Spring naar bijdragen

Brandlucht in 4x4


maxum_moszz
 Share

Recommended Posts

Hi allemaal, Jeep is weer door de apk en rijdt voortreffelijk. Als Amerikaan rijder wil ik niet meer anders. :yes: Heb toch weer vraagje. Ik gebruik de 4x4 alleen om mijn boot de trailerhelling op te trekken (In stand Full time). Verder schakel ik nooit de select track. Vandaag echter stond ik stil voor een helling naar een parkeerdek en wilde impulsief naar boven in 4wd. Ik schakel naar Ft maar lampje Pt gaat aan. Opnieuw geschakeld en in Ft (lampje Ft) naar boven gereden, daar een scherpe bocht naar rechts en ik voel duidelijk tractie op de voorwielen. Na amper 100 meter parkeer ik de auto. Achteruit rijdend lijkt het wel of de handrem erop staat, en stap uit. Ik ruik dan een sterke brandlucht (warmte ?) rond de auto. Hoe kan dat ? Toch in part time gereden ? En kan dat dan op zo kort stukje ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, In parttime alleen op zanderige ondergrond! Tcase zorgt voor gesperde assen. Controleer maar even de ATF van je Tcase, of deze nu niet te heet geworden is. Als het licht rood ziet, is het alleen warm geworden en niet verbrand. Kan je hem weer teruggeschakeld krijgen? Anders even heen en weer rijden.

Voortaan beter op de verharde weg Full time gebruiken. :yes:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja. Ikzelf heb weleens een paar kilometer op de weg in z'n parttime gereden.

Behoorlijk stinken en roken. Maar geen blijvende schade.(4 jaar geleden).

Misschien is het bij jouw jeep niet mechanisch, maar met vacuum.(in ieder geval de controle licht)

Er kan natuurlijk weleens wat anders gaan , dan je zou verwachten. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maxum_Moszz,

Ik heb dat één keer meegemaakt, de eerste keer.

Ik had de actie van 2WD naar FT 4WD iets te terughoudend uitgevoerd. Ik trok de selecthandel te zacht en langzaam naar FT 4 WD. Lampje stond daarna wel in FT 4WD.

Op het moment dat ik een bocht wilde nemen, kon ik geen kant meer op.

Heb vervolgens de wielen recht gezet, daarna in de bocht een keer vooruit als achteruit gereden, hij sprong vervolgens weer in 2 WD. Toen e.e.a. ging wringen ben ik gelijk gestopt met rijden. Geen brandlucht.

Vanaf dat moment haal ik de handel in één vloeiende beweging van 2 WD naar FT 4 WD. Werkt perfect. Meestal haal ik bij het overschakelen ook even mijn voet van het gaspedaal, springt hij makkelijker naar FT 4 WD en terug (2 WD).

Bij mij is er geen blijvende schade ontstaan, zover ik weet.

Succes.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hallo, In parttime alleen op zanderige ondergrond! Tcase zorgt voor gesperde assen. Controleer maar even de ATF van je Tcase, of deze nu niet te heet geworden is. Als het licht rood ziet, is het alleen warm geworden en niet verbrand. Kan je hem weer teruggeschakeld krijgen? Anders even heen en weer rijden.

Voortaan beter op de verharde weg Full time gebruiken. :lol:

ik heb de jeep ook in z'n fulltime gezet ma hij bleef op partime? hoe kan dat ? en hij blijf er op hangen ??

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Het kan een zaak zijn van de juiste afstelling van de schakelhevel op de T case.

Het in en uitschakelen van de parttime en/of fulltime kan het best in N gedaan worden bij automaten. Liefst nog als de Jeep iets rolt.

Het is een ouderwets, maar zeer degelijk systeem als van een traktor. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...