kris Geplaatst January 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2009 Afgelopen week beetje geskied. Op de heenreis na ca.200km af en toe (bochten en accelereren) geschok en gekraak in voorste diff. Bij tussenstop bleek waarschijnlijk 4-WD vast te zitten. (hoe....?) In garage voorste aandrijfas laten verwijderen en probleem opgelost. (in ieder geval weer 1800 km mee gereden) Maar...., wat nu?? Iemand ervaring met dit fenomeen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2009 Aangenomen dat het hier om een KJ gaat.. welk type tussenbak heb je? Heb je op verharde weg in de 4WD gereden en mag dat bij het type wat jij hebt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst January 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2009 Zie je op het dashboard het lampje van 4x4 branden? Heb je een tussenbak met "Full Time 4x4" ? Het kan een mechanisch probleem zijn maar ook elektronisch door een slechte schakelaar of contact.... Zit er voldoende en goede olie in de tussenbak? Ik vrees dat het moeilijk wordt op afstand een oplossing te geven zonder meer informatie... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst February 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2009 Ik hoop voor je dat je een Fulltime 4x4 systeem hebt. Heb je de mogelijkheid te schakelen tussen full- en partime 4x4??? Dus: waar is je Jeep mee uitgerust?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Ik kan de tussenbak selecteren op 2HI, 4HI en 4LOW Ik ga ervanuit dat dit de NV231 is. (hoe bepaal ik dit zeker?) Voor de rit heb ik even "gespeeld" met de tussenbak en een stukje 4 wiel aangedreven gereden. Ik vermoed dat met het terugschakelen de tussenbak is blijven hangen. Heb vervolgens alleen maar snelweg gereden, dus rechtoe, rechtaan. Probleem viel pas op bij de eerste tankstop. (afrit snelweg en wat bochtjes bij lage snelheid.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Je hebt een bak zonder full time 4x4 dus wringt het een en ander op een harde ondergrond. Rijdt de auto even op een losse ondergrond zodat de wielen de druk kwijt kunnen, dan zal de bak waarschijnlijk weer in tweewielaandrijving terugschakelen. Mocht dat niet lukken, zet de auto dan aan voor of achterzijde met behulp van een krik en assteunen van de grond zodat de spanning op die manier van je aandrijflijn verdwijnt. Blijf er in geen geval mee op de verharde weg rijden wat dat levert gegarandeerd schade op aan je aandrijflijn! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 oke, Heb onderweg de voorste aandrijfas laten demonteren. Ik neem aan dat dit toch voldoende de spanning van de aandrijflijn afhaald? Ik concludeer waarschijnlijk schade aan aandrijflijn. Waar start ik met oplossen probleem. In tussenbak of differentieel. Gezien het feit dat ik inmiddels dik 2000km zonder as heb gereden kan ik volgens mij (aanzienlijke) schade aan diff. uitsluiten. Kan iemand mij deze gedachte bevestigen, of is dit te kort door de bocht. (letterlijk en figuurlijk) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Ik was even vergeten dat je de aandrijfas er al onderuit had... Probeer eens de bak in neutraal te zetten en dan de yoke waar de aandrijfas aan de tussenbak zat te draaien... Lukt dat niet dan heb je een probleem in je tussen bak. Lukt het wel, dan bak in tweewielaandrijving zetten en nog eens proberen. Lukt het niet om de yoke te draaien: probleem in tussenbak. Lukt het nog steeds..aandrijfas eronder en rijden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst February 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 Goed, Inmiddels olie bijgevuld! 1ltr. waar volgens mij max. 1,2 in kan. Oorzaak lijkt me hiermee gevonden. Yoke draaien terwijl tussenbak en versnellingsbak in neutraal staan lukt niet. Yoke draaien met tussenbak in 2-WD lukt wel. Ik ga er maar vanuit dat dit klopt. Volgend week as monteren en rijden maar weer. Overigens brand het lampje part-time in de stand 4HI. Bij terugschakelen vanuit neutraal naar 4HI brand heel even het lampje full-time. Is dit normaal? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 De oorzaak was dat je met die 4WD-Hi part-time op de weg reed. Dat het lampje fulltime even aangaat moet je maar voor lief nemen, bij mij gaat ook een ABS lamp branden als ik remproblemen heb. (nee, ik heb geen ABS) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst May 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2009 Vervolg, Inmiddels tussenbak gereviseerd, schakeld weer moeiteloos tussen 2,4, hi en low. Helaas nog steeds bij 4 wd geschok en geknerp in vooronder. Omdat de homokineethoes van de voorste aandrijfas (cv-as) gescheurd is even gedacht dat de homokineet kapot was. Ik heb as en flens gemerkt, stukje 4wd gereden en gecheckt of e.e.a. nog tegenover elkaar stond. Geen probleem. Wat rest is volgens mij het differentieel. Herkend iemand dit, en wie kan me begeleiden bij de volgende stap. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2009 Diffdeksel eraf, metaaldeeltjes in de olie?? Goed kijken of er geen tandjes beschadigd zijn. Verse olie erin! Owja, 4wd niet op de weg gebruikt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst May 24, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2009 Ja, inderdaad 4 wd op de weg gebruikt, echter onbewust. Achteraf lijkt het erop dat de veer welke de schakelvork voor 4 wd terug zou moeten drukken geknapt is. Als ik de slijtagesporen op de schakelvork zie, lijkt het erop dat de ketting hier ook behoorlijk heeft huis gehouden. Is de ketting nou de oorzaak of het gevolg? Ik zou zeggen dat doordat de bak langere tijd in 4 wd heeft gestaan (ook bij hoge snelheden) de ketting is gaan klapperen. Of is het zo dat tengevolge van een versleten ketting deze is gaan klapperen en zodoende de veer kapot heeft geslagen? Iemand die dit herkend? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2009 Een ketting verslapt niet zomaar, daar is toch wel een hoop moeite voor nodig. Het zou kunnen dat de ketting is gaan klapperen en zo de veer kapot heeft gemaakt... maar je hebt het over een serieuze ketting. Ik ken motoren die in weer en wind rijden en door een eenvoudiger ketting aangedreven worden. En dat jarenlang. Het lijkt me eerder dat de veer verkeerd is gemonteerd of dat de bak eens is drooggelopen, waardoor de zaak warm liep etc etc.. zoiets. In ieder geval geen serieus probleem dat niet is op te lossen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2009 Je schreef in eerdere post dat de tussenbak inmiddels gereviseerd is, maar hoort nog steeds geluiden in 4wd. Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat de tussenbak nu goed is. Voordiffertieel zou nog geluiden kunnen maken. Heb begrepen dat de tussenbak kapot is gegaan van rijden op de weg in 4wd, neem aan dat je nu met testen van de 4wd dit onverhard hebt gedaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst June 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2009 Ben ik weer, Het feest wordt steeds gekker, Ik hoor nu in 2 wd inmiddels ook geluiden. Klinkt als gekletter tegen aluminium, en ben er vrij zeker van dat de ketting tegen de tussenbak behuizing klappert. Kan dit wel? Er zit toch geen spanner op deze ketting? (wel nog 500 ml olie bij kunnen vullen. SP 2012 van Kroon, resultaat hiervan nog onbekend) Ook nog niet verder gespeurd naar 4-wd probleem, wel vakantie tussendoor genoten (met weer 1000km op de klok erbij) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst June 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2009 Natuurlijk wel die komplete veer op 1 of 2 windingen na vermaald in de bak. Zal dit slijpsel oorzaak zijn geweest van excessieve slijtage op de ketting? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst June 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2009 Ketting vervangen...voor ie zich door de deksel naar buiten vreet.Ook al is het een stevige brede ketting, hij kan wel degelijk verslijten.Een spanner zit er niet op.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst June 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2009 Wat een ellende allemaal...... Ik dacht dat dat alleen bij Landrovers ellende gaf (dat was mij vorige auto). Toch vreemd: je schrijft dat de tussenbak gereviseerd is. Dan mag je toch veronderstellen dat die geen problemen kan geven? Als de auto op 2WD staat, dan draait de voorste diff en aandrijfas wel mee (als de auto rijdt). Dus daar kan dan nog steeds lawaai uit komen. Homokineten lijkt mij onwaarschijnlijk, als ik de omschrijving van het geluid lees. Het diff, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Succes en hou de moed erin. Johs. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst July 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 15, 2009 Wegens tijdgebrek het hele zaakje uiteindelijk maar uitbesteed. Probleem zat hem uiteindelijk inderdaad in de ketting. Ketting vervangen, probleem verholpen. Het "bonken" werd veroorzaakt doordat de ketting telkens een of meer tandjes oversloeg wanneer spanning werd opgebouwd. Tevens voorste aandrijfas vernieuwd wegens gescheurde stofhoes. Je koopt een nieuwe stofhoes, krijgt er een nieuwe as bij. Toch slim bedacht. Snap niet hoe ze met dit soort verkooptruc's toch in de problemen zijn geraakt. Ik blijf fan, maar wacht in spanning af op het volgende avontuur! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2009 Wegens tijdgebrek het hele zaakje uiteindelijk maar uitbesteed.Probleem zat hem uiteindelijk inderdaad in de ketting. Ketting vervangen, probleem verholpen. Het "bonken" werd veroorzaakt doordat de ketting telkens een of meer tandjes oversloeg wanneer spanning werd opgebouwd. Tevens voorste aandrijfas vernieuwd wegens gescheurde stofhoes. Je koopt een nieuwe stofhoes, krijgt er een nieuwe as bij. Toch slim bedacht. Snap niet hoe ze met dit soort verkooptruc's toch in de problemen zijn geraakt. Ik blijf fan, maar wacht in spanning af op het volgende avontuur! Ik neem aan dat je de steek as met homokineet bedoeld, ipv de aandrijfas? Een aandrijfas vervangen omdat de stofhoes kapot is zou wel erg brutaal zijn van een garage. Maar feli. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst July 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2009 Nee, bedoel echt de voorste aandrijfas. Jeep heeft op een of andere manier hier een hoes op bedacht welke onlosmakelijk verbonden is met de as. kost maar een paar honderd muntjes Slotje s.v.p. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.