Jokerit Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Hallo, Sinds vandaag heb ik een probleem met de klimaat-regeling. Net thuis aangekomen, haalde ik de sleutel uit het contact en tot mijn grote verbazing bleef de aanjager lucht blazen terwijl de uit helemaal uit was. Ik heb de auto weer gestart en kreeg Er in het display (waar normaal het aantal graden staat van de verwarming). Heb nog een stukje gereden en vervolgens de auto weer uitgezet (sleutel van het contact) maar deze bleef lucht blazen. Ik heb de zekering van de aanjager eruitgetrokken en toen stopte de aanjager. Toen ik hem er weer inknalde begon hij weer, terwijl de sleutel niet in het contact zat. Iemand hier ervaring mee of nog beter een oplossing voor? Gr. Tommi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Blijft er een relais hangen? van de airco misschien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 welk relais is dat? Wat bedoel je met blijft hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 (bewerkt) Ik heb zojuist de foutcodes op de klimaat-regeling uitgelezen: *40 *42 *50 Misschien is het probleem nu iets duidelijker. Zou het niet de weerstand in de kachelbak kunnen zijn? Kan er een gebruikte weerstand in of alleen een nieuwe? January 19, 2009 bewerkt door Jokerit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 40 en 50 kan ik niet vinden.. (iemand anders misschien?) Maar 42 wel: An open or shorted condition detected in the auto shutdown relay circuit. An open condition detected in the ASD relay output circuit. An open or shorted condition detected in the fuel pump relay control circuit. An open circuit between PCM and fuel gauge sending unit. Circuit shorted to voltage between PCM and fuel gauge sending unit. No movement of fuel level sender detected. Bron Maar... dat is het niet denk ik. De "blower motor resistor" is waarschijnlijk defect, die zit onder je dashboard kastje en de weerstand zou normaal gesproken geen contact mogen maken. het is een zwarte stekker met een paar draden die je los kan halen. Als het goed is kun je meteen zien of dat die defect is. (doorgesmolten of zo) Iemand met een FSM van de ZJ die nadere details heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 (bewerkt) Zit wel onder het dashboard, maar meer onder de paravan. Ergens achter de airco compressor zit een relais, volgens mijn informatie grijs, tegen het schutbord van motorruimte en compartiment. Helemaal fout dus, hij zit binnen, gemonteerd aan de blower motor. Aan de foto's in de Haynes te zien aan de linkerkant. Kijk meteen eens na of alle condens en regenwater wel goed worden afgevoerd (is een draadje over). Een hoge waterstand leidde bij mij een paar jaar geleden tot sluiting in het relais. Het onderdeelnummer was 04883692AA (volgens Middelbeek) en kostte € 136,43 ex. (Voor een ZJ van 1996/1997). January 19, 2009 bewerkt door Newbe foute aanduiding plaats Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Ik heb dit ook gehad, bij mij was de weerstand van de blower motor doorgebrand, dan blijf hij altijd aan staan (dom ontwerp denk ik). Die weerstand zit boven de voetenruimte van de bijrijder, aan de rechterkant. Ik heb zo snel geen foto bij de hand, maar kan wel even zoeken. Die weerstand kun je op internet kopen voor aanzienlijk minder dan bij de dealer. Bij mij was ook de blowermotor aan vervaning toe (liep heeel zwaar). Die heeft wellicht de weerstand doen doorbranden. Ik zal het stukje in de FSM even opzoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 In de FSM van ZJ '94 (zal voor '93 ook wel redelijk kloppen) gaat hoofdstuk 24 over de verwarming. Verder kun je de onderdelen op verschillende plaatsen halen (eBay, of bijvoorbeeld RockAuto (klik). Het vervangen van die weerstand is echt vijf minuten werk. Letterlijk twee schroefjes & een connector los, oude eruit, nieuwe erin en weer twee schrioefjes & connector vast. Als je ook de motor vervang (was hij erg luidruchtig? de mijne wel), is dat drie extre schroefjes en een extra connector. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Zit wel onder het dashboard, maar meer onder de paravan.Ergens achter de airco compressor zit een relais, volgens mijn informatie grijs, tegen het schutbord van motorruimte en compartiment. Helemaal fout dus, hij zit binnen, gemonteerd aan de blower motor. Aan de foto's in de Haynes te zien aan de linkerkant. Kijk meteen eens na of alle condens en regenwater wel goed worden afgevoerd (is een draadje over). Een hoge waterstand leidde bij mij een paar jaar geleden tot sluiting in het relais. Het onderdeelnummer was 04883692AA (volgens Middelbeek) en kostte € 136,43 ex. (Voor een ZJ van 1996/1997). Soms lekt bij een hevige regenbui wat watar na binnen, heb dan strepen - van druppels- op de voorruit. Ook de bestuurders kant is vaak nat - onder de mat -. Volgens mij een klein gaatje boven aan de zwarte - kit? - rand van de raam. Welk onderdeel moet ik dan vervangen? Blower motor? En hoe kan ik nakijken of deze kapot is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 In de FSM van ZJ '94 (zal voor '93 ook wel redelijk kloppen) gaat hoofdstuk 24 over de verwarming.Verder kun je de onderdelen op verschillende plaatsen halen (eBay, of bijvoorbeeld RockAuto (klik). Het vervangen van die weerstand is echt vijf minuten werk. Letterlijk twee schroefjes & een connector los, oude eruit, nieuwe erin en weer twee schrioefjes & connector vast. Als je ook de motor vervang (was hij erg luidruchtig? de mijne wel), is dat drie extre schroefjes en een extra connector. Ik heb gister gebeld wat een weerstand kost bij de jeep dealer. Daar vragen ze €77,- ex btw. Geloof incl. kom je dan uit rond de €92. Heeft die weerstand een bepaalde naam? Ik kan me niet herinneren dat hij heel hard moet blazen, wel als het heel koud is hoor je 'm blazen. Wat zijn de kosten van een motor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Ik heb gister gebeld wat een weerstand kost bij de jeep dealer. Daar vragen ze €77,- ex btw. Geloof incl. kom je dan uit rond de €92. Heeft die weerstand een bepaalde naam? Ik kan me niet herinneren dat hij heel hard moet blazen, wel als het heel koud is hoor je 'm blazen. Wat zijn de kosten van een motor? Die weerstand heet in het Engels Blower Motor Resistor, hoe die in het NL heet weet ik niet (aanjager weerstand wellicht). Bij RockAuto kost dat ding ongeveer 50 dollar, excl. verzenden. De motor kost ook zoiets, dan moet je wel zelf het wiel omzetten (wiel = ding met schoepen dat de lucht doet blazen, zit op de motor bevestigd) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Staat al genoemd: blower motor resistor. Een goede gebruikte kachelmotor vind je volgens mij wel op een van de bekende adresjes hier op het forum. De lekkage die je vermeld is niet best natuurlijk, maar is niet wat ik bedoel. Het gaat over de afvoer van water dat in de paravan terechtkomt en de afvoer van airco-condens. Als dat laatste niet goed is krijg je een badje achter de rechter stoel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 (bewerkt) Die weerstand heet in het Engels Blower Motor Resistor, hoe die in het NL heet weet ik niet (aanjager weerstand wellicht). Bij RockAuto kost dat ding ongeveer 50 dollar, excl. verzenden.De motor kost ook zoiets, dan moet je wel zelf het wiel omzetten (wiel = ding met schoepen dat de lucht doet blazen, zit op de motor bevestigd) Weet jij wat de verzendkosten zijn? Ik laat de weerstand eerst doormeten - of moet ik iets anders doen om vast te stellen dat de weerstand te testen -? Trouwens op de site van RockAuto kwam ik een lamp tegen - glas is mij vorige week eruit gevallen aan de bestuurderskant. Zou jij kunnen kijken of dit de goede is http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php bij Jeep - 1993 - GC Lim - 5.2 - Headlamp Assembly. Is dit de complete lamp? Ik vind hem erg goedkoop, de goedkoopste die ik in NL heb gevonden is €125,-. January 20, 2009 bewerkt door Jokerit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Staat al genoemd: blower motor resistor.Een goede gebruikte kachelmotor vind je volgens mij wel op een van de bekende adresjes hier op het forum. De lekkage die je vermeld is niet best natuurlijk, maar is niet wat ik bedoel. Het gaat over de afvoer van water dat in de paravan terechtkomt en de afvoer van airco-condens. Als dat laatste niet goed is krijg je een badje achter de rechter stoel. Dat probleem is in het verleden verholpen en er staat sinds een dik jaar geen water meer achter de bijrijderstoel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Weet jij wat de verzendkosten zijn? Ik laat de weerstand eerst doormeten - of moet ik iets anders doen om vast te stellen dat de weerstand te testen -?Trouwens op de site van RockAuto kwam ik een lamp tegen - glas is mij vorige week eruit gevallen aan de bestuurderskant. Zou jij kunnen kijken of dit de goede is http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php bij Jeep - 1993 - GC Lim - 5.2 - Headlamp Assembly. Is dit de complete lamp? Ik vind hem erg goedkoop, de goedkoopste die ik in NL heb gevonden is €125,-. Volgens mij is dat inderdaad de koplamp, maar dan natuurlijk zonder de richtingaanwijzers en de running lights, of hoe die ook heten mogen. De onderdelen zijn in de USA vaak veel goedkoper dan hier bij de dealer. Niet tijd, dus even checken is verstandig. Ga voor de grap ook maar eens vragen wat die blower motor bij de dealer kost Verzendkosten kun je bepalen door de spullen in je mandje te stoppen, Nederland te kiezen en de postcode in te voeren. Ik kies zelf altijd de één na goedkoopste optie (priority heet dat geloof ik), dan komen de spullen met FedEx en heb je ze twee dagen later in huis. De BTW & inklaringskosten krijg je een factuur voor, achteraf in de post. Let bij het bestellen vooral op de verzendkosten, want sommige spullen komen uit verschillende opslaglokaties, en dat verhoogt de verzendkosten. Het loont dus de moeite om als er twee of meer merken zijn, te kijken welke je verzendkosten het minst verhoogt. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Als dat koplampglas geen EU-keurmerk heeft loop je een goede kans dat er afkeuring volgt bij de APK. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Als dat koplampglas geen EU-keurmerk heeft loop je een goede kans dat er afkeuring volgt bij de APK. Hoe weet ik of dat keurmerk erop zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hi-Jack Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Als dat koplampglas geen EU-keurmerk heeft loop je een goede kans dat er afkeuring volgt bij de APK. Komt niet door de rdw keuring maar wel apk. Bij apk controleert men alleen het "lichtbeeld" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2009 Heeft iemand toevallig een foto van de kachelweerstand voorhanden? Ik was net bij een jeep sloop, deze vroeg zich €75,- voor dit onderdeel. Terwijl de Jeep garage in Schinnen zich voor een nieuwe €92 incl. vraagt. Alvast bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2009 Heeft iemand toevallig een foto van de kachelweerstand voorhanden?Ik was net bij een jeep sloop, deze vroeg zich €75,- voor dit onderdeel. Terwijl de Jeep garage in Schinnen zich voor een nieuwe €92 incl. vraagt. Alvast bedankt! Nu even geen foto voro handen, maar op die link die ik stuurde (RockAuto) kun je foto's zien. Misschien is het ook een idee om gewoon jouw eigen weerstand los te schroeven, dan weet je zeker dat het de juiste is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc7300 Geplaatst January 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2009 Passen de europesche H4 lampen (met de 3 pootjes) wel in deze unit? Als ik mij niet vergis heeft de US een ander soort halogeen lampen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc7300 Geplaatst January 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2009 Hier een goede link voor jouw blower motor resistor probleem, ook zit er in deze tread nog een link naar het Amerikaanse Jeep forum... http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=11659 Hallo,Sinds vandaag heb ik een probleem met de klimaat-regeling. Net thuis aangekomen, haalde ik de sleutel uit het contact en tot mijn grote verbazing bleef de aanjager lucht blazen terwijl de uit helemaal uit was. Ik heb de auto weer gestart en kreeg Er in het display (waar normaal het aantal graden staat van de verwarming). Heb nog een stukje gereden en vervolgens de auto weer uitgezet (sleutel van het contact) maar deze bleef lucht blazen. Ik heb de zekering van de aanjager eruitgetrokken en toen stopte de aanjager. Toen ik hem er weer inknalde begon hij weer, terwijl de sleutel niet in het contact zat. Iemand hier ervaring mee of nog beter een oplossing voor? Gr. Tommi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2009 (bewerkt) Passen de europesche H4 lampen (met de 3 pootjes) wel in deze unit? Als ik mij niet vergis heeft de US een ander soort halogeen lampen... Weet iemand hier het antwoord op? Ik wil ze zsm bestellen! January 22, 2009 bewerkt door Jokerit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst January 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2009 (bewerkt) Vandaag de weerstand eruit gehaald - aan de kant van de bijrijder - daar kunnen 2 stekkers in. En de stekker met 3 pinnetjes - van de blazer - eruit gelaten, draait de ventilator alleen op de hoogste stand. Maar iig niet meer als ik de auto uitzet. De weerstand is dus kapot. Als ik op de link kijk van Rockauto http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php?carcode=1182013&parttype=6557 dan zie ik dat deze anders uitziet dan die bij mij - zie afbeelding - ik heb 2 pluggen/stekkers en een lange ijzere sleep ook op de foto - half - zichtbaar. Zijn het allemaal losse onderdelen of is dit gewoon niet wat ik nodig heb? Vergelijk foto's van mij met de site! January 22, 2009 bewerkt door Jokerit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2009 Die van RockAuto ziet er inderdaad anders uit. Op eBat heb ik er een gevonden die wel zal passen, maar die is denk ik niet goedkoper dan de dealer hier in NL: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/A-C-Heater-Blower-Resistor-Grand-Cherokee-w-ATC-93-96_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33545QQihZ009QQitemZ190197981997QQtcZphoto Wat betreft die lampen, dat weet ik niet. Vandaag de weerstand eruit gehaald - aan de kant van de bijrijder - daar kunnen 2 stekkers in. En de stekker met 3 pinnetjes - van de blazer - eruit gelaten, draait de ventilator alleen op de hoogste stand. Maar iig niet meer als ik de auto uitzet. De weerstand is dus kapot.Als ik op de link kijk van Rockauto http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php?carcode=1182013&parttype=6557 dan zie ik dat deze anders uitziet dan die bij mij - zie afbeelding - ik heb 2 pluggen/stekkers en een lange ijzere sleep ook op de foto - half - zichtbaar. Zijn het allemaal losse onderdelen of is dit gewoon niet wat ik nodig heb? Vergelijk foto's van mij met de site! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.