Spring naar bijdragen

Remmen niet door de APK


maxum_moszz
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers, ook ik heb een remprobleem. Tijdens de apk is er te weinig remdruk gemeten op de achterremmen. Remschoenen komen wel uit maar er wordt niets tot weinig druk opgebouwd. Heb al met 'zoeken op forum' geprobeerd maar het duizelt me gewoon. Voor dat we allemaal dingen gaan proberen iemand een idee hoe het aan te pakken ?

Xj bj 88, lampje check antilock gaat wel eens aan. Thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervelend, zoiets. Een hangende remkrachtverdeelventiel (wel verdacht) geeft een normale fout aan met een melding. Een ABS is een ander verhaal. Er kunnen problemen zijn met de boosterpomp,boostpressure switch,pressure modulator. Dit alles zou toch ook normale werking van de achterremmen niet moeten beinvloeden. Misschien moeten de achterremcilinders alleen maar ontlucht worden. haha

Het remreservoir heeft toch ook een schotje voor een kleiner gedeelte? (voor achter).

Als de hoofdremcilinder lekt, kan de vloeistof in de booster gaan zitten.

Ik heb dus weleens meegemaakt dat het kleine gedeelte leeg en droog stond, maar de booster bijna vol.

Als ik iets meer hierover tegen kom , zal ik het melden.:D

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het zelfde gedoe gehad, bij mij was de oplossing (alleen voor de APK) de remmen achter te strak af te stellen, erg aan laten lopen, na de APK weer terug stellen.

Na de APK kan je weer verder kijken of gewoon rijden ...

John

Wat is dit nu voor oplossing, dit slaat toch nergens op, remmen zijn de belangrijkste onderdelen van auto.

Wat de schrijver van deze oplossing wil doen met zijn remmen zal mij een zorg zijn , maar deze oplossing aandragen voor een ander gaat mij net even iets te ver.

Remmen horen gewoon in orde te zijn.

Zoals JeePee dus schrijft

Zijn de remmen wel goed afgesteld?

Doet de handrem het wel?

Zit er voldoende remvloeistof in het reservoir?

Al gechecked of er lucht in de leidingen zit?

Is de remvloeistof helder?

Zijn de remvoeringen nog wel goed?

bewerkt door aitze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is dit nu voor oplossing, dit slaat toch nergens op, remmen zijn de belangrijkste onderdelen van auto.

Wat de schrijver van deze oplossing wil doen met zijn remmen zal mij een zorg zijn , maar deze oplossing aandragen voor een ander gaat mij net even iets te ver.

Remmen horen gewoon in orde te zijn.

100% eens met Aitze. Als je er zelf niet uitkomt, laat er dan een vakman naar kijken! Remmen zijn geen speelgoed. Als je auto voor de apk bij de garage is, is er dus al een vakman bij. Wat is zijn mening?

Mijn suggesties:

- eerst goed ontluchten, zodat je zeker bent dat dat niet de oorzaak is.

- remdruk aan de wielen meten. Begrenzer kan blijven hangen of je hoofdremcilinder kan (erg) lek zijn.

- dan: is de binnenkant van de remcilinders misschien geoxideerd?

- een '88-er XJ met ABS?? Lijkt me niet, toch?

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Jeepers, bedankt voor de replies zover. :D

Bij pietersen geweest in rotterdam en deden gelijk moeilijk over oude wagen.

Willen wel een keer kijken, aan de computer, maar pas over 2 weken en ik moet rekenen op 170 euro kosten. :no: De fuckers.

Mijn pontiac ging destijds bij hun effe tussendoor voor 35 euro aan de computer om te kijken wat de foutcode was.

Heb nog twee vragen nu:

Heb mijn VIN ingetikt bij Jeep en krijg volgend bericht:

Brake pedal shift Interlock. Status = Incomplete. Wat houdt dit in ?

Zou de remverdeler van la/ra defect kunnen zijn? Heb wel remdruk maar alleen als de wielen los van de grond zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt het over "remdruk", maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je "remwerking" bedoeld. En da's toch echt heel iets anders! Zonder remdruk heb je geen remwerking, maar andersom is een ander verhaal.

Dus:

- Voelt je pedaal hard aan, als je hard remt? Zoniet: Lucht.

- Als je remt, losslaat en meteen weer remt, remt 'ie achter dan wel? Ja? Remmen stellen!

- Hoe is het met de trommels? Diepe groeven erin werken nadelig, zeker met nieuwe remschoenen.

- Hoe oud is de remmerij? "Verglazen" van de remvoeringen kan ook dergelijke problemen veroorzaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal proberen het wat duidelijker uit te leggen. De Jeep gebruiken wij dagelijks en hebben nooit remproblemen geconstateerd. Sterker, ik gebruik de Jeep om onze boot te traileren, ruim 1500 kilo, zonder (rem)probleem.

Nu moet de Jeep apk gekeurd worden en wordt afgekeurd op nagenoeg geen remdruk op de achterwielen. De remschoenen komen wel 'uit' maar bouwen geen druk op. Er wordt getest op een rollenbank. Volgens de keurmeester/monteur gebeurt dat echter wel als de achterkant gelift wordt en de wielen vrij van de grond zijn. Maw dan komt er wel remdruk.

Ik weet het niet meer en de monteur ook niet.... Waar komt dat nou van?

Mechanisch of computer?

Antw: Rempedaal voelt hard aan, auto remt perfect (maar niet op rollenbank apk)

edit: het gaat uitsluitend om de achterremmen.

bewerkt door maxum_moszz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus dat verhaal van wel remmen met wielen los gaat er bij mij niet in. Hoe meet je in vredesnaam remvertraging -want daar gaat het om- met de wielen van de grond. Rem vertaging per as is alleen te meten op de remmen testbank.

Oja, met de wielen los zullen de wielen echt wel vast staan als je de rem intrapt, maar dit zegt NIETS over remvertaging!

Is de remdruk achtergemeten?

Hoe zien de voeringen en trommels eruit?

Is het remmechaniek en remcilinders gangbaar?

Hoe is de kwaliteit en peil van de remvloeistof?

Dit zijn zaken die je eerst moet controleren, voor je verder gaat. Zelfs voordat je de ABS kan gaan verdenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met de wielen los zullen de wielen echt wel vast staan als je de rem intrapt, maar dit zegt NIETS over remvertaging!

Tja, wel mee eens :no:

Is de remdruk achtergemeten?

Remdruk op achterwielen is op rem testbank nagenoeg nul.

Hoe zien de voeringen en trommels eruit?

Zelf niet gezien, zijn niet aan vervanging toe volgens monteur

Is het remmechaniek en remcilinders gangbaar?

Ja, schoongemaakt en gangbaar

Hoe is de kwaliteit en peil van de remvloeistof?

Nieuw en op peil

Edit: Zal morgen om second opinion vragen wat betreft remschoenen en trommels. Blijf echter met vraag; is het iets mechanisch ?

bewerkt door maxum_moszz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een monteur die zegt, en ik quote:

De remschoenen komen wel 'uit' maar bouwen geen druk op. Er wordt getest op een rollenbank. Volgens de keurmeester/monteur gebeurt dat echter wel als de achterkant gelift wordt en de wielen vrij van de grond zijn. Maw dan komt er wel remdruk.

Dit komt op mij niet echt over als iemand die weet wat hij aan het doen is.......

Oorspronkelijk geplaatst door Ab

Hoe zien de voeringen en trommels eruit?

Zelf niet gezien, zijn niet aan vervanging toe volgens monteur

Daar wil ik dan toch wel vraagtekens bij zetten.......

Maar goed, om je probleem te tackelen kun je het volgende doen: uitsluiten van oorzaken. Sluiten we even de volgende zaken uit....

Remvloeistof: op peil en nieuw

Mechaniek: werkend en schoon

Voeringen en trommels: niet aan vervanging toe

Blijft over, heb je remdruk? De remolie druk dus gemeten in de remleiding naar achter. Dit is te meten door een druk meter tussen de leiding van een wielremcilinder te plaatsen.

Heb je druk, dan zit het probleem bij de wielen, heb je geen druk dan zit het ergens voorin. ABS pomp, hoofdremremcilinder of druk verdeler.

Nog even over de "Brake pedal shift Interlock." Door de shift interlock moet je je voet op de rem houden voordat je vanuit Park naar Drive of Reverse kan schakelen. Deze recall is bij jouw wss niet gedaan.

Heeft overgens niets met de werking van remmen te doen......

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft deze auto het ABS systeem met de beruchte rempomp wel? Ik lees in de Haynes dat het systeem in 1989 is geïntorduceerd....

Ik zoek het eerder in de remkrachtverdeler, die werkt op basis van belasting voor- en achteras meestal, en dat verklaart het verhaal van de gelifte wielen. Meeste verdelers werken met een stangetje dat aan de bodem oid is bevestigd toch? Misschien doen die remmen het wel weer prima als er een flink gewicht op de trekhaak ligt. Is dat al geprobeerd?

Niet, dat ik vreselijk technisch ben, maar de vraag komt gewoon bij me op.:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij bedoelt een lastafhankelijke remdrukregelaar.

Die ben ik op een XJ nog niet tegengekomen. Wel zo'n "verdeler" onder de hoofdremcylinder, maar da's meer bewaken van de remcircuits dan regeling.

Indien men in het verleden een fout gemaakt heeft tijdens het ontluchten ofzo, dan kan dat ding wel de olietoevoer naar de achterremmen blokkeren. Maar dan brand er ook een waarschuwingslampje.

Maar goed, ook ik krijg een beetje een bittere smaak in de mond bij het lezen van het verhaal. er wordt over remdruk gesproken, maar ik zou dan wel eens willen weten hoe die gemeten is. op een remmentestbank meet je de remvertraging. Of beter: Je meet het remkoppel en de computer berekend de vertraging....

Remdrukken worden eigenlijk alleen bij pneumatische remmen gemeten, en voor zover ik weet heeft een XJ dat niet ( zou wel stoer zijn: Iedere keer "PSSSSSJJJ" als je de rem loslaat :lol: ).

Ik sta 100% achter de mening en adviezen van Ab. Met de toevoeging dat voldoende dikte van de remvoering niet meteen wil zeggen dat hij nog goed is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opnieuw op de remmen testbank.

Laat een kundig iemand naar de remmen kijken, lijkt mij dat we tot

sint juttemus door kunnen gaan over wat er nu aan de hand is, we zijn er toch ook niet bij, zoals zo vaak dwalen we al weer af naar iets wat er meestal niks mee te maken heeft of uberhaupt niet eens aan de wagen zit.

Ik zou zeggen laat de remmen nakijken bij een kundige jeep reperateur, die ervaring heeft met dit soort gevallen, en laat ons je bevindingen weten daar heeft iedereen wat aan.

npu dooooooooooeeeeeeeeeeeeeeei:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...