jaccobrouwer Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 ... Afgelopen week is er een LPG onderbouw installatie aangebracht op mijn XJ 4.0 Limited uit 1998. De installatie is geheel volgens planning en zonder problemen verlopen. Uiteraard dient het voetuig vervolgens door de erkende installateur weer aangemeld te worden bij de RDW. Dit kan hij alleen doen als alle,door de RDW, gestelde eisen wordt voldaan. Eén van deze eisen is het halen van de wettelijk percentages rondom CO2 uitstoot. Deze wordt bij mij niet gehaald. Er zijn volgens de installateur twee sencoren die invloed kunnen hebben op deze waarden. één zit er voor de katalysator en één achter de katalysator. De voorste sensor geeft electronish de juiste waarden af. De achterste bleek niet eens aangesloten te zijn,de kabel was i.i.g. los of defect. Voor de zekerheid is deze sensor in z'n geheel vervangen. Ondanks het vervangen van de achterste sensor zijn de waarden na meeting toch te hoog en kan de auto niet worden aangemeld bij de RDW. Worst case scenario en de volgende stap is volgens mij het vervangen van de Katalysator. Is er iemand die al eerder een dergelijk probleem aan de man heeft gehad? ... Of heeft er iemand Suggesties voor een mogelijk andere oorzaak? Thnx! Jacco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 ... Afgelopen week is er een LPG onderbouw installatie aangebracht op mijn XJ 4.0 Limited uit 1998. De installatie is geheel volgens planning en zonder problemen verlopen. Uiteraard dient het voetuig vervolgens door de erkende installateur weer aangemeld te worden bij de RDW. Dit kan hij alleen doen als alle,door de RDW, gestelde eisen wordt voldaan.Eén van deze eisen is het halen van de wettelijk percentages rondom CO2 uitstoot. Deze wordt bij mij niet gehaald. Er zijn volgens de installateur twee sencoren die invloed kunnen hebben op deze waarden. één zit er voor de katalysator en één achter de katalysator. De voorste sensor geeft electronish de juiste waarden af. De achterste bleek niet eens aangesloten te zijn,de kabel was i.i.g. los of defect. Voor de zekerheid is deze sensor in z'n geheel vervangen. Ondanks het vervangen van de achterste sensor zijn de waarden na meeting toch te hoog en kan de auto niet worden aangemeld bij de RDW. Worst case scenario en de volgende stap is volgens mij het vervangen van de Katalysator. Is er iemand die al eerder een dergelijk probleem aan de man heeft gehad? ... Of heeft er iemand Suggesties voor een mogelijk andere oorzaak? Thnx! Jacco Goedendag, Ook de CTS (Coolant Temp Sensor) en de MAT (manifold Air Temp. sensor) kunnen ook voor een te rijk mengsel zorgdragen. En een te rijk mengsel kan weer gevolgen hebben voor je CO2 uitstoot. Een nieuwe Katalysator voor een jeep is niet echt ontzettend duur behalve bij de jeep dealer misschien. Probeer het eens bij boris van cherokeeparts ( heeft ze gebruikt liggen ) of B&S te Tiel ( heeft ze nieuw liggen )wat het daar kost. Een paar weken terug stond op marktplaats een advertentie van een bedrijf die Katalysators verkocht voor jeeps. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 RobV8 schijnt ook voordelig te kunnen leveren. De kat voor een ZJ kost bij B&S € 280,--. http://www.jeepforum.nl/member.php?u=857 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Vreemd ik heb ik mijn comanche (low-poort) , deze heeft zelfs geen katlysator. Van de week laten keuren APK. De co2 uitstoot was 15% , na de verstelschroef te hebben verdraaid op de verdamper kwam hij netjes op 0.4%. (de minimale waarde moet 0.5%) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 eerst maar eens vragen wat voor gas instal. heb je er in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2009 Ik dacht een standaard VM (als ik mijn eigen niet vergis) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst January 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2009 (bewerkt) Ze voeren twee producten, volgens mij heb ik deze http://www.czakram.nl/landi.php Overigens worden de sensoren binnenkort uitgelezen bij de Jeep Dealer in Amsterdam ZO, kost €45 en dan maar vingers crossed dat ze 'rotte appel' kunnen identificeren. Wordt vervolgd ... overigens neem ik al jullie mogelijke oorzaken mee in de problem solving,waarvoor veel dank! ... maar nu eerst uitlezen. Wordt vervolgd! January 21, 2009 bewerkt door jaccobrouwer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Jeep'ers, Vanmorgen is het e.e.a. uitgelezen bij de dealer, de katalysator blijkt zo goed als leeg te zijn, de aanweizg censoren proberen dat naar alle macht te corrigeren waardoor er geen goede meeting kan plaats vinden. Plan de campagne is volgens de dealer nu als volgt, Katalysator laten vervangen, vervolgens alle bougies en kabels controleren en eventueel laten vervangen, vervolgens het management van de LPG installatie laten fine tunen (staat nu nog op kopie van bezine management) ... en dan vervolgens opnieuw laten meten. Daarnaast hebben ze ook geconstateerd dat er diverse koppakkingen 'zweten' in het motorblok. 2 vragen die bij mij ontstaan. Vraag 1, is de voorgestelde aanpak voor de CO2 waarden een logische aanpak en is dit de juiste? vraag 2, zijn de zwetende koppakkingen een veel voorkomend euvel? en is dit hell of a job om te corrigeren? Thnx! Jacco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 hoi, ik heb een paar jaar geleden eens een mercedes gehad die ik niet door de keuring kreeg omwille van hetzelfde probleem. bleek destijds ook dat de kat 'hol' was... Heb dit laten vervangen en sindsdien waren alle waarden terug normaal. dus volgens mij ben je op goede weg... En van die zwetende pakkingen ---> zolang het zweten is, zou ik eraf blijven. van zodra dat het echt olieverlies is kun je nog ingrijpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Ok, goed om jouw ervaringen te horen! De kat ga ik laten vervangen, 't zweten laat ik ook nog ff door een andere bron beoordelen, om zodoende de grijpgrage dealer te toetsen, 't zijn tenslotte moeilijke tijden voor de heren autobedrijven Wordt vervolgd ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Ok, goed om jouw ervaringen te horen! De kat ga ik laten vervangen, 't zweten laat ik ook nog ff door een andere bron beoordelen, om zodoende de grijpgrage dealer te toetsen, 't zijn tenslotte moeilijke tijden voor de heren autobedrijven Wordt vervolgd ... pffffffffffffffffffffffffffffffff Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 ... Volgens mij stoot ik hier tegen een zeer dealer been ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 :DNeen geen dealer:D nog iets verder gekomen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Vrijdag a.s. gaat 'ie op de brug ... kijken wat we dan tegenkomen. 'T blijft een apart verhaal dat het erop lijkt dat de Kat binnen een jaar na APK de geest heeft gegeven. Dus ik ben erg benieuwd of de vervanging de juiste waarden gaat opleveren. Over het 'zweten' van de koppakingen hoor ik verschillende verhalen. De verhalen varriëren van ... 'dat hoort zo' ... 'lekker zo laten' ... en heftige verhalen over veel arbeid rondom het vervangen van koppakingen en het valkken van de koppen. Wordt vervolgd ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 jij zweet toch ook ? als die pakking wat olie doorlaat, wordt je motorblok lekker vettig... heb ooit zo'n opel gehad... kon je echt niet meer zien waar het blok zat... maar daar rijdt ie niet slechter om hoor.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 "koppakkingen" "vlakken van de koppen" Wat voor motor heb je dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 23, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2009 ... De nieuwe Cat zit er onder. De cat is uiteindelijk bij www.gkcats.nl aangeschaft. De komende dagen beetje rijden en dan terug voor de keuring. De koppeling van de uitlaat op de cat laat nog wel wat lucht ontsnappen, hopelijk zet dit door de warmte nog wat uit anders moeten we de klemmen nog wat verder aandraaien. Wordt vervolgd ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccobrouwer Geplaatst February 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2009 Case clossed! .. de CO waarden zijn goedgekeurd. De CAT bleek toch de boosdoener te zijn. Dank voor jullie reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.