Spring naar bijdragen

Kan lambdasonde voor lager verbruik zorgen ?


msbox
 Share

Recommended Posts

Ik heb in een andere discussie het hoge benzineverbruik van mijn YJ aan de kaak gesteld en kreeg oa het antwoord dat het aan de lambdasonde zou kunnen liggen. Nu is deze inderdaad kapot. Navraag leerde mij dat een lambdasonde met name de zuurstoftoevoer regelt en zo voor een schonere verbranding zorgt.

Dit laatste heeft toch geen invloed op het benzineverbruik of wel ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in een andere discussie het hoge benzineverbruik van mijn YJ aan de kaak gesteld en kreeg oa het antwoord dat het aan de lambdasonde zou kunnen liggen. Nu is deze inderdaad kapot. Navraag leerde mij dat een lambdasonde met name de zuurstoftoevoer regelt en zo voor een schonere verbranding zorgt.

Dit laatste heeft toch geen invloed op het benzineverbruik of wel ?

Een lambdasonde heeft wel degelijk te maken met brandstof verbruik. Ik had hem ook stuk, hij begon als ik veel vermogen vroeg zelfs zwart te roken, dat houd in dat ie teveel bezine kreeg een nieuwe geplaatst en het was over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Ook de CTS (Coolant Temp Sensor) en de MAT (manifold Air Temp. sensor) kunnen ook voor een te rijk mengsel zorgdragen.

Computer denkt dat de motor nog koud is, terwijl hij misschien al op bedrijfstemp. is. Dus de computer gaat het mengsel rijker maken. (choke).

Dit gebeurt vaak allemaal zonder computermeldingen. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lambdasonde regelt niet de zuurstoftoevoer maar meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Aan de hand van die waarden zal meer of minder benzine ingespoten worden. Is de meetwaarde niet goed, dan kan er dus inderdaad teveel benzine worden verbruikt.

De zuurstoftoevoer wordt geregeld met je rechtervoet (in combinatie met het gaspedaal welke de gasklep bediend en zo de luchttoevoer regelt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...