Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Ik begrijp hier nog even iets niet. Als ik me reservoir leeg zuig, dan komt er toch juist lucht in? Volgens mij is het idee dat het reservoir niet leeg raakt zolang de pomp draait. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 (bewerkt) je wilt toch verversen!! dan moet je eerst het reservoir leeg halen, en dan vullen met nieuwe! en als je dus de nieuwe vloeistof erin hebt gedaan en je gaat ontluchten dan zorg je dus dat je resorvoir niet leeg raakt anders kan je weer opnieuw ontluchten. en als je denkt dat de lucht eruit is toch nog een keer opnieuw rem intrappen en tijdens de rem intrappen nippel dichtdraaien February 6, 2009 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Dank voor je info Ab. Ik ga er op deze manier mee aan de slag. Alleen ff ter info, zal je in mijn geval bedoelen om de zuigers terug te drukken, heb rondom namelijk schijven. hmmm.... tis ff meerwerk, maar kan wel :-) Ik begrijp hier nog even iets niet. Als ik me reservoir leeg zuig, dan komt er toch juist lucht in? Nee hoor, een leeg reservior geeft niets, zolang je niet remt. Er blijft altijd remvloeistof achter in de hoofdremcilinder. De ABS unit zit na de hoofdremcilinder , dus daar komt al helemaal geen lucht in. Als ik zelf m'n remblokken/schoenen vervang doe ik het ook zo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 je wilt toch verversen!! dan moet je eerst het reservoir leeg halen, en dan vullen met nieuwe! Klopt Menno, maar ik was in de veronderstelling dat je door het pompen daardoor al je complete vloeistof kwijtraakte door de nippels. En dan in de gaten houden dat je reservoir niet compleet leegloopt en dan steeds bijvullen. Dan zie je bij de nippels de verse vloeisof vanzelf komen. Het zal ongetwijfeld al veel pompen schelen als het reservoir eerst leeg is. Maar ik heb de actie al moete staken voor vandaag. Het nippel r.a. zit zo vast als een huis en de vorige persoon heeft dat nippeltje al aardig beschadigd, steeksleuteltje draait aardig dol... eerst maar ff nieuwe nippel regelen, dan morgen verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 remvloeistof wat je morst is agressief. Kun je afspoelen met water. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 nippel iets warm stoken en daarna een kleine moordenaar erop moet het wel lukken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Moordenaar...?! was datte?? Gisteravond weer een rit gemaakt. Voel ik wéér de auto op eens naar recht trekken en bij remmen naar links . De rem r.v. dermate heet dat het polyurethaan hoesje wat over de TRW kogel zit begon te smeulen!! Schoonmaaktie was dus van korte duur. Denk dat het tijd is om een revisiesetje in de klauwen te plaatsen... Voor the time beeing, het zuigertje maar weer ff goed reiningen. Ik heb wel eens gehoord die te smeren met remvloeistof, zegt iemand dat wat? En zijn de ontluchtingsnippels bij de automaterialen zaak te krijgen of word dat een bezoekje aan de dealer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Moordenaar...?! was datte?? Je mag het ook een griptang noemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Je mag het ook een griptang noemen. Thanks! Die ken ik wel en heb ik liggen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 (bewerkt) met die tang ga je het denk ik niet redden? het is niet de tang die ik bedoel idd February 8, 2009 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hi-Jack Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 sokkentang noemt men deze ook wel volgens mij.(of bedoel je dit niet) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 met die tang ga je het denk ik niet redden? het is niet de tang die ik bedoel idd Als het um ook niet als zoals Hi-Jack aangeeft maak je ons wel heel nieuwsgierig Menno! Hoe dan ook, die nippel komt er met voor gereedschap dan ook, echt wel vanaf. Maar eerst een paar nieuwes aanschaffen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 okee komt ie dan! de enige echte moordenaar, grijpt zichzelf zo vast dat ie ook alles loskrijgt hetzij met flinke schade aan het materiaal waar de bek op wordt gezet, maar goed als het maar los komt!! deze heb je ook in uitvoeringen van een cm of 15 lang en die kun je heel goed op je ontluchting nippel vast krijgen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 (bewerkt) okee komt ie dan! de enige echte moordenaar, grijpt zichzelf zo vast dat ie ook alles loskrijgt hetzij met flinke schade aan het materiaal waar de bek op wordt gezet, maar goed als het maar los komt!!deze heb je ook in uitvoeringen van een cm of 15 lang en die kun je heel goed op je ontluchting nippel vast krijgen Aha, ken um wel, maar heb um niet... Maar dat nippeltje is ook ook van pisbakkemateriaal dus zal gelijk afbreken ben ik bang. Dus met enig beleid denk ik dan maar. Beter hele klauw los halen, kruipolie/heet stoken zal het wel worden. OT: De linker zuiger zit idd vast had deze iets naar buiten getrapt en met een lichte lijmtang kreeg ik er geen beweging in. Zelfs met de grote lijmtang gaat dit bijzonder zwaar. Ik hoop zelfs dat ik um uberhaubt nog terug krijg, moet immers morgen wel naar de automaterialenzaak voor een revisiesetje. Het rubber om het zuigertje ziet er onbeschadigd uit. Hoe kan er dan vuil inkomen, of is het geen vuil wat er voor zorgt dat deze vast zit? En is het ook inherent aan de leeftijd dat ze een keer gan vastzitten? Op sites als hbase.nl staan setjes voor maar €13,75 bruto/ex dus gelukkig de kosten niet... Wat betreft de foutcode 41: motor stationair laten draaien, daarna ALLE verbruikers aangezet en voltage valt als een baksteen naar beneden. Als ik gas geef loopt deze weer netje op naar iets boven 14V. Dus ik vermoed eerder de dynamo zelf dan de regelaar in de pcm. Ook deze maar eens door een prof. door laten meten. En de stekker op de tussenbak losgehaald en gereinigd ivm Service 4WD switch. February 8, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 je schrijft dat hij aardig vast zit en dat je steeksleutel dol draait(je moet het ook met een ring sleutel doen!!!!) hoe wou je dan met beleid het nippeltje losdraaien, ik heb het vaker gedaan en geen nippeltje kapot gedraait, maar goed suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 je schrijft dat hij aardig vast zit en dat je steeksleutel dol draait(je moet het ook met een ring sleutel doen!!!!)hoe wou je dan met beleid het nippeltje losdraaien, ik heb het vaker gedaan en geen nippeltje kapot gedraait, maar goed suc6 Ik heb bij mijn buurman amerikaanse sleutels gehaald, deze passen wel goed, maar zit goed vast. Dus ik wil goed olieen en desnoods warm stoken, dan moet het met de juiste maat sleutel wel gaan. Dan heb je er nog een beetje feeling mee hoe hard je kracht zet. Met zo'n moordenaar lijkt mij dat alles gelijk stuk draait. FF wat anders: ik ben nu met die zuiger bezig die vast zit. Kan ik deze zomaar er compleet uithalen om schoon te maken? Of moet ik alleen dat grote rubber om die zuiger naar achteren stropen en aldoen schoonmaken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Je moet eerst weten waarom de zuiger vast zit. Beste lijkt me gewoon een nieuw setje erin. Zitten die rubbers ook bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Je moet eerst weten waarom de zuiger vast zit.Beste lijkt me gewoon een nieuw setje erin. Zitten die rubbers ook bij. Dat setje komt er ook zeker in! Alleen voor nu, heb ik morgen wel de auto nodig om het setje te halen namelijk. Dus voor nu wil ik kijken of ik um kan reinigen/gangbaar maken, aleen weet niet precies hoe, en of je die zuiger er nu al zomaar uit kan halen?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Dan moet die rubber rand eraf, en dan de zuiger eruit. Aangezien die vast zit, als ik de klauw eraf halen. Heb je nog rubberen remleidingen? dan griptang erop, heb je geen olieverlies Klauw eraf. Perslucht op de olie-ingang en voorzichtig druk opbouwen. Ploft ie er gewoon uit. Let op, ding schiet er wel uit , dus let even op welke kant je opricht . Zelf zou ik het niet doen en wachten op je setje. Je weet niet hou die eruit komt en uitziet. Dus even een andere auto gebruiken / lenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Dan moet die rubber rand eraf, en dan de zuiger eruit.Aangezien die vast zit, als ik de klauw eraf halen. Heb je nog rubberen remleidingen? dan griptang erop, heb je geen olieverlies Klauw eraf. Perslucht op de olie-ingang en voorzichtig druk opbouwen. Ploft ie er gewoon uit. Let op, ding schiet er wel uit , dus let even op welke kant je opricht . Zelf zou ik het niet doen en wachten op je setje. Je weet niet hou die eruit komt en uitziet. Dus even een andere auto gebruiken / lenen. Okay, ik laat het spul wel ff zitten. En haal het pas los als ik dat setje heb. Kan me voorstellen dat bepaalde rubber/klemringen of wat dan ook defect raken waardoor ik verder van huis ben. Ga ik morgen weer verder. Alvast bedankt weer Evert!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Lijkt me overigens helemaal niet onverstandig een kundig iemand erbij te nemen als je aan de remmen "knutselt". Ik zie dat je hier heel veel vragen stelt. Weet wat je doet met remmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 (bewerkt) het blijft toch altijd knutselen aan een jeep!! gewoon lucht erop zetten plankie hout erachter vingers weg en knallen maar, gaat verder helemaal niks stuk aan, cilinder en cilinderwand goed schoonmaken, polijsten en met olie/vaseline weer in elkaar zetten, hoef je helemaal niet kundig voor te zijn, maar je moet ook es wat aan nemen van iemand, anders moet je hem gewoon naar de garage brengen. February 8, 2009 bewerkt door Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Het klemmen na verloop van tijd van remklauwen heeft te maken met oxidatie van de cilinderwand. Wanneer er -door veroudering van de manchet- vocht tussen de zuiger (hoogwaardig staal) en de cilinder (aluminium) komt ontstaat een galvanisch koppel als gevolg waarvan het minst edele metaal, het aluminium dus, oxideert. Omdat oxide meer volume heeft dan het metaal zal de boel gaan klemmen. De varende jeepers onder ons zullen het principe van het galvanisch koppel kennen in de vorm van een blok zink op de romp of het roer, dat door zichzelf op te offeren het staal beschermt dat op zijn beurt weer dreigt te worden opgepeuzeld door de bronzen schroef. Kortom: twee metalen van een verschillende edelheid in een vochtig milieu zal het minst edele metaal doen verteren. Daarom dus beter ook geen aluminium popnagels gebruiken als je een nieuwe kuip in de bodem van je jeepie maakt, maar dat terzijde. Overigens kan het genoemde fenomeen ook erg nuttig zijn; we hadden anders immers geen accu om te starten! Verder ben ik het eens met de stelling: als je veel vragen moet stellen over remmen, kun je er beter niet alleen aan beginnen. Succes. Carl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 9, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Sinds een 15 jaar sleutel ik al aan mijn eigen auto's en doe ik het onderhoud van auto's van familie/vrienden etc. Ik heb alleen autotechniek uit de boeken mogen leren en voor 1 jaartje lang, 1 dag in de week alles in de praktijk mogen uitvoeren. Dus best e.e.a. ervaring. Mijn mening is dat alles wat mechanisch is, ik dat uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten. Dat doe ik al 15 jaar zo. Dat wil niet zeggen dat ik alles weet, zeker niet, en over sommige dingen moet ik weer ff opgefrist worden. Om die reden stel ik al deze vragen. Theorie is leuk om te weten, maar praktijk is vaak net ff wat anders. Zeker ook bij verschillende fabriekanten van remsystemen. Sommige systemen zijn net weer ff wat anders dan een andere. En die valkuilen wil ik voor zijn door veel vragen te stellen! Net als vele jeepers, wil ook ik graag zelf alles kunnen doen. Heb ik ergens totaal geen verstand van, of weet ik er totaal geen raad mee, dan heb ik mensen die ik kan raadplegen of me kunnen helpen. Als ik ook vragen stel, en dus adviezen krijg, doe ik dat niet om jullie bezig te houden, maar omdat ik iets te herstellen heb en dat wil ik op de juiste manier doen. En dus neem ik heus wel het e.e.a. aan, zie hieronder! Overigens ga ik straks het revisiesetje halen en kan ik vanmiddag weer remmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Ik heb helaas nog niet zo vreselijk veel ervaring, maar vind het toch enorm interessant en leerzaam om in dit soort topics mee te lezen. Zoals veel Jeepers probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, maar de remhyfroliek waag ik me nog niet aal, al ben al lang van plan om de remmen te reviseren (http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=8147). Door dit soort topics te lezen, kan ik straks veel beter volgen wat er moet gebeuren, wanneer ik iemand gestrikt heb voor dit klusje. Het leerproces is dan een stuk gunstiger. Alleen de FSM lezen is leuk, maar geeft toch een andere invalshoek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.