Spring naar bijdragen

motor problemen


Recommended Posts

hoi jeepers, ik heb een cj7 uit 76 4.2l en het volgende probleem doet zich voor,bij stationair toerental loop de motor maar op 3 cilinders . Als je gas geeft pikt de motor goed op. Compressie op alle cilinders is goed,geen valse lucht via inlaat spruitstuk, nieuwe bougie kabels en verdeelkap en rotor, geen lekkage via de kleppen , kleppen gaan ook allemaal goed open en dicht (ongeveer 8mm).Motor loopt nu nog alleen op benzine,wordt volgende maand lpg ingebouwd(kan dan problemen met de carburateur ook uitsluiten).weet iemand raad met dit probleem????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo dat lijkt dan zo maar op 3 cilinders blijft motor niet stationaar draaien hoor

er zullen er wel meer mee doen maar misschien niet goed

je hebt alle bougie kabels vernieuwt denk dat er twee omgedraait zitten

bij hogeretoeren hoor je het niet zo goed en bij stationaar wel dus kijk ze even na

alles er af en op nieuw monteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om zeker te weten of je echt op drie (da's wel heel weinig voor een zescilinder, of bedoel je vijf?) cilinders draait kun je de toerenval meten. Dit gaat als volgt:

Sluit een nauwkeurige toerenteller aan. Meet het stationaire toerental.

Haal de bougiekabel van de eerste cilinder los en noteer het toerental.

Sluit weer aan en maak de volgende los en zo verder. Op deze manier kun je vaststellen of inderdaad er één cilinder niet meedoet en welke dat is. Afhankelijk van de bevindingen kunnen we verder zoeken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je een Holley 4 barrel? Zou op zich natuurlijk kunnen, dat het stationairgedeelte van één van beide kanten niet meedoet. Heb je de sproeiers al gecontroleerd? Check misschien ook even je vlotterniveau. Een lekke vlotter kan al snel leiden tot een te rijk mengsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat het brandstof is waarom lopen cilinders 1 2 3 4 wel goed en 5 en 6 niet

alle cilinder hebben zelfde brandstof stroom via inlaat

denk eerder aan verbrande klep zuiger veren vast of toch ontsteeking

hij kan wel vonken maar soms niet genoeg

breuk in bougie kabel of zo

doe eerst eens een compressie test

om dat allemaal uit tesluiten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zijn nieuwe high performage bougie kabels . compressie op alle cilinders is 10 bar behalve cilinder 5 , die is 10,5 bar,geen lekkage via de kleppen,is ook al gecontroleerd.Ja er zit een 4 barrel carburateur en een offenhauser inlaatspruitstuk op.Ik wacht nu de in bouw van lpg af en zie dan wel verder.Bedankt voor alle reacties.na de in bouw van lpg laat ik wel iets weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat het brandstof is waarom lopen cilinders 1 2 3 4 wel goed en 5 en 6 niet

alle cilinder hebben zelfde brandstof stroom via inlaat.....

Bij een 4bbl carburateur zorgen -in stationiarloop en deellast- twee venturi's voor het brandstof-luchtmengsel. De voorste venturi overwegend voor 1-2-3 en de achterste voor 4-5-6. Als nu van één van de twee het stationairgedeelte slecht functioneert zal dat direct invloed hebben op het mengsel aan die kant van de motor. Cilinder 1,2,en 3 worden naar behoren gevoed door het goed functionerende deel, cilinder 4 krijgt er nog wat van mee en cilinder 5 en 6 krijgen een slecht mengsel en doen dus niet of nauwelijks mee. Bij 1400 toeren neemt het deellastgedeelte van de carburateur het over van het stationairgedeelte en functioneert alles weer naar behoren.

Ter verduidelijking, zie plaatje:

offy_6019.JPG

Het is dus niet zo dat alle cilinders hetzelfde mengsel krijgen.

Ik denk dat het probleem bij LPG zich niet meer voor zal doen, tenzij er sprake is van overmatige speling op de as van de gasklep van het betreffende gedeelte waardoor er valse lucht wordt aangezogen en het mengsel in dat betreffende deel van de motor te arm wordt. Bij een hoger toerental zal de verstorende invloed ervan kleiner worden en merk je het minder.

We horen het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een te rijk of te arm mengsel kun je inderdaad dit soort problemen krijgen.

Ontsteking staat ook op tijd? Contactpunten, indien aanwezig, goed afgesteld?

En alsie puntjes heeft, dan is er nog een veel voorkomende oorzaak: speling op de verdeleras. Met een wat hoger toerental centreert de as zich, en gaat het wel goed. Stationair kan het zijn dat één of twee cylinders niet of, lastiger vast te stellen, op een verkeerd moment vonk krijgen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
jeep terug van lpg inbouw,lekkage op de carburateur(valse lucht).deze verholpen en jeep loopt weer super!!!!!

Zat bij jouw ook het luchtfilter los. Dit gebeurd bij mij ook steeds en zuigt dan valse lucht als ik dan rem slaat de motor af.

Ik heb nu de boel opnieuw gekit en hoop dat het nu langer luchtdicht blijft zitten. Moet zeggen dat de constructie filter op carburatuer niet geweldig is.

Hoe hebben ze het bij jouw opgelost?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat bij jouw ook het luchtfilter los. Dit gebeurd bij mij ook steeds en zuigt dan valse lucht als ik dan rem slaat de motor af.

Lijkt me sterk. Valse lucht aanzuigen kan niets met een loszittend luchtfilter te maken hebben, de motor loopt zelfs prima zonder luchtfilter. Valse lucht wordt aangezogen door een lekkage aan de zuigzijde van de venturi (het hart van de carburateur). Kan een lekke spruitstukpakking zijn (spruitstuk tegen cilinderkop), een lekke voetpakking van de carbu, een lekkage in de carburateur zelf, bv. langs de as van de gasklep, lekkage in de rembekrachtiger of in aangesloten meet- en regelklepjes die via slangetjes op je inlaatspruitstuk kunnen zijn aangesloten.

Als bij remmen de motor afslaat zal het in de rembekrachtiger zitten, niet in je luchtfilter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nahja... met het luchtfilter eraf of zwaar lekkend wordt het mengsel wat armer. Bij plotseling gas-los kan het motortoerental dan net ff te diep vallen, waardoor 'ie afslaat.

Motoren die wat rijker afgesteld staan, zullen geen last hebben en geregelde motoren ( injectiemotoren) al helemaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat bij jouw ook het luchtfilter los. Dit gebeurd bij mij ook steeds en zuigt dan valse lucht als ik dan rem slaat de motor af.

Ik heb nu de boel opnieuw gekit en hoop dat het nu langer luchtdicht blijft zitten. Moet zeggen dat de constructie filter op carburatuer niet geweldig is.

Hoe hebben ze het bij jouw opgelost?

Ik lees elders dat Rainking's CJ een LPG-installatie heeft. Als het mengstuk in het luchtifilter zit kan valse lucht natuurlijk wel worden aangezogen als het luchtfilter niet goed aansluit op de carburateur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had ik nog niet gelezen, maar inderdaad.

En het mengstuk direct onder het luchtfilter kan tevens verklaren waarom het filter niet goed vastzit. Gasboer knutselwerk...

Maar hetgeen ik in m'n eerdere postje schreef kan voor LPG ook gelden. De invloed van een armer mengsel is op LPG sterker dan bij benzine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...