Pullie Geplaatst December 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 Hallo, Heb net een ZJ gekocht met 4.0 uit 10-1997 (volgens vin decoder jaar 1998 (dus misschien modeljaar 1998???) met 171.000 km op de teller. Heb een raar probleem dat de motor na eventje lopen begint te stotteren en wat geklap uit het vooronder hoor meestal na 2 a 3 kilometer. het lijkt wel precies te gebeuren als de motor van koude instellingen naar bedrijfstemperatuur instellingen overschakeld als de motor warm is geweest en je een half uur later gaat rijden heeft ie het al een stuk eerder (na paar honderd meter) vandaar dat ik koud/warm instellingen vermoed. Bij koud en bij warm draaien is er niks geen probleem alleen er net tussenin heel even. ook merk je het meestal alleen met gas los laten. nu vermoed ik of de CTS, ofwel de TPS ofwel de IAC (stappenmotor) heb alles al schoongemaakt (Throttle body, stappenmotor en alle electrische verbindingen) maar dat wou nog niet echt helpen. iemand ervaring met zo'n dergelijke storing of een ander idee? Groeten Paul. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst December 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 (bewerkt) Hallo. Misschien de lambda sensor, welke ook na enkele kilometers in closed loop gaat? December 15, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst December 15, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 Hallo. Misschien de lambda sensor, welke ook na enkele kilometers in closed loop gaat? maar zou die dan niet constant het probleem geven bij een warme motor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst December 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 Is het er een met LPG ?? Lijkt op soort backfire. Of een onstekingprobleem ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst December 15, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 geen LPG, verdelerkap kabels en bougies recentelijk vervangen. probleem is verder ook niet continu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst December 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 Tja. Je zou het bijna wel zeggen. De ECU gaat natuurlijk ook een afwijkende melding compenseren. Hoeveel O2 sensors zitten erin? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst December 15, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 volgens mij 2 een voor en een na de cat.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2008 Brandstof druk goed bij warme motor? Als het een sensor kapot is, kun je dat zien aan de foutcodes.. misschien is het verstandig om de zaak eens te resetten en opnieuw 'in te leren'. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst December 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 Ik had volgens mij hetzelfde probleem, was bij mij wel de lambda de voorste dan dit geeft hij niet door in de foutcodes:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst December 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 Naar aanleiding van de reactie van larsjonk en telefonisch consult met de alom bekende rotterdamse dokter toch maar even gekeken naar de lambdasonde. Had het idee om de achterste met de voorste te wisselen om te kijken wat het verschil zou zijn maar kreeg de voorste met geen mogelijkheid los. dus maar voorste lambda sonde losgekoppeld en proefrit gemaakt (motor was toen koud) en geen enkel probleem gehad. tijdens de testrit van een kilomter of 5 een theorie bedacht: als de motor in de warm-loop instellingen gaat krijgt ie compleet verkeerde waardes en na halve minuut stotteren gaat ie in noodprogramma. nu met ontkoppelde Lambda sonde ziet ie al bij starten dat de sonde er niet is en gaat ie meteen naar noodprogramma. in geen van de gevallen krijg ik een foutmelding. iemand een idee of dit zou kunnen kloppen? zo ja toch maar een nieuwe sonde bestellen. Groeten. Paul Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 Tja, met loskoppelen veranderd er natuurlijk veel, Paul. Zo zal 'ie vermoedelijk andere kenvelden gaan gebruiken, wat het probleem ook kan onderdrukken. Dit soort storingen zijn lastig te traceren. Voordeel van je bouwjaar is, dattie OBD II heeft. Dat geeft je in ieder geval de mogelijkheid om eens "live" met de sensorwaarden mee te (laten) kijken. Op de gok ging ik ook voor de lambda sensor ( de voorste, de achterste bemoeit zich niet met de motorregeling, maar controleerd de werking van de cat.) Als 2e ga ik voor de TPS. Voordat je ook maar iets vervangt: Check de vacuumleidingen, vooral die naar de MAP! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst December 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 vacuum naar de MAP had ik al gechecked bij het demonteren van de Throttle body. denk dat ik maar eens een andere lambda en TPS (stond al in de top 3 van vermoedelijke oorzaken) ga proberen en dan is kijk of het probleem er nog is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 Check ook ff de andere vacuum meuk. Valse lucht kan ook e.e.a. veroorzaken. Zolang de motor niet op temperatuur is, wordt er rijker ingespoten en merk je minder van een lekje... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kees Geplaatst December 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 26, 2008 hab met mijn XJ iet vergelijkbaars gehad. Heb heel lang gedacht dat het te maken had met lekkende kleppen etc. Uiteindelijk bleek het de kabel te zijn van de cps die niet goed contact maakte en daardoor dus niet goed communiceerde met het motormanagement. Nadat dat kabeltje vervangen was liep ie weer als een zonnetje. Maw cps is ook hiervoor een mogelijke oorzaak:). groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.