! Laat B&S lekker die haaken houden! Absoluut mee eens, die dingen zijn levensgevaarlijk !!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Waarom niet een gat er in boren en meteen een D sluiting erin goedkoper en geen dun chroom aan je Jeep!En veel stoerder om te zien! Laat B&S lekker die haaken houden! Omdat dat niet echt een optie is mijn situatie, althans niet zoals ik het wil. En nee, ZEKER geen chroom, gewoon netjes matzwart! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Absoluut mee eens, die dingen zijn levensgevaarlijk !!! Waarom dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DATZZ5.9 Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 (bewerkt) Zijn towhooks niet bedoeld voor de voorzijde:huh:....kan er natuurlijk alle kanten mee op!, maar waarom geen sleepogen zoals bij onze kleine broer de HUMMER? "levensgevaarlijk"? de kabels kunnen er af schieten!! draai je ze toch gewoon om:wacko: February 4, 2009 bewerkt door DATZZ5.9 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Zijn towhooks niet bedoeld voor de voorzijde:huh:.... Ik zou niet weten waarom? Dit zijn veel gebruikte sleephaken die ik voor en achter gemonteerd heb zien zitten. Gezien de constructie van mijn trekhaak heb ik daar hele mooie mogelijkheden voor (zie plaatjes hieronder) en wil deze gebruiken icm een trekkrachtverdeler. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Ik heb er al meerdere door een achteruit zien vliegen van mensen die er een rukje aan gaven... Het ziet er stoer en stevig uit maar is het zeker niet !! Persoonlijk heb ik ze nooit zien breken maar monteer hem echt superstevig en gebruik een sterke kwaliteit bouten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Ik heb er al meerdere door een achteruit zien vliegen van mensen die er een rukje aan gaven...Het ziet er stoer en stevig uit maar is het zeker niet !! Persoonlijk heb ik ze nooit zien breken maar monteer hem echt superstevig en gebruik een sterke kwaliteit bouten. Tja, ik denk je hier weer een andere duscussie aanhaalt. Wat waren de omstandigheden? Rukken met een lint? Met kinetisch touw? Niet deugdelijk gemonteerd? Dat is denk ik per gebeurtenis verschillend. Ik denk dat de haak opzich niet levens gevaarlijk is , maar hoe men ermee om gaat! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Tja, ik denk je hier weer een andere duscussie aanhaalt. Wat waren de omstandigheden? Rukken met een lint? Met kinetisch touw? Niet deugdelijk gemonteerd? Dat is denk ik per gebeurtenis verschillend. Ik denk dat de haak opzich niet levens gevaarlijk is , maar hoe men ermee om gaat! Zoals met alles in het leven... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 zoals darkwolf beschrijft is de afschuifwaarde van de bout heel belangrijk als je een gaat boort in 9 mm staal en er een gecertificeerde D of harpsluiting in hangt ben je wat zekerder voor wat betreft het afschuiven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DATZZ5.9 Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Beste Ramon, ik zou de adviezen ter harte nemen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Het blijven natuurlijk goed bedoelde adviezen... En zoals met alle goede adviezen, kan je ze afwegen .......en naast je neerleggen. maar ............of het slim is?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 zoals darkwolf beschrijft is de afschuifwaarde van de bout heel belangrijkals je een gaat boort in 9 mm staal en er een gecertificeerde D of harpsluiting in hangt ben je wat zekerder voor wat betreft het afschuiven. KLIK! Tabel voor afschuifkracht van verschillende kwaliteiten bouten M12 8.8 kwaliteit is "slechts" 38150 Newton.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Het blijven natuurlijk goed bedoelde adviezen...En zoals met alle goede adviezen, kan je ze afwegen .......en naast je neerleggen. maar ............of het slim is?? Dat is dus ook precies de reden van dit topic; adviezen! Het wel of niet ter harte nemen van de adviezen is uiteraard uiteindelijk aan mij zelf. Maar ik heb nog geen enkel advies naast me neer gelegt... ik wil natuurlijk wel kritisch zijn met de beschikbare materialen en de weten waarom iets geadviseerd word. Als men zegt dat de haken levensgevaarlijk zijn, denk ik dat het best een zinnige vraag is waarom ik ze best vaak gemonteerd zie. Okay, mee eens, misschien hebben die betreffende gasten geen enkel advies ingewonnen, op dit forum bijvoorbeeld, en alleen de advisering in de winkel aangehoord. Want als ik het nu goed begrijp, is de haak op zich dus niet het probleem, maar de sterkte van de bout? Daarbij, gezien de mogelijkheden die ik heb (zie foto's onderaan) is zo'n haak wellicht de beste MET een sterke bout? Maar is het dan waar, dat de haken alleen voor de voorzijde bedoelt zijn? Maar dan blijven we toch met zelfde probleem zitten? Want de andere mogelijkheid, een gat met daarin een D-sluiting zit ik met het volgende: het L profiel heeft een breedt van een cm of 3. Ik moet nog wel wat vlees overhouden rondom dat gat. Daarbij nog een vraag: welk gedeelte moet er dan doorheen? De pen van de D-sluiting, of de sluiting zelf? Ofwel, afwegingen genoeg. Dat ik ze al aangeschaft hebt is niet van belang... Dus zijn alle adviezen welkom! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.