Spring naar bijdragen

stotteren motor


Recommended Posts

Hallo,

Heb net een ZJ gekocht met 4.0 uit 10-1997 (volgens vin decoder jaar 1998 (dus misschien modeljaar 1998???)

met 171.000 km op de teller.

Heb een raar probleem dat de motor na eventje lopen begint te stotteren en wat geklap uit het vooronder hoor meestal na 2 a 3 kilometer. het lijkt wel precies te gebeuren als de motor van koude instellingen naar bedrijfstemperatuur instellingen overschakeld

als de motor warm is geweest en je een half uur later gaat rijden heeft ie het al een stuk eerder (na paar honderd meter) vandaar dat ik koud/warm instellingen vermoed.

Bij koud en bij warm draaien is er niks geen probleem alleen er net tussenin heel even.

ook merk je het meestal alleen met gas los laten.

nu vermoed ik of de CTS, ofwel de TPS ofwel de IAC (stappenmotor)

heb alles al schoongemaakt (Throttle body, stappenmotor en alle electrische verbindingen) maar dat wou nog niet echt helpen.

iemand ervaring met zo'n dergelijke storing of een ander idee?

Groeten Paul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van de reactie van larsjonk en telefonisch consult met de alom bekende rotterdamse dokter toch maar even gekeken naar de lambdasonde.

Had het idee om de achterste met de voorste te wisselen om te kijken wat het verschil zou zijn maar kreeg de voorste met geen mogelijkheid los.

dus maar voorste lambda sonde losgekoppeld en proefrit gemaakt (motor was toen koud) en geen enkel probleem gehad.

tijdens de testrit van een kilomter of 5 een theorie bedacht:

als de motor in de warm-loop instellingen gaat krijgt ie compleet verkeerde waardes en na halve minuut stotteren gaat ie in noodprogramma.

nu met ontkoppelde Lambda sonde ziet ie al bij starten dat de sonde er niet is en gaat ie meteen naar noodprogramma.

in geen van de gevallen krijg ik een foutmelding.

iemand een idee of dit zou kunnen kloppen?

zo ja toch maar een nieuwe sonde bestellen.

Groeten.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, met loskoppelen veranderd er natuurlijk veel, Paul. Zo zal 'ie vermoedelijk andere kenvelden gaan gebruiken, wat het probleem ook kan onderdrukken.

Dit soort storingen zijn lastig te traceren. Voordeel van je bouwjaar is, dattie OBD II heeft. Dat geeft je in ieder geval de mogelijkheid om eens "live" met de sensorwaarden mee te (laten) kijken.

Op de gok ging ik ook voor de lambda sensor ( de voorste, de achterste bemoeit zich niet met de motorregeling, maar controleerd de werking van de cat.)

Als 2e ga ik voor de TPS.

Voordat je ook maar iets vervangt: Check de vacuumleidingen, vooral die naar de MAP!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

hab met mijn XJ iet vergelijkbaars gehad. Heb heel lang gedacht dat het te maken had met lekkende kleppen etc.

Uiteindelijk bleek het de kabel te zijn van de cps die niet goed contact maakte en daardoor dus niet goed communiceerde met het motormanagement.

Nadat dat kabeltje vervangen was liep ie weer als een zonnetje.

Maw cps is ook hiervoor een mogelijke oorzaak:).

groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...