Spring naar bijdragen

Stoelverwarming wordt te heet ... Let the bums burn!


Recommended Posts

Ik meen me herinneren er ooit al eens eerder iets over gelezen te hebben, maar ik kon het niet terugvinden.

Sinds ik mijn 5.9 heb, heb ik al twee keer de stoelverwarming gerepareerd en de laatste keer eindelijk goed ;) Ik heb hem heerlijk iedere dag gebruikt de laatste maanden, maar sinds een week wordt ie binnen 30 seconden bloedheet aan de kont en zet ik hem maar uit omdat het èn oncomfortabel wordt èn ik bang ben dat de stoel in de fik vliegt :D

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden; de schakelmodule van de stoelverwarming is defect (zit onder de stoel) of de temperatuur gemeten in de stoel is verkeerd waardoor de module aan blijft staan (mischien draadbreuk?). Ik hoop het eerste.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door een draadbreuk zou de verwarming terug defect zijn.

De temperatuur wordt gemeten met een NTC en die stuurt zijn signaal naar de BCM door. die BCM kan enkel de verwarming pulserend aan/uit zetten.

Waarschijnlijk zit je NTC niet meer op de goede plaats door het manipuleren van de mousse en geeft ie daardoor aan de BCM het signaal dat alles nog fris is.

Heb jij op de ZJ ook een stand HI en LO voor de stoelen ? en doet ie dit op beide standen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, de ZJ heeft ook een LO en HI. Op beide standen gebeurd hetzelfde. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de NTC is 'verplaatst' aangezien de stoelverwarming het na de laatste reparatie enkele maanden terug het uitstekend heeft gedaan.

Ik zou eens kunnen kijken of hij überhaupt nog uit gaat, maar dan moet ik dat eens nameten of hij inderdaad pulserend spanning op de verwarmingsdraden zet. Bij voorkeur terwijl ik er niet op zit :D

Het zou dus nog steeds kunnen dat de aansturingsmodule onder elke stoel toevallig defect is geraakt. Dan zou ik hem eens kunnen omwisselen met de passagiers-stoel. Alleen kom je er zo rottig bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gezien wordt de temperatuur nauwlettend in het oog gehouden door de heated seat module. Die NTC levert een 5 volt plus/min variant af aan deze module, waardoor ze een intermitterend relais aan/uit laat schakelen.

Bij mijn WJ wordt de zaak ook heel erg warm hoor. Maar ik kan er goed tegen. Zowel mijn passagierszetel als de bestuurderszetel kun je ferm opstoken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij wordt het in het begin ook heel erg warm.

Als het erg koud is kan ik het wel hebben.

Na enige tijd begint hij wat minder warm te worden.

Het lijkt wel of de gehele stoel een bepaalde temp moet krijgen voordat hij goed reageerd.

Mijn vriendin klaagt er niet alleen niet over maar vindt het zelfs lekker en zegt dat ik mezelf aanstel:wacko:.

Waarschijnlijk kan de een er beter tegen dan de ander.

Heb dit probleem in de meerdere auto's gemerkt.

Op de low stand is het minder maar wel aanwezig.

Volgens mij ben je de eerste die klaagt over een te goed werkende stoel:)

Jack

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

als ie werkt in Hi dan ben je zeker dat je verwarmingselement niet onderbroken is. In theorie werkt dus het systeem goed.

Maar... sinds het tè warm wordt en aangezien je low stand helemaal niet werkt, zit je ofwel met een kapotte NTC in de stoel zelf, ofwel is de stoelverwarmingsmodule faulty en stuurt ze constant de volle meuk stroom ipv. te pulseren...

één van die twee mogelijkheden dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...