Spring naar bijdragen

Welke sleutels, metrisch of inch?


 Share

Recommended Posts

Ik kan een handvol grote (metrische) dopsleutels op de kop tikken, maar het is geen hele set. Welke maten moet ik zeker hebben, b.v. voor de naafmoeren op de vooras en de pignonmoeren op de diffs? Zijn er nog meer?

Verder en meer algemene vraag: kan ik in het algemeen met metrisch gereedschap uit de voeten of zijn er ook maten of situaties waarbij het toch echt beter is amerikaanse maten te gebruiken? En welke zijn dat dan?

In mijn specifieke geval (CJ7, 1983, motor Renault) heb ik natuurlijk metrische draad aan en bij de motor. Aan de carrosserie zie ik amerikaans (UNC) spul. Assen, bak etc. zullen ook amerikaans zijn, neem ik aan?

Vast dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dacht dat de pignon moeren 1-¼ zijn, dus niet metrisch,beste kun je het ff opmeten met een schuifmaat weet je het zeker.

metrische maten zitten soms dicht tegen de inch maat aan volgens mij was dop 13 zelfs passend maar om dolgedraaide moeren te voorkomen

zou ik er gewoon een zetje voor kopen sleutelt wel zo makkelijk.

Weet niet wat je voor de doppen moet betalen maar weet wel dat grote maten dop erugg duur zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles aan, in en op de aandrijflijn op een CJ is inchmaat. Naafmoer is 2 1/16 inch, maar daar kan je alleen in met een dunwandige dop (klikkerdeklik). Hoe groot de pignonmoeren zijn weet ik niet meer, maar zijn zeker inchmaten.

Mijn ervaring is dat je in alle maten metisch en inch nodig heb. Delen van de auto zijn origineel, delen zijn custom-made, en die laatste zijn hoogstwaarschijnlijk metisch. Nu kan je met inchmaten ook metrisch losdraaien (13mm ≈ 1/2 inch) maar persoonlijk hou ik daar niet van. :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb gereedschap van snap-on het is een beetje duurder dan gedore en hazet. maar dan heb je wel iets goeds in huis

:no:F.M. het gaat er hier niet over welk merk,

je kan beter met een passende, voor mijn part aldi, sleutel een moer aantrekken dan een niet goed passende snap-on

Heb zelf ook een inch doppenset maar sleutel meestal met de gewone doppen(zeskant doppen met van die ronde "meenemers", ik weet niet hoe ze heten:blush:) behalve de AMC steekassen en de pion assen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo-CJ, ik ben het met je eens dat passende sleutels belangrijker zijn dan het label dat erop staat. Anderzijds ga ik mee met F.M in zijn merkenvoorkeur. Sommigen willen Gedore (de Pruissen), de rednecks geilen op Snap-On en als slakkenvreter smul ik van Facom. Aldi-spul daarentegen kan ik niet zo warm voor lopen, al baal ik wel dat ik enkele weken geleden hun superaanbieding voor een momentsleutel ben misgelopen. Al was-ie misschien maar een kort, chinees-gebaseerd leven beschoren...

Nog even over het gebruik van metrisch gereedschap in een inch-omgeving: als je al hele vele jaren automatisch je sleutel 11, 13, 17 of 19 pakt omdat je in één enkele blik de maat van de bout of moer herkent is het geen plezier om te moeten gaan zoeken-met-breuken. Dus zal ik nog wel heel lang naar mij sleuteltje 13 grijpen als het eigenlijk 1/2" moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn voorkeur......zes-kant.:bye1:

Ik ben ook blij met m'n 6 kant maxxit ratel/dop setje. Maar als je bijvoorbeeld je remleidingen ofzo los wil halen wordt het toch vervelend...:P Dus toch een paar ring/steek sleuteltjes van hazet aangeschaft, omdat m'n Gedore spul het niet redde. Maar verder ook het gemiddelde Aldi/Lidl gereedschap heeft me al vaak gered! Niks mis mee, zeker niet voor het het huis en tuin gereedschap. Net of de gemiddelde Jeeper elke dag z'n moment sleutel in de hand hebt:no: Alhoewel sommige:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toen ik 16 jaar terug mijn jeep kocht. wou ik ook goed gereedschap hebben voor mijn jeep. dus kocht ik snap-on. ze waren ook de eerste met flank-drive systeem in hun doppen en steek ring sleutels. dat zorgt ervoor dat je de zeskant van moeren en bouten niet ronddraait. als het bijvoorbeeld goed vastzit. of je draait het te vast aan.

eerst kocht ik het bij de dealer. maar de laatse jaren bij V-Power in Maasbracht. die kopen nog al veel gereedschap van het amerikaanse leger op. zoals de luchtmacht die gebruiken nogal veel snap-on gereedschap en dat word om de paar jaar compleet vernieuwd. reden ervan is. als het gereedschap beschadigt is kan dat fatale gevolgen hebben voor een vliegtuig.

het gereedschap wat ze hebben opgekocht. daarbij zit ook gereedschap tussen wat amper gebruikt is. 2 jaar terug kocht ik daar nog een momentsleutel van snap-on amper gebruikt prijs 125,- . en dat koop je daar voor een prikkie

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel of maximaal voor weinig is ,

carolus van GEDORE. (100% geen gezijk garantie) kijk maar in de aktie krant, deze set mm is er ook in inch . prijzen zijn zga gelijk. (40 euro)

http://www.gedore.nl/Magic%202008/Aktie%202008/Pagina's%20van%20Aktie%20NL%202008-2.pdf

http://www.gedore.nl/Magic%202008/Aktie%202008/Pagina's%20van%20Aktie%20NL%202008-1.pdf

Ook een r/s set inch moet je hebben! (euro 25,-)

vragen mail maar ff, (werk bij groothandel )

www.probin.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...