Spring naar bijdragen

Brede banden worden duurder en misschien gedeeltelijk verboden


michel1972
 Share

Recommended Posts

Alsof we al niet genoeg aan ons hoofd hebben! Toch vindt een commissie van de Europese Unie het belangrijk om de rolweerstand van banden te verminderen.

Die rolweerstand leidt namelijk tot meer brandstofverbruik waardoor de CO2 uitstoot toeneemt en daar krijgen we de lekkere tropische temperaturen op de hele aarde van. Om de CO2 uitstoot met 5% te verminderen moet de rolweerstand van banden worden gereduceerd naar 10,5kg per ton in 2014. Op dit moment voldoet maar de helft van de banden aan deze norm, maar met nieuwe technologische ontwikkelingen zou straks toch een groot gedeelte van de banden moeten kunnen voldoen aan de eis. De normen zullen gefaseerd worden ingevoerd, waarbij in 2012 de norm op 12 kg per ton wordt vastgesteld.

Brede banden zoals onder sportwagens en vrachtwagens moeten aan die eis voldoen maar ook brede grove banden zoals die onder veel terreinwagens zitten moeten aan die eis gaan voldoen. Hoe grover het profiel hoe meer rolweerstand je hebt. Alle bandenleveranciers schijnen al langer op de hoogte te zijn van deze nieuwe eisen en werken ook aan banden die aan deze eisen gaan voldoen. Banden die niet aan die eis voldoen of kunnen voldoen mogen dus over een paar jaar niet meer verkocht worden. Deze banden zouden dus ook geen goedkeuring krijgen en mogen dus ook niet gebruikt worden binnen ons geweldige 1 europa.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal vooral in de prijs van de banden tot uiting komen. Nieuwere technologie ontwikkelen kost geld, en dat krijg je als consument voor je kiezen.

Aan de andere kant: Er is bij de grote fabrikanten al veel kennis over verminderen van de rolweerstand aanwezig.

Wat wel tegenstrijdig is, is het streven om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. Banden met minder rolweerstand hebben ook minder grip....:ohmy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje uit z'n context gehaald.. even de reactie van Continetal:

"De EU-Commissie wil de invoering van een label-systeem voor zowel remmen op nat wegdek als rolweerstand; veiligheid en milieu. Dit zal in ieder geval zorgen voor meer nuttige informatie dan wanneer alleen de rolweerstand geëvalueerd, wordt zoals eerst de bedoeling was", aldus Alexander Lührs, perswoordvoerder Continental. Bepaalde categorieën voor verschillende remafstanden moeten worden ingevoerd, zoals een hele korte remweg, een gemiddelde of een marginaal voldoende remweg. Een consument zou dan kunnen kiezen voor een band die veiligheid en een lager verbruik combineert.

Ik zie niet in dat brede banden bij voorbaat al gedeeltelijk verboden zouden worden, dat is gewoon iemands persoonlijke conclusie.

En duurder?

Kwestie van vraag/aanbod...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie niet in dat brede banden bij voorbaat al gedeeltelijk verboden zouden worden, dat is gewoon iemands persoonlijke conclusie.

En duurder?Kwestie van vraag/aanbod...

Brede banden zullen niet verboden worden als ze aan de nieuwe eisen voldoen. Wel is het noodzakelijk dat de banden anders opgebouwd worden. Tijdens het rijden wordt een band doorlopend vervormd. Dat kost energie en dus brandstof. Bij banden met lagere rolweerstand wordt die vervorming door toepassing van speciale materialen voor loopvlak en wangen gereduceerd. Zonder concessies aan het rijcomfort. Dat reduceert het brandstofverbruik zowel op rechte einden als in bochten. BMW maakt al gebruik van dergelijke banden op hun 7 serie oa. Deze banden zijn wel duurder als de banden die voorheen op een 7 serie gemonteerd zaten. Deze prijzen zullen vanzelf na verloop van tijd wel zakken als de ontwikkelingen van deze nieuwe technieken steeds verder doorontwikkeld worden.

Wel denk ik dat het een grote uitdaging zal worden voor bandenleveranciers als fedima , simex , maxxis , superswamper , enz ....... die modderbanden verkopen voor op de weg. Deze banden zullen een hele grote verandering moeten ondergaan om aan die nieuwe eisen in de toekomst te kunnen voldoen. En dan is het de vraag of deze bedrijven veel geld willen stoppen in de ontwikkeling van een modderband die geschikt is voor de openbare weg en ook nog eens voldoet aan de nieuwe euronorm van 2014.

De tijd zal het leren of het hun zal lukken en nog belangrijker. Of ze het ook daadwerkelijk willen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het vervormen terugdringt, wordt de rolweerstand inderdaad véél minder. ( Harder oppompen helpt echt!)

Maar.... de oppervlakte die voor band/wegcontact gebruikt wordt, neemt ook af.... En niet te weinig!

En dan zijn bredere banden dus in het voordeel.... :yes:

/me blijft breed rijden en verzekerd z'n achterbumper extra hoog....:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Einde voor Mud banden?

Gaat het niet over de Co2 dan wel over de geluisdsoverlast..

http://www.4x4site.nl/nieuwsitem.php?artid=271&titel=Modderbanden%20verboden%20in%20Duitsland?

:wacko:

af en toe denk ik weleens dat Europa op comnunisme begint te lijken. met al zijn europese regeltjes. en vraag me af. hoelang pikken de burgers dit nog. zoals bijvoorbeeld het rookverbod. en nu beginnen ze te zeiken over brede en geluidsarme banden. en wat hebben ze straks weer te zeiken :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wellicht zal dat allemaal voor NIEUWE auto's vanaf dat moment gaan betekenen.

in auto van voor (ik meen) 1974, hoeven ook geen veiligheidsgordels..

en auto's van voor dat jaartal hoefden niet omgebouwd te worden om te mogen blijven rijden.

net als 3e remlicht, is verplicht voor auto's vanaf 1994 (?) maar auto's van daarvoor zijn niet verplicht er één te hebben om te mogen blijven rijden..

etc etc etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wellicht zal dat allemaal voor NIEUWE auto's vanaf dat moment gaan betekenen.

in auto van voor (ik meen) 1974, hoeven ook geen veiligheidsgordels..

en auto's van voor dat jaartal hoefden niet omgebouwd te worden om te mogen blijven rijden.

net als 3e remlicht, is verplicht voor auto's vanaf 1994 (?) maar auto's van daarvoor zijn niet verplicht er één te hebben om te mogen blijven rijden..

etc etc etc..

Dus jij koopt nooit andere banden? ;)

Als een bepaald type niet meer gemaakt/ingevoerd wordt, omdat ze simpelweg verboden zijn, wordt het lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wellicht zal dat allemaal voor NIEUWE auto's vanaf dat moment gaan betekenen.

in auto van voor (ik meen) 1974, hoeven ook geen veiligheidsgordels..

en auto's van voor dat jaartal hoefden niet omgebouwd te worden om te mogen blijven rijden.

net als 3e remlicht, is verplicht voor auto's vanaf 1994 (?) maar auto's van daarvoor zijn niet verplicht er één te hebben om te mogen blijven rijden..

etc etc etc..

Je kent de term regels zijn gemaakt om te breken?

Geloof mij de overheid is daar een ster in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK OK...

Uuuuhhh,,

31ers klaar staan...

maar NL = regeltjes land, alleen volgens het regeer accoord, zouden deze (de regels) moeten verminderen...

Volgens die CDAér met dat brilletje..

Ach, met het huidige beleid (en regering) blijft NL het braafste kindje in de klas van de EU, Navo, BeNeLux.. wat nog meer...

We wachten het wel weer af toch...

Andres moeten we met z'n allen emigreren.. Hmmm.. zuid amerika... niet eens zo'n slecht idee!!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...